کد خبر : ۸۰۱۶
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
«خودروکار» مسیر بازگشت فولکس واگن را بررسی می کند؛
هفته گذشته در حالیکه همه منتظر شنیدن خبر آغاز تولید خوروهای فولکس واگن در ایران بودند، خبری منتشر شد مبنی براینکه این خودروساز آلمانی سرانجام مجوز واردات سه مدل از خودروهای خود را از طریق ماموت خودرو به ایران داده است تا سرمایه گذاری فولکس در ایران تبدیل به رویا شود.
به گزارش خبرنگار خودروکار، بهار سال گذشته وقتی که زمزمه های حضور فولکس واگن به عنوان تولیدکننده خودرو در ایران بلند شد، همه منتظرطوفان فولکس در بازار ایران بودند تا با مشارکت یکی از خودروسازان بخش خصوصی، تحولی عظیم در بازار خودرو کشور رخ بدهد. در این مشارکت نام کرمان موتور و ماموت -که به تازگی میخواست به جمع خودروسازان سواری بپیوندد- مطرح بود.

بعد از گذشت چند ماه، گزینه کرمان موتور، رفته رفته رنگ باخت و این نام ماموتی ها بود که به عنوان شریک اصلی این خودروساز محبوب آلمانی در ایران جان گرفت و مشخص شد از ابتدا هم این ماموتی ها بودند که در مذاکرات با این غول خودروسازی دست پیش را داشتند. مشارکت فولکس واگن با یک خودروساز بخش خصوصی برای تولید خودرو در ایران خبر بسیار خوبی بود که با تغییر مسیر به حقیقت نرسید.

گرچه ماموتی ها برای اینکه بتوانند با فولکس واگن مشارکت کنند و مجوز این مشارکت را از وزارت صنعت ایران بگیرند، تا راه اندازی یک شهرک صنعتی هم پیش رفتند اما دست آخر همه این تلاش ها به صدور مجوز واردات سه محصول فولکس انجامید. مجوزی که حدود 9 ماه پیش صادر شده و قرارداد آن در وزارت صنعت به امضا رسید.

اما پس از چند ماه در بهمن ماه سال 1395، مهرزاد فردوس، مدیرعامل گروه صنعتی ماموت، از راه اندازی خط تولید فولکس واگن تا پایان همان سال و تولید خودروهای مشترک با این شرکت خبر داد تا همچنان امید به تولید محصولات این خودروساز آلمانی در ایران را زنده نگه دارد. ولی فولکسی ها مغرورتر از آن بودند که زیر بار شرایط وزارت صنعت برای مشارکت های خارجی یعنی 40 درصد ساخت داخل محصولات در همان ابتدای کار بروند. بنابراین در شرایطی که همه منتظر شنیدن امضای قرارداد مشارکت ماموت و فولکس واگن بودند، تولید خودروهای فولکس در ایران منتفی شد.

محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در این زمینه در گفت و گو با «خودروکار» توضیح داد: « قرارداد ماموت و فولکس ایرادات فنی دارد که باید برطرف شود و هنوز هیچ قراردادی با این شرکت برای مشارکت به امضا نرسیده است.»

پس از این اما، خبر ثبت نام ماموت خودرو به عنوان نمایندگی رسمی فولکس در ایران و در حقیقت به عنوان واردکننده محصولات این شرکت، با هیاهو منتشر شد و اینبار فردوس از تحول در بازار خودرو با ورود محصولات فولکس سخن گفت. تحولی که مشخص نیست برچه اساس صورت خواهد گرفت و منظور کدام بازار است. زیرا طبیعتا خودروهای فولکس در بازار خودروهای وارداتی قرار خواهند گرفت که دست کم چند سالیست شاهد حضور محصولات رقیبان فولکس است.

گرچه نمی توان از چارچوب های سخت گیرانه وزارت صنعت و همچنین کارنامه ناموفق ایرانی در تولید خودرو به عنوان دلایل سرنگرفتن این مشارکت گذشت اما از سوی دیگر هم این هیاهو برای رفتار غرور آمیز فولکس با بازار ایران، کمی غیر منطقی و به عبارت بهتر هیاهو برای هیچ است. چرا که ماموتی که قرار بود با آمدن فولکس به خودروساز تبدیل شود امروز صرفا به یک واردکننده تبدیل شده است که بعد از بیش از یکسال مذاکره دست آورد جذابی نیست.

گزارشگر: عسل داداشلو

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران