کد خبر : ۷۲۷۵
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶
"خودروکار" گزارش می دهد؛
سازمانهای جهانی آلودگی، امروز یکی از بحران های اصلی شهرهای بزرگ اروپایی است، به طوری که از هر ده شهروند اروپایی، یک نفر در معرض آلودگی هوا قرار دارد. آسمان شهر های اروپا از آلودگی ناشی از خودروهای دیزلی خاکستری است و حتی تردد خودروهای دیزلی در آن ها، آرامش را از شهروندان گرفته است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، تردد خودروها با موتور های احتراقی که با سوخت های فسیلی کار می کنند، علاوه بر اینکه به آلودگی هوا دامن می زنند، عامل ایجاد آلودگی صوتی نیز هستند. 

بعد از رسوایی شرکت هایی مثل فولکس واگن، اروپا به این فکر افتاد که از خودروهای دیزلی روی برگرداند. در واقع قربانیان رسوایی دیزل گیت فولکس واگن، نه تنها تولید کنندگان و صاحبان خودروهای دیزلی، بلکه شهروندانی هستند که در خیابان تردد می کنند و در معرض آلودگی 20 تا 40 برابر حد مجاز قرار دارند.

بنابراین، تلاش برای جلوگیری از وقوع تقلب ها و تخلف هایی از این دست، کشور ها را بر آن داشته تا اقداماتی در پی بگیرند. هفته گذشته کشور های اروپایی عضو اتحادیه اروپا، با یکدیگر بر سر پیش نویس لایحه اصلاحات تردد وسایل نقلیه دیزلی به توافق رسیدند. 

کشور های اروپایی بر سر بیشتر موارد لایحه یا پروژه اصلاح قوانین مربوط به خودروهای دیزلی و آلودگی ناشی از آن ها با هم اتفاق نظر دارند و با این که هدف از اجرای این پروژه با تمرکز بر جلوگیری از افزایش آلودگی دیزلی کاملا مشخص است، اما هنوز هم میان دولت های اروپایی اختلاف نظر هایی وجود دارد. افزایش قدرت و نفوذ کمیسیون نظارت، خودش یکی از عوامل مهم وجود اختلاف است. 

بر اساس این طرح جدید، دولت های اروپایی موظف شده اند دست کم تردد خودرو های دیزلی را در سطح شهر ها، در تمام طول سال کنترل کنند. کشور آلمان، که نسبت به سایر کشور ها تا کنون در این زمینه محتاط تر عمل کرده ، در نهایت با متن سازش موافقن کرد و تصویب این قوانون را پذیرفته است. 

این کشور چهارمین تولیدکننده خودرو در جهان و اولین کشوری بود که موتور های دیزلی را تولید کرد، اکنون این کشور، با پایبندی به توافقنامه تغییر اقلیم پاریس، تولید موتور های دیزلی را تا پایان سال 2030 و تررد آن ها را تا پایان سال 2030 ممنوع کرده است. 

در کنار آلمان، سایر کشور های اتحادیه اروپا نیز در حال تلاش برای تصویب قوانینی هستند که از آلودگی حاصل از سوخت های فسیلی و موتور های دیزلی جلوگیری کنند. محالس قانون گذاری کشور های عضو و همچنین پارلمان اروپا در حال رای زنی برای تصویب قوانینی از این دست هستند. 

پروژه اصلاحات قوانین مربوط به خودروهای دیزلی، پس از رسوایی فولکس واگن و با هدف نوسازی سیستم فعلی در اروپا مطرح شد. این طرح پیشنهادی در اصل شامل مواردی مانند بهبود نظارت بر بازار، تقویت و ارتقای کنترل کیفیت تولیدکنندگان، اصلاح قوانین و وضع ضوابط سختگیرانه تر در صدور گواهینامه های کیفیت سازندگان خودرو، افزایش همکاری میان کشور ها و قوانین تردد خودروهای دیزلی است. 

آزمون های صدور گواهینامه های وسایل نقلیه پیش از آن که روانه بازار شوند، با این اصلاحات تقویت شده اند. مجوز های صادر شده از سوی مقامات ملی مسئول کنترل آزمون ها نیز خود توسط مقامات کشور های دیگر کنترل می شوند. همچنین خود کمیسیون بیشتر از همیشه در ارزیابی و آزمون تولیدکنندگان شرکت می کنند. 

قوانین مربوط به کنترل تردد وسایل نقلیه موجود در بازار تقویت و اصلاح شده است. گذشته سال در کشور آلمان، بر اساس قوانین، به ازای هر 50 هزار خودروی جدید به بازار عرضه شده، یک خودرو باید در شرایط رانندگی واقعی و در جاده کنترل می شد. 

براساس این قوانین، نهادهای ملی مانند سندیکای خودروسازان آلمان می‌توانند برای ورود خودروهای جدید به کل بازار اتحادیه اروپا مجوز صادر یا این مجوزها را لغو کنند. بر اساس قوانین جدید مطرح شده در پارلمان اروپا، کشور های با منابع کمتر، باید از کشور های دیگر عضو اتحادیه برای انجام آزمایشات و آرمون ها و کنترل ها کمک بگیرند. 


ارتقای نحوه نظارت بروکسل 

کشور های اروپا، با توجه به سرعت تغییر اقلیم و آلودگی هوا تلاش های خود را در راستای حفظ محیط زیست چند برابر کرده اند. 

آلمان از کشور های عضو اتحادیه خواست پایبندی بیشتر به محیط زیست متن نهایی توافق را بهبود بخشند و آن را با شفافیت بیشتری تنظیم کنند. 

به درخواست آلمان، قرار است قدرت و نفوذ بیشتری به کمیسیون نظارت اعطا شود. کمیسیون نظارت اتحادیه اروپا، به منظور بررسی و یک پارچه سازی وسایل نقلیه اقدامات و تحقیقات خود را آغاز کرده و در صدد شناسایی و رفع هر چه تمام تر بی نظمی های موجود است. 

بالاتر از همه این ها، کمیسیون نظارت بر این پروژه، جریمه هایی را تا 30 هزار یورو به ازای هر خودرو برای تولیدکنندگان و سازنندگان متخلف و جریمه هایی برای خودرو های ناسازگار با طرح در نظر می گیرد. 

وضع مالیات سنگین برای تولیدکنندگان و خودروسازان به منظور تشویق آن ها برای تولید محصولات برقی، از دیگر اقدامات کمیسیون نظارت بر این طرح خواهد بود. 


گزارش از گلنوش محب علی

انتهای پیام/


نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران