کد خبر : ۷۴۷۴
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹
«خودروکار» بررسی کرد؛
شرکت‌های به نام خودروسازی جهان در تولید خودروهای خود تاکید ویژه‌ای بر میزان خروجی آلایندگی دارند و این میزان ارتباط مستقیم با کیفیت بنزین دارد و با این شرایط به نظر می‌رسد سوختن بنزین یورو 4 در خودرو با کیفیت یورو 6 میزان آلایندگی را افزایش می‌دهد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، شرکت‌های خودروسازی در زمان طراحی، تولید و حتی تبلیغ یک خودرو به میزان آلایندگی و خروج دی اکسید کربن توجه ویژه‌ای دارند و بارها دیده شده که شرکت‌های به نام جهانی در تبلیغات فضای مجازی خود تمرکز ویژه‌ای بر میزان خروجی آلاینده دارند.

این مسائل در حالی مد نظر است که در ماه‌های گذشته به دلیل تقلب فولکس واگن در اعلام میزان خروجی آلایندگی خودروهای دیزلی این شرکت دچار ضرر و زیان و بار منفی شدید در صنعت خودرو شد و در کنار آن نظارت بر دیگر شرکت‌ها افزایش یافت که برخی از این شرکت‌ها در زمینه تقلب در کنار فولکس واگن قرار گرفتند.

از سوی دیگر در زمینه واردات خودرو به کشور، قوانین بر این اساس تنظیم شده که خودروهای وارداتی باید کیفیت سوخت و استاندارد آلایندگی یورو 5 و 6 را داشته باشند و این در حالی است که در بهترین حالت بنزین عرضه شده در جایگاه‌های سوخت ایران از کیفیت یورو 4 بهره می‌برند.

این مورد همواره مورد انتقاد واردکنندگان و شرکت‌های ارائه خدمات پس از فروش خودرو بوده، زیرا بر این باورند که به موتور خودرو آسیب شدیدی وارد می‌شود و از این موارد می‌توان به خودسوزی بنزین با اوکتان پایین، آسیب به کاتالیزور و توربین‌های خودرو اشاره کرد.

اما با این تفاسیر مسئولان کشور بر این باورند که باید خودرو با بهترین استاندارد آلایندگی و بنزین به کشور وارد شود تا از آلودگی بیشتر محیط زیست و کلانشهرهای ایران جلوگیری شود.

با بررسی میزان خروجی آلایندگی خودرو در زمینه دی اکسید کربن و ذرات معلق جای سؤال دارد که آیا سوختن بنزین یورو 4 در خودروهای کلاس یورو 5 و 6 بر افزایش میزان خروجی آلاینده‌ها و دی اکسید کربن تاثیرگذار است یا تفاوتی نخواهد داشت و اگر از بنزین یورو 4 در خودروهای یورو 5 و 6 استفاده شود، تنها موتور و سیستم احتراق خودرو با مشکل مواجه می‌شود؟

در این رابطه آزاد- کارشناس فنی خودرو به خبرنگار خودروکار، گفت: میزان خروجی آلایندگی موتور به واسطه سوختن سوخت بستگی به عملکرد سنسورها دارد که سنسور هر موتور با توجه به کیفیت تعریف شده سوخت و استاندارد آلایندگی تنظیم و برنامه ریزی شده است.

او تاکید کرد: به دلیل آنکه سنسور خودروهای به‌روز که از استاندارد یورو 5 و یورو 6 بهره می‌برند، بر اساس این دو استاندارد تنظیم شده‌اند توان تنظیم و برنامه‌ریزی مجدد در زمان استفاده از بنزین بی‌کیفیت و حتی یورو 4 را ندارند و این موضوع عاملی بر افزایش آلایندگی خروجی از خودروها می‌شود.

آزاد در پاسخ به این سؤال که مکمل‌های بنزین در این زمینه کمک حال هستند یا تنها از خرابی موتور خودرو جلوگیری می‌کنند، گفت: مکمل‌های بنزین تنها شستشوی سیستم احراق و سوخت رسانی را بر عهده دارند.

او خاطرنشان کرد: با گذشت مدت زمانی از عمر موتور خودرو، در محفظه پیستون کربن جذب می‌شود و در کنار آن کیفیت پایین بنزین میزان رسوب در محفظه انژکتور را افزایش می‌دهد و مکمل‌های بنزین تنها رسوب کربن و دیگر مواد را از بین می‌برند.

با این تفاسیر می‌توان گفت، اگر خودرو با استاندارهای به‌روز جهانی به کشور وارد شود اما کیفیت بنزین همپای آن رشد نکند در آلودگی هوا اتفاق جدید و قابل لمسی رخ نمی‌دهد، اما نباید به واسطه نداشتن کیفیت بالای بنزین به واردات خودروهای بی کیفیت روی آورد بلکه باید برنامه ریزی مناسب در تمام مواردی که بر کاهش آلودگی هوا تأثیر دارند، تهیه و تدوین شود.
 
انتهای پیام/
 

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران