کد خبر : ۷۹۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
معاون بازرسی سازمان حمایت در گفت‌وگو با «خودروکار» مطرح کرد؛
در فرآیند واردات و عرضه خودرو در چند وقت اخیر مسائلی همچون پیش فروش خودروهای ثبت سفارش نشده، کاهش طول عمر خدمات پس از فروش و افزایش قیمت به واسطه حذف شرکت‌های گری مارکت رخ داده است که به نظر می‌رسد سازمان حمایت باید در این زمینه نظارت و پیگیری داشته باشد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، واردات و عرضه خودرو با توجه به قوانین وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دارای فرآیند خاصی است که از آن‌ها می‌توان به واردات خودرو تنها توسط نماینده رسمی، ثبت اطلاعات واردات بر سامانه سفارش و دریافت مجوز پیش فروش اشاره کرد.

در چند وقت اخیر با توجه به قوانین اعلام شده عملاً شرکت‌های واردکننده متفرقه خودرو که در بازار خودرو به عنوان گری مارکت شناخته می‌شوند از بازار کنار گذاشته شده‌اند و خودرو تنها توسط نمایندگی به کشور وارد می‌شود که به عقیده کارشناسان دو موضوع را به همراه داشته است، مورد اول آن است که این موضوع عاملی شده تا مشکلات مصرف کنندگان خودروهای داخلی کاهش یابد و از سوی دیگر خودرو با امکانات یکسان و سلامت فنی تائید شده به کشور وارد شود، اما موضوع دوم تا حدودی متفاوت است و برخی از کارشناسان بازار و خریداران خودروهای وارداتی بر این باورند که با حذف گری مارکت ها قیمت در بازار وارداتی‌ها دستخوش تغییر شده و روند صعودی به خود گرفته است و با این شرایط برخی از واردکنندگان رسمی قیمت گذاری خود را تغییر داده‌اند و محصولات را با قیمت بالاتری عرضه می‌کنند.

به عبارت دیگر به دلیل آنکه در این بازار فضای رقابتی وجود ندارد عرضه کننده اصلی قیمت را رقابتی در بازار اعلام نمی‌کند.در کنار این مسائل در چند وقت اخیر دیده می‌شود که برخی از شرکت‌ها که بعضی از آن‌ها در برهه‌ای از زمان اصالت نمایندگی آن‌ها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت زیر سؤال رفت و حتی در حال حاضر دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور که مجوز نمایندگی‌های رسمی از شرکت‌های مادر را تائید می‌کند، مجوز این شرکت‌ها را منقضی اعلام کرده است، در حال حاضر پیش فروش خودرو را در دستور کار خود قرار داده‌اند و از سوی دیگر محصولات این شرکت‌ها در سایت ثبت سفارش تائیدیه واردات دریافت نکرده‌اند.

با این تفاسیر جای سؤال دارد که آیا این پیش فروش‌ها به صورت مجاز انجام می‌شود و در صورت نبود خودرویی برای پیش فروش حقوق مصرف کننده پایمال نمی‌شود، زیرا در چند سال گذشته بارها دیده شده که در این دسته از مسائل خریدار مجبور به انتخاب خودرو دیگری می‌شود که اصلاً جر انتخاب‌های آن نبوده یا فرآیند باز پس گیری پول آنقدر طولانی می‌شود که شرکت در این مدت زمان با حفظ مبلغ در سپرده‌های بانکی سود مناسبی را از آن خود کرده است.

اما نکته دیگر در زمینه واردات خودرو و در محموع بازار خودرو، مدت زمان ارائه خدمات پس از فروش در قالب گارانتی خودرو در زمان خرید است، که این مدت زمان برای اغلب خودروها 5 سال یا حدود 150 هزار کیلومتر است که البته خودروهای بازار گری مارکت 3 سال از این خدمات پس از فروش بهره مند بودند.

در چند وقت اخیر اما دیده شده که برخی از شرکت‌های خودرویی این بازه خدمات پس از فروش را به 2 تا 3 سال یا 40 تا 80 هزار کیلومتر کاهش داده‌اند.

در رابطه با این مسائل شهرام میرآخورلو-معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، به خبرنگار خودروکار گفت: مدل خودروهای 2017 از تیر سال گذشته در بازارهای جهانی عرضه شده و این دسته از خودروها از آن زمان ثبت سفارش شده‌اند.

او افزود: شرکت واردکننده با تکیه بر مدت قانونی ثبت سفارش می‌تواند از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز پیش فروش را دریافت کند، اما اگر بدون اخذ مجوز پیش فروش انجام شود کار غیرقانونی صورت گرفته که این موارد را نباید با نبود اطلاعات ثبتارش اشتباه گرفت.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان گفت: شرکت‌ها می تواننند با توجه به موجودی انبار و گرمکات محصول خود را با دریافت مجوز قانونی پیش فروش کنند.

او در رابطه خروج شرکت‌های گری مارکت و تأثیر این موضوع بر بازار خودرو، بیان کرد: افزایش قیمت خودروهای وارداتی به واسطه کمبود خودرو و خروج گری مارکت ها از بازار خودروهای وارداتی نیست.

میرآخورلو افزود: با توجه به ماده 4 قانون حمایت از مصرف کنندگان به صراحت اعلام شده که خودرو باید تنها از طریق نمایندگی‌های مجاز که دارای شبکه خدمات پس از فروش است، به کشور وارد شود و در نهایت می‌توان گفت که به دلیل حذف حلقه خدمات پس از فروش توسط گری مارکت ها قیمت محصولات واردات این دست شرکت‌ها ارزان‌تر از نمایندگی رسمی اعلام می‌شد.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان یادآور شد: شرکت‌های گری مارکت که محصولاتی با قیمت کمتر از 10 تا 12 میلون تومان نسبت به نماینده رسمی ارائه می‌کرد در برخی موارد محصول استاندارد را به کشور وارد نمی‌کردند که مشکلاتی را برای مشتری به همراه داشت.

او با بیان اینکه میزان عرضه و تقاضا در بازار خودروهای وارداتی کاملاً منطقی و مناسب است، گفت: تعیین قیمت خودرو در کشور برعهده شورای رقابت است که این شورا قیمتی برای خودروهای تولید داخل با بازه قیمتی بیش از 50 میلیون تومان ارائه نمی‌دهد و به دلیل آن که بازار وارداتی را یک بازار رقابت کامل می‌داند برای قیمت گذاری در این بازار ورود نمی‌کند.

میرآخورلو در رابطه با خدمات پس از فروش خودرو تاکید کرد: طبق آیین نامه حمایت از حقوق مصرف کننده ارائه خدمات پس از فروش برای تمامی خودروهای داخلی و وارداتی 2 سال یا 40 هزار کیلومتر است که شرکت‌ها به عنوان تبلیغ و ارائه خدمات بیش‌تر می‌تواند طول عمر خدمات پس از فروش ابتدایی خودرو را افزایش دهد.

او در یادآور شد: اگر فردی خواهان خدمات پس از فروش با طول مدت بیشتر است می‌تواند با پرداخت هزینه این خدمات را از شرکت خریداری کند.


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران