کد خبر : ۷۴۱۰
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷
«خودروکار» بررسی کرد؛
با توجه به ورود اولین اتوبوس و تاکسی تمام برقی به کشور به نظر می‌رسد، بازار خودروهای شخصی در این زمینه همچنان آماده نیست و اولین گود محک این دسته از خودروها، حمل و نقل عمومی است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، روز گذشته اولین اتوبوس برقی در شهر شیراز مورد استفاده قرار گرفت و قرار بر آن است که بعد از انجام تست‌های مختلف بر این اتوبوس در شهر شیراز، این وسیله نقلیه عمومی بی صدا و بدون آلاینده به شهر مشهد و تهران منتقل شود.

این اتوبوس برقی که محصول شرکت BYD چین است توسط شرکت کارمانیا به عنوان نماینده رسمی و شریک تجاری این شرکت به کشور وارد شده و با توجه به برنامه‌های کارمانیا و BYD با توجه به وجود محصولات برقی و هیبریدی در سبد محصولات این شرکت چینی در چند وقت آینده محصولات برقی بیشتری به ناوگان حمل و نقل عمومی ایران وارد خواهد شد.

در حال حاضر BYD و کارمانیا در ایران با محصول S6 شناخته می‌شود که در کنار آن محصول تمام برقی e6 وجود دارد و شرکت قصد دارد تا محصولات دیگری همچون F3 و Song را به چرخه مونتاژ و تولید خود اضافه کند.

مهم‌ترین نکته در استفاده از خودروهای برقی به دلیل آنکه به وضوح قابل لمس است، عدم تولید صدا از خودروهای تمام برقی است، خودروهای برقی که در ایران به صورت اندک در رفت و آمد هستند تنها صدای برخورد لاستیک با سطح جاده و آسفالت را از خود بروز می‌دهند و هیچ صدای دیگری از این خودروها خارج نمی‌شود.

در رابطه با برنامه‌های آینده شرکت کارمانیا در زمینه عرضه خودروهای برقی و هیبرید، یویا سالاری-مدیرعامل کارمانیا، به خبرنگار خودروکار، گفت: این شرکت در زمینه خودروهای برقی و هیبرید دو مسیر را پیش‌روی خود قرار داده که در رابطه با خودروهای برقی می‌توان گفت، اهداف معطوف به حمل و نقل عمومی مبنی بر عرضه تاکسی و اتوبوس برقی است.

او افزود: همچنین در زمینه مصرف شخصی برنامه‌ها معطوف به خودروهای هیبریدی همچون تانگ است که با یک شارژ کامل این خودرو امکان طی مسافت 80 کیلومتری بدون بنزین میسر است.
 
سالاری تاکید کرد: در زمینه گسترش خودروهای برقی مذاکرات مثبتی صورت گرفته که اولین اتوبوس و تاکسی برقی به کشور وارد شده و در حال حاضر اتوبوس برقی در شهر شیراز در حال انجام تست‌های مختلف است.

حال با این تفاسیر باید منتظر حضور ناوکان حمل و نقل عمومی برقی در کشور بود، اما نکته قابل توجه که زنگ خطر آن با ورود گردشگران سوئدی زده شد، ایستگاه‌های شارژ سریع خودروهای برقی است و از سوی دیگر ایجاد فرهنگ استفاده از این دست خودروها، زیرا این خودروها قیمت قابل توجهی نسبت به مدل بنزینی خود دارند و عمر مفید باطری خودروهای تمام برقی 10 ساله بوده و تا حدودی این موضوع با فرهنگ استفاده از خودرو در ایران متقاوت است.

حال با این تفاسیر جای سؤال دارد که چه زمانی بازار جهانی و بازار ایران در زمینه خودروهای برقی رشد خواهد کرد، در این زمینه فربد زاوه-کارشناس بازار خودرو، به خبرنگار خودروکار، گفت: در تمام جهان خودروهای برقی و هیبریدی از ناوگان حمل و نقل عمومی وارد بازار خودروهای شخصی شده‌اند.

او افزود: استفاده از خودروهای برقی در حمل و نقل عمومی در سطح جهانی عمری 100 ساله و در ایران عمری 30 ساله دارد، بازار اینچنین خودروها در زمینه مصرف شخصی آنچنان رشد نکرده و همچنان جای کار دارد.

زاوه تاکید کرد: در بزرگترین بازار خودروهای برقی که آمریکا و چین است، سهم بازار بسیار ناچیز است و راه طولانی به واسطه مشکلات قیمتی، زمان شارژ و مسافت طی شده دارند.

او خاطرنشان کرد: در سطح جهانی در مدت زمان 10 سال خودروهای برقی رشد قابل توجهی را از آن خود خواهند کرد و حدود 30 تا 50 درصد تولیدات خودرو جهان را از آن خود می‌کنند و برای بازار ایران باید زمان بیشتری را متصور بود.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران