کد خبر : ۷۵۸۶
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۷
نکته فنی 1 تیرماه "خودروکار"
شناخت ویژگی‌ها و توانایی‌های خودرو یکی از مهم‌ترین نکات برای استفاده صحیح از قابلیت‌های آن در شرایط مختلف است. شناخت نحوه عملکرد خودروهای دو دیفرانسیل (4WD) یکی از همین نکات است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، خودروها دارای امکانات بسیار زیادی هستند که گاهی ممکن است موارد استفاده آن‌ها را ندانیم. به احتمال بسیار زیاد خودروهای دو دیفرانسیل بسیاری را تا کنون در خیابان دیده‌ایم. یکی از انواع دو دیفرانسیل‌ها، 4WD است.

چگونگی عملکرد این سیستم در خودروهای جدید بستگی به نوع جاده و قرار دادن آن بر روی یکی از سه حالت موجود، دارد. دو دیفرانسیل‌های 4WD دارای سه حالت هستند: 4Hi، 4Lo و 2Hi. دانستن تفاوت میان این سه حالت، مخصوصا برای کسانی که مالک این دسته از خودروها هستند، بسیار مهم است.

بهترین حالت برای کسانی که استفاده روزانه و عادی از شاسی بلند خود می‌کنند، حالت 2Hi است. در این حالت خودرو از حالت دو دیفرانسیل خارج می‌شود و نیرو موتور به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و کششی کافی برای رانندگی در جاده‌ها و درون شهر را فراهم می‌کند.

هنگامی که سطح جاده کمی ناهموار می‌شود، مانند مواقعی که سطح جاده خاکی و یا دارای سنگ ریزه است، می‌توان از حالت 4Hi استفاده کرد. در این حالت خودرو بر روی حالت دو دیفرانسیل قرار می‌گیرد و با توجه به افزایش نیروی گشتاور موتور، نیروی کششی بیشتری به چرخ‌ها منتقل می‌شود و می‌توان در این جاده‌ها با اطمینان حرکت کرد.

اما این سیستم دارای سومین حالت 4Lo نیز هست. این حالت برای مواقعی است که سطح جاده بسیار ناهموار و با پستی و بلندی همراه باشد یا اینکه در جاده‌ شنی یا در جاده‌ای پوشیده از برف حرکت کنیم. هنگامی که از این حالت استفاده می‌کنیم قدرت حرف اول را می‌زند و خودرو با سرعت پایین یا به اصطلاح با دنده سنگین حرکت می‌کند و به نسبت 4Hi، نیروی بسیار بیشتری به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

استفاده صحیح از هرکدام از این سه حالت موجب آسایش خود و آسیب ندیدن خودرو می‌شود.

شما از ما بپرسید!

*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز می توانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا "خودروکار" به آن ها پاسخ دهد.



انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران