کد خبر : ۷۱۷۸
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
«خودروکار» بررسی کرد؛
خودروهای هیبرید و توربوشارژ در یکی دو سال اخیر به ایران وارد شده‌اند و توانسته‌اند بازار مناسبی را از آن خود کنند اما این بازار همچنان جای پیشرفت دارد که یکی از موانع آن نگرانی مصرف کنندگان از خرابی‌های احتمالی این خودروها با تکنولوژی نوین است، حال جای سؤال دارد بنزین بی کیفیت چه بلایی سر این دسته از خودروها می‌آورد؟
به گزارش خبرنگار خودروکار، برای واردات خودرو و تولید آن در کشور بیش از 50 استاندارد وجود داشته که این تعداد در سالجاری به بیش از 80 استاندارد رسیده و نکته قابل توجه آن است که در تولید برخی از خودروهای داخلی این استانداردها رعایت نمی‌شود و این موضوع در کیفیت بسیار پایین برخی از تولیدات که تنها یک ستاره کیفی را از آن خود کرده‌اند مشهود است.

در این بین نکته قابل توجه آن است که یکی از استانداردهای واردات خودرو کیفیت سوخت و آلایندگی خودرو با کیفیت یورو 5 و یورو 6 است که در حال حاضر کیفیت بنزین کشور در بهترین حالت یورو 4 است و واردکنندگان و شرکت‌های مادر بر این باورند که بنزین یورو 4 موتور خودروهای یورو 5 و 6 را از بین می‌برد و از سوی دیگر در بهترین حالت کیفیت خودروهای تولید داخلی که البته با داخلی سازی کمتر از 10 درصد انجام می‌شود کیفیت یورو 4 را یدک می‌کشد.

با توجه به اطلاعات بدست آمده توسط خبرنگار خودروکار، دولت هیچ مسئولیتی مبنی بر ارتقا کیفیت بنزین تولیدی به یورو 5 و 6 تا سال 1400 ندارد و احتمال می‌رود بعد از این مدت نیز تغییری در کیفیت بنزین به این زودی‌ها رخ ندهد.

با این تفاسیر جای سؤال دارد که آیا بنزین با کیفیت یورو 4 برای خودروهای هیبرید به میزان خودروهای بنزینی مشکل آفرین هستند؟ این سؤال از آن رو مطرح می‌شود که همچنان بسیاری از افراد نسبت به خودروهای هیبریدی و توربو شارژ احساس ترس دارند که در صورت خرابی چه کسی می‌تواند این خودروها را درست کند و میزان خرابی این خودروها تا چه میزان است؟

در این رابطه امیر تیداک- مدیر واحد فنی و مهندسی یک شرکت واردکننده خودرو به خودروکار، گفت: کیفیت بنزین یکی از معضلاتی است که گریبان خودروهای وارداتی را گرفته و در حالی که کیفیت بنزین در کشور یورو 4 است در حوزه واردات باید خودرو کیفیت آلایندگی یورو 5 و 6 را داشته باشد.

او افزود: با تست‌های انجام شده، بنزین یورو 4 در تمام ایران توزیع نمی‌شود و بنزین یورو 2 نیز در مسیر توزیع قرار دارد که بنزین یورو 2 به دلیل میزان اوکتان کمتر از 90 مشکلاتی را برای خودرو به همراه دارد و این در حالی است که در استانداردهای شرکت‌های خودروسازی جهان اعلام شده باید از بنزینی استفاده شود که دارای اوکتان بالاتر از 90 است.

تیداک یادآور شد: در بنزین‌های اوکتان پایین امکان خودسوزی وجود دارد و زمانی که بنزین در موتور دچار خودسوزی می‌شود به پیستون، سیلندر و حتی رینگ‌ها آسیب وارد می‌شود و خودرو در وضعیت نامناسبی کار خواهد کرد.

او تاکید کرد: در جایگاه‌های خارج شهر که نظارت در کیفیت توزیع بنزین آنچنان وجود ندارد، آمار مشکلات بیشتر گزارش شده که برای جلوگیری از ایجاد مشکلات راه‌های پیشگیری ارائه شده که از آن‌ها می‌توان به استفاده از مکمل‌های تائید شده از سوی شرکت مادر در هر 10 هزار کیلومتراشاره کرد، تا کربن احتمالی موجود از سیستم سوخت رسانی خودرو پاک شود.

این مدیر بخش فنی و مهندسی، بیان کرد: در خودروهای هیبرید مشکلات ناشی از مصرف بنزین بی کیفیت نیز احساس می‌شود و خودروهای هیبرید و توربو نسبت تراکم بالاتری نسبت به موتورهای معمولی دارند و برای آن‌ها مکمل‌های خاصی توصیه شده است.

او گفت: بیشترین خسارت به خودروهای هیبرید در استفاده از بنزین بی کیفیت به کاتالیزور، رینگ و انژکتور وارد می‌شود.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد دارندگان خودروهای وارداتی و خودروهای مونتاژی در کشور که با کمتر از 20 درصد داخلی سازی شده‌اند باید از شیوه نامه نگهداری خودرو که توسط شرکت مادر تهیه و تدوین شده، استفاده کنند، زیرا با توجه به اهداف بلند مدت کشور در چندسال اخیر خبری از بنزین با کیفیت بیش از یورو 4 نیست.
 
انتهای پیام/
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
اشکان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۶/۰۳/۱۵ - ۱۲:۱۵
0
1
آفرین این شد یک مقاله درست
اشکان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۶/۰۳/۱۵ - ۱۳:۴۲
0
1
یک مقاله درست و علمی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران