کد خبر : ۷۰۵۴
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲
نظر مشترک واردکنندگان در دفاع از حضور نمایندگی‌های غیر رسمی؛
در حالی که شرکت‌های نمایندگی رسمی واردات خودرو با حضور شرکت‌های غیر نماینده در بازار موافق هستند، اما همچنان دولت طبق مصوبه‌ای غیر کارشناسی فعالیت آنان را متوقف کرده است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، بازار خاکستری یا همان گری مارکت طی سال‌های تحریم ناجوانمردانه بر علیه کشورمان به علت قطع روابط مستقیم تجار ایرانی با شرکت‌های اصلی بوجود آمد و جدا از بازار خودروهای خارجی به محصولات و اقلام بسیاری در اقتصاد ایران سرایت کرد. عموما بازار غیر نماینده‌ها یا همان گری مارکت بعنوان اهرم رقابتی با هدف انتفاع بیشتر مشتریان در استفاده از یک کالا یا خدمت بوجود آمده است.
 
در حوزه خودرو، اما با افزایش کارایی و جذابیت برای متقاضیان ریسک آن‌ها نیز افزایش می‌یابد و رقابتی ویژه در عرضه محصول با اهداف کاهش هزینه، سرعت ارایه خدمت یا محصول با تکریم مشتری به همراه خواهد داشت.
 
با وجود این تفاسیر، اما طبق یک تصمیم غیر کارشناسی دولتی از اواخر سال گذشته معاون اول رییس جمهور با ضدور یک بخشنامه به طور کلی نسبت به حدف این شبکه توزیع در بازار خودروهای خارجی اقدام کرد.
 
حال، اما انجمن صنفی واردکنندگان و انجمن واردکنندگان خودروی کشور به عنوان دو انجمن فعال در این حوزه طی تصمیمی مشترک اقدام به انتقاد از این تصمیم غیر کارشناسی کرده و برای بازگشت این شرکت‌ها به بازار درخواست مشترکی را به دولت ارایه داده اند.
 
در همین رابطه میثم رضایی رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو گفت: شرکت‌های غیر نماینده طی سال گذشته بیش از ٦٠ درصد خودروی خارجی کشور را تامین کرده اند و با وجود این که مکانیزم فرآیند کنترل و نظارت بر ثبت سفارش و اخذ گارانتی و خدمات پس از فروش را طبق آیین نامه‌های دولتی جلو می‌بردند، اما بازهم نسبت به حذف آن‌ها از سوی دولت اقدام شد.
 
 وی تصریح کرد: انجمن صنفی پیش از این نیز در موضع گیری‌های متعدد نسبت به این امر انتقاد کرده بود و اثرات حذف این شرکت‌ها را نیز به دولت گوشزد کرده بود، چرا که بی شک در نبود این شرکت‌ها جدای از وقوع انحصار در بازار، توان تامین توسط نمایندگی‌های رسمی نیز وجود ندارد و در آخر بازار با مشکل عرضه محصول رو به رو خواهد شد.
 
این در حالی بود که با حذف این شرکت‌ها افزون بر حذف رقابت از بازار حدود ١٢٠ شرکت فعال در این حوزه با میانگین ٣٠ پرسنل که طی چندین سال گذشته ساختار تجاری به روزی نیز پیدا کرده بودند به طور کلی تعطیل و از دایره تجارت خودرویی کشور خارج شدند.
 
رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو افزود: اکنون هم انجمن صنفی که تا پیش از این مدافع حقوق مشتریان این حوزه و فعالان گری مارکت بوده است، در کنار انجمن واردکنندگان خودرو به این اجماع رسیده ایم که حذف این شرکت‌ها جز زیان مصرف کنندگان و برهم خوردن توازن بارار عایدی دیگری نخواهد داشت و دولت باید به سرعت به اصلاح ابلاغیه دی ماه سال گذشته خود اقدام کند.
 
رضایی خاطر نشان کرد: بدون شک با وجود شرکت‌های گری مارکت رقابت و پویایی به بازار خودروهای خارجی بازخواهد گشت و دیگر نگرانی برای افزایش قیمت‌ها نیز وجود نخواهد داشت، اتفاقی که در ماه‌های اخیر با مصوبه دولت موجب سردرگمی قشر عظیمی از تامین کنندگان خودروهای خارجی شده که تعهدات فراوانی نیز در قبال مصرف کنندگان دارند.
 
این کارشناس خودرو در پایان گفت: قریب به اتفاق کشورهای تولیدکننده خودرو در جهان برای سلامت بازار و عرضه منطقی محصول گری مارکت را به رسمیت می‌شناسند، اما در کشور ما عدم آگاهی و نبود نگاه تخصصی موجب حدف عده‌ای از بازار و برهم خوردن توازن عرضه و تقاضا می‌شود. اتفاقی که هم منافع دولت از درامدهای وارداتی را تهدید میکند و هم شرکت‌های واردکننده و مشتریان شان را با بی نظمی و سردرگمی مواجه می‌کند.
 
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص فعالیت شرکتهای واردکننده خودرو گفت: متاسفانه شاهدیم که هرکجا دولت به موضوعات اقتصادی و این چنینی ورود کرده نتواسته مشکلی از اصناف حل کند و ما نیز با انجمن صنفی واردکنندگان خودرو هم نظریم و اعتقاد داریم که دولت باید با اصلاح تصمیم غیرکارشناسی خود نسبت به بازگشت شرکت‌های گری مارکت به بازار سریعا اقدام کند، چرا که این شرکت‌ها به دلیل سهم بالای عرضه محصول در بازار موجب توازن عرضه و تقاضا شده بودند و از نوسانات قیمتی و رشد بی محابای بهای نهایی محصول جلوگیری می‌کردند.
 
وی ادامه داد: دلایل متعدد کارشناسی برای حضور گری ما رکت در بازار خودروهای خارجی وجود دارد که ما پیش از این آن‌ها را به دولت ارایه داده ایم و در انتظار تصمیم عاجل در این رابطه هستیم. به طور مثال، وجود تقاضا در بدست آوردن یک کالای مشخص با برند اصلی و مشخصات اصلی و عینا مطابق با محصول عرضه شده در نمایندگی رسمی با هزینه کمتر برای مشتری تن‌ها با فعالیت و حضور این شرکت‌ها محقق می‌شود که اکنون از بین رفته است.
 
دادفر خاطر نشان کرد: یکی از اصلی‌ترین بهانه‌های دولت برای حذف این شرکت‌ها عدم ارایه خدمات پس از فروش بود که با موضوع پرداخت ٣ درصد هزینه گارانتی حل و فصل و دارای یک رویه و مقررات خاص بر اساس دستورالعمل‌های سازمان‌های ذیربط شده بود و مشکلی از سوی نه عرضه کندگان بلکه متاقضیان بازار نیز مشاهده نمی‌شد.
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: به نظر می‌رسد آگاهی کم دولت در مورد جزییات فعالیت شرکت‌های عرضه کننده خودروهای خارجی و سخت گیری‌های بی مورد در خصوص واردات خودرو که به نوعی نمایش تبلیغاتی نیز است موجبات این تصمیم غیرکارشناسی را فراهم آورده، اتفاقی که زیان نهایی آن صرفا متوجه مصرف کننده نهایی در داخل کشورمان است.
 
باید توجه داشت شرکت‌های های بزرگ و نماینده رسمی هیچ مخالفتی با حضور غیر نماینده‌ها ندارند و تاکید می‌کنند که گری مارکت باید در بازار حضور داشته باشد.

دادفر در پایان افزود: بعد از دستورالعمل معاون اول رییس‌جمهوری درباره کنترل بازار ارز، همه ثبت‌سفارش‌ها با عنوان جلوگیری از خروج ارز متوقف شد پس از آن نیز با عنوان مشخص شدن نمایندگی‌های غیررسمی، امکان هرگونه ثبت‌سفارش بسته و آیین‌نامه‌ای به کمیسیون زیربنایی دولت ارسال شد تا واردات خودرو منوط به صادرات باشد که این روند امکانپذیر نیست، در شرایطی که محورهایی مانند تعیین سقف درامدی دولت از واردات خودرو که در بودجه نیز آمده است اجازه تصمیمات خلق الساعه به مدیران را نمی‌دهد و نباید در درون بازار و جزییات آن دخالت کند.
 
 
انتهای پیام/
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۶/۰۴/۲۰ - ۲۱:۳۷
0
0
آقای دادفر سلام.ی کاری کنید واسه بچه های شرکت تصفیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران