کد خبر : ۷۸۸۲
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
در گفت‌وگو با «خودروکار» بررسی شد؛
قرار بر آن است تا پراید بعد از عمری 24 ساله در بازار ایران انتهای سال آینده با خط تولید خداحافظی کند و با توجه به عقبه صنعت خودرو کشور در انتخاب جایگزین‌های محصولاتی همپون مگان و ماکسیما جای سؤال است که آیا خودرو قابل قبولی جایگزین پراید خواهد شد، که برخی از کارشناسان بر این باورند قراردادهای اخیر خودرویی نوید بخش بازار مناسبی است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، خودرو پراید که از سال 1372 به بازار خودرو ایران وارد شده است، در سالجاری تولد 24 سالگی خود را جشن خواهد گرفت و با توجه به صحبت‌های اخیر محمدرضا نعمت زاده-وزیر صنعت، معدن و تجارت این خودرو به اصطلاح ارزان قیمت بازار ایران انتهای سال 1397 پایان عمر تولید خود را خواهد دید.

حذف پراید از خط تولید سایپا در حالی مطرح می‌شود که نعمت زاده معتقد است، خروج پراید از بازار صفر کیلومترها به دو دلیل شرایط بازار و ارتقا استانداردها است، استانداردهایی که در چند وقت گذشته تعداد آن‌ها از حدود 50 مورد به بیش از 80 مورد رسیده است.

در کنار استانداردهای تولیدی، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، کیفیت تولیدات داخلی را بررسی می‌کند که در ماه‌های اخیر خانواده پراید تنها یک ستاره کیفی را از آن خود کرده است و محصولی همچون تیبا که از آن به عنوان جایگزین پراید نام برده می‌شود نیز یک ستاره کیفیت را در آسمان خود می‌بیند.

حال جای سؤال دارد با این شرایط اگر انتهای سال دیگر با تولید خودرو پراید خداحافظی شود محصولات جایگزین همچون تیبا چند سال تولید خواهند شد زیرا این محصولات جایگزین نیز توان دریافت نمره قبولی از این تعداد استاندارد را ندارند.

به اعتقاد برخی از کارشناسان رشد کیفیت تولید و استانداردهای خودرو ارتباط مستقیم با قیمت محصول دارد و خانواده خودروهای ارزان قیمت در مجموع تنها توان رشد و ارتقا مؤلفه‌های فنی خودرو همچون کاهش مصرف سوخت و آلایندگی را دارند که این فعالیت هزینه آنچنانی بر قیمت تمام شده خودرو ندارد.

اما اگر قصد، افزایش تعداد کیسه‌های هوا و دیگر آپشن های اینچنینی بر خودرو است، به طور حتم قیمت تمام شده خودرو افزایش پیدا خواهد کرد و دیگر نمی‌توان پراید و جایگزین‌های آن را به قیمت حدود 20 میلیون تومان عرضه کرد.
اما زمانی که صحبت از جایگزینی محصولی در صنعت خودرو می‌شود، ذهن مخاطبان این صنعت ناخودآگاه به رویه جایگزینی مگان، ماکسیما، تیانا و ریو سوق پیدا می‌کند که هرکدام در زمان پایان عمر تولید خود در خط تولید ایرانی نتوانستند شاهد جایگزینی در حد و اندازه‌های خود باشند.
در این رابطه عبدالله بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار خودروکار، با بیان اینکه کلمه ارزان سازی و خودرو ارزان قیمت در بازار خودرو به اشتباه تفسیر شده است، گفت: صنعت خودرو باید با توجه به قدرت خرید مردم محصولاتی را تولید و عرضه کند که بازه‌های متفاوت قیمتی برای آن‌ها تعریف می‌شود.
او افزود: پایین‌ترین سطح قدرت خرید خودرو در ایران در بازار صفر کیلومتر 20 میلیون تومان است که برای این بازه قیمتی محصولی با مشخصات و توقعات خاص به خود طراحی و تولید می‌شود و نباید توقعات را افزایش داد.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه نباید محصولات تولید شده در بازه قیمتی متفاوت را با یکدیگر مقایسه کرد، یادآور شد: در چند وقت اخیر رقبای جدیدی به صنعت خودروسازی وارد شد اما جای سؤال دارد که چرا هیچ کدام یک خودرو بیست میلیون تومانی به بازار عرضه نکرده است.
بابایی بیان کرد: محصولات چینی بسیاری به ایران آمده است اما هیچ کدام نتواستند در بازه قیمتی پراید کیفیت بالاتری از پراید را ارائه کنند.

او تاکید کرد: چالش‌هایی در صنعت خودرو وجود دارد که منبع آن‌ها خودروساز نیست و از آن‌ها می‌توان به منابع انسانی، هزینه‌های مالی و مباحث سیاسی است که تماماً به دولت بر می‌گردد.
بابایی ادامه داد: حداقل استانداردها باید رعایت شود، اما نباید فراموش کرد که اگر قرار بر افزایش حداقل استانداردها بر پایه آپشن و امکانات است، این موضوع قیمت تمام شده خودرو را افزایش می‌دهد، اما اگر افزایش استانداردها بر پایه ارتقا سیستم فنی همچون کاهش مصرف سوخت باشد، آنچنان افزایش قیمتی رخ نخواهد داد.

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سؤال که در گذشته محصولات بسیاری مناسبی بر خط تولید شرکت‌های ایرانی وجود داشتند، چرا محصولات با کیفیتی جایگزین آن‌ها نشد، گفت: اصلی‌ترین دلیل ناتوانی در انتخاب جایگزین مناسب برای خودروهایی همچون مگان، تیانا، مورانو و ... مسائل تحریمی بوده است.

بابایی با بیان اینکه ساخت داخل بی رقیب است، ادامه داد: باید توانمندی و تکنولوژی داخلی ارتقا یابد و محصولاتی همچون دنا با تکیه بر دانش و علوم دانشگاه توسعه و خلاقیت تولید محصول افزایش یابد.

 او در انتها تاکید کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته و مدل رفتاری دولت پیش بینی می‌شود در تولید و قطعه سازی رشد قابل توجهی به ثبت برسد و این موضوع در عقد قراردادهای همکاری خودروسازان داخلی مشهود است.

با این تفاسیر می‌توان امید داشت که با عقد قرادادهای همکاری با بزرگان صنعت خودروسازی جهان در زمینه تولید خودرو مشترک و فعالیت‌های مشترک در زمینه تحقیق و توسعه محصولات جدید با استانداردهای قابل قبول به بازار عرضه خواهد شد.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران