کد خبر : ۷۰۸۲
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰
نکته فنی 10 خرداد ماه "خودروکار"
بسیاری از رانندگان تجربه کرده اند که در هنگام تعويض دنده دستي دنده عقب، صدای ناهنجاری را شنیده‌اند! اين تغيير صدا برخي از راننده‌ها را دچار نگراني مي‌كند به‌طوري كه به سلامت فني جعبه دنده و يا گيربكس خودرو خود شك مي‌كنند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، در سيستم‌ انتقال قدرت دستي، بيشتر از دنده‌هاي مارپيچ استفاده مي‌كنند اما دنده عقب به دليل موقعيت خاص خود نياز به نوع ديگري از چرخ دنده‌ها دارد كه به چرخ دنده ساده معروف است .


دنده‌هايي كه نسبت دنده‌هاي جلو (مثبت) را ايجاد مي‌كنند همه مارپيچ هستند (مانند: دنده يك،دو و سه). دندانه‌هاي مارپيچ به‌صورت مورب برش خورده‌اند. زماني كه دو دنده در سيستم چرخ دنده مارپيچ با هم درگير مي‌شوند، تماس دندانه‌ها در پايان يك دندانه شروع مي‌شود و اين تماس به‌صورت تدريجي باعث چرخاندن دو چرخ دنده مي‌شود.تا زماني كه دو دندانه به‌صورت كامل در حال درگيري هستند اين درگيري تدريجي باعث مي‌شود كه چرخ دنده‌هاي مارپيچ ملايم‌تر و آرام‌تر از چرخ دنده‌هاي ساده عمل كنند.


به‌دليل وجود زاويه در دندانه‌هاي دنده‌هاي مارپيچ، بيش از يك دندانه در يك زمان در اين نوع چرخ دنده‌‎ها با هم درگير هستند كه اين نوع برخورد و يا سايش باعث مي‌شود كه اين چرخ دنده‌ها قدرت بيشتر، با تنش كمتري داشته باشند.


تنها مشكل در مورد چرخ دنده‌هاي مارپيچ اين است كه آن‌ها به سختي در كنار هم و در خارج از درگيري به‌هم مي‌لغزند. در يك سيستم تعويض دنده دستي، دنده‌هاي جلو در حالت درگيري قرار دارند (در تمام زمان‌ها) و حلقه‌ها توسط دسته تعویض دنده كنترل شده و سرعت‌هاي متفاوتي را به محور خروجي منتقل مي‌كنند.


دنده عقب در سيستم تعويض دنده دستي به‌عنوان دنده هرزگرد مي‌چرخد.(چرخ دنده ساده بزرگ در سمت راست شكل زير)

علت صدای گیریبکس خودرو در دنده عقب

چرخ دنده ساده بزرگ با دو چرخ دنده ساده ديگر، در زماني كه نياز به تغيير جهت چرخش (دنده عقب) داشته باشيم بر روي هم مي‌لغزند (با هم برخورد مي‌كنند).بيشتر چرخ دنده‌هاي بكار رفته در سيستم‌هاي انتقال قدرت دستي از نوع مارپيچ هستند. سه چرخ دنده كه مخصوص دنده عقب است از انواع دندانه‌هاي ساده به‌شمار مي‌روند.


دنده‌هاي ساده با دندانه‌هاي مستقيم، در مقايسه با چرخ دنده‌هاي مارپيچ، لغزش بيشتري نسبت به هم دارند. هنگامي كه دندانه‌هاي چرخ دنده با يك چرخ دنده ساده درگير است، به‌جاي اين كه به آرامي لغزش داشته باشند دندانه‌ها با هم برخورد مي‌كنند. اين واكنش موجب بروز اندكي سر و صدا و نيز افزايش تنش بر روي دندانه‌ها مي‌شود.

هنگامي كه صداي بلندتري نسبت به درگيري ساير دنده‌ها مي‌شنويد، آن صداي تغيير وضعيت و چرخش دنده خودرو است؛ صدايي كه مي‌شنويد صداي برخورد و درگيري دنده‌هاي ساده عقب با يكديگر است. از اين‌رو مي‌توان گفت كه اين امري طبيعي و عادي است و مشكلي وجود ندارد.


شما از ما بپرسید!

*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز می توانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا "خودروکار" به آن ها پاسخ دهد.


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران