کد خبر : ۸۰۲۶
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸
یادداشت/
رفتار حمل و نقل مصرف‌کنندگان در حال تغییر است و نهایتاً در سال 2030 از هر ده خودرو، یک خودرو به صورت اشتراکی فروش خواهد رفت و در نتیجه بازار دقیقاً بر مبنای پاسخ به نیازهای مصرف کنندگان شکل خواهد گرفت.
به گزارش خبرنگار خودروکار؛ این ترجمه برگردان گزارش شرکت مکینزی تحت عنوان «انقلاب در صنعت خودرو؛ چشم‌انداز سال ۲۰۳۰» است که در ۲۰ صفحه منتشر شده و در شش بخش مجزا ارائه خواهد شد. بخش اول گزارش شامل ساختار و کلیات چشم‌انداز صنعت خودرو در سال ۲۰۳۰ است. این گزارش چشم‌انداز شفافی از آیندهٔ ۱۵ الی ۲۰ ساله صنعت خودروی جهان ارائه می‌دهد.


بخش اول

امروزه سیستم‌های اقتصادی به طرز چشمگیری در حال تحول هستند. توسعه در بازارهای نوظهور، پیشرفت فناوری‌های جدید، گرایشات زیست‌محیطی و تغییر ترجیحات مشتریان در زمینهٔ مالکیت، از جمله محرک‌های تحول در سیستم‌های اقتصادی دنیاست. دنیای دیجیتال و مدل‌های جدید کسب‌وکار، تمامی صنایع را دگرگون ساخته و در این مسیر صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. این نیرو‌ها به ظهور چهار روند فناورانه در صنعت خودرو منتهی شده است: سیستم‌های حمل و نقل متفاوت، خودروهای خودران، برقی شدن موتور‌ها و اتصال خودرو با محیط پیرامون.

از سویی، بسیاری از نقش‌آفرینان و خبرگان امر اعتقاد دارند این روندهای فناورانه هر کدام به دیگری شتاب و قدرت خواهد بخشید و از سویی دیگر بروز برخی اختلالات را در صنعت خودرو حتمی می‌دانند. اگرچه هنوز اختلال اصلی در صنعت خودرو بروز نکرده، اما اثرات این روند‌ها به گونه‌ای است که دیگر نمی‌توان چشم‌انداز واحدی را برای صنعت خودرو در ۱۰ الی ۱۵ سال آینده متصور شد.

در این تحلیل سعی خواهد شد برخی از تحولات قریب-الوقوع مورد بررسی قرار گیرد. نقطهٔ آغاز نیز اجماعی است که تحول در صنعت خودرو را حتمی می‌پندارد. همچنین پیش‌بینی‌های ارائه شده در این گزارش انعکاسی از مفروضات محتمل منتج از این چهار روند می‌باشد و گویای نمودی از درک فعلی از این تحولات است. این برآوردهای احتمالی، نقش‌آفرینان حوزهٔ صنعت خودرو را قادر خواهد ساخت سناریوهای آتی بالقوه در این صنعت را درک کنند و خود را هرچه بهتر مهیای تحولات سازند.

در راستای تحولات پیش گفته، سازندگان خودرو و تامین‌کنندگان هر روزه با سؤالات دشوار و بنیادینی مواجه می‌شوند. برخی از صاحب‌نظران این اختلال‌ها را نشانه‌ای از افول صنعت خودرو می‌دانند. اما از دید برخی دیگر، رشد بازارهای حمل و نقل شخصی، همتراز با منابع جدید سرمایه‌ای تکرارپذیر، مشکل افول بازار تک‌فروشی (خرده فروشی) خودرو را حل خواهد کرد.
ذیل چهار محور فناورانه ذکر شده، درک هشت مضمون اصلی بینش عمیقی نسبت به تغییرات پیشرو بدست می‌-دهد و چگونگی تأثیر آن‌ها را بر سازندگان و تامین‌کنندگان، نقش‌آفرینان جدید بالقوه، قانونگذارن، مصرف‌کنندگان، بازارهای ملی خودرو، و زنجیره ارزش خودرو را مشخص می‌نماید.

 

جهت درک چشم انداز صنعت خودرو می‌توان دو سناریو را تصور نمود. اول، سناریویی که در آن اختلالات ایجاد شده به واسطهٔ روندهای چهارگانه در صنعت خودرو بالا باشد. دوم، سناریویی که در آن اختلالات پایین باشد. میزان اثرگذاری هر کدام از این سناریو‌ها در جدول آورده شده است. در ادامه ذیل هر کدام از روندهای فناورانهٔ آینده، مضامین اصلی مورد اشاره قرار می‌گیرد.

بازار‌ها و منابع سرمایه‌ای در حال تحول

۱. مدل‌های کسب‌وکار جدید طی سال‌های آتی به تبع روش‌های جدید حمل و نقل اشتراکی، خدمات اتصال به محیط پیرامون و بروزرسانی‌های مستمر، افزایش ۳۰ درصدی منابع سرمایه‌ای در صنعت خودرو را در پی خواهد داشت که حجم این منابع حدود ۱. ۵ تریلیون دلار برآورد می‌شود.
۲. برخلاف تحولات روی داده در زمینهٔ حمل و نقل‌های اشتراکی و تغییر رویکرد مصرف-کنندگان نسبت به مالکیت خودرو‌ها، تک‌فروشی (خرده‌فروشی) همچنان رشد خواهد داشت، ولی سرعت رشد آن حدود ۲ درصد خواهد بود.

تغییرات در رفتار حمل و نقل

۳. رفتار حمل و نقل مصرف‌کنندگان در حال تغییر است و نهایتاً در سال ۲۰۳۰ از هر ده خودرو، یک خودرو به صورت اشتراکی فروش خواهد رفت و در نتیجه بازار دقیقاً بر مبنای پاسخ به نیازهای مصرف‌کنندگان شکل خواهد گرفت.
۴. در زمینهٔ بخش بندی بازار‌ها، شهر‌ها جایگزین کشور‌ها یا مناطق خواهند شد و رفتارهای حمل و نقل نیز به تبع آن بایستی بر اساس ویژگی-های شهر‌ها تجزیه و تحلیل شوند. در این بین سرعت و گسترده گی تحولات در صنعت خودرو نیز متغیر خواهد بود.

بکارگیری فناوری پیشرفته

۵. به محض اینکه برخی موانع قانونی و فناورانه حل شوند جهت بکارگیری خودروهای خودران در شهر‌ها مرتفع شود، پیش بینی می‌شود حدود پانزده درصد خودروهای جدید در سال ۲۰۳۰ خودران باشند.
۶. هم‌اکنون، خودروهای الکتریکی جایگاه رقابتی خود را بدست آورده و به عنوان موتورهایی با آلایندگی صفر در بازار شناخته می‌شوند. در آینده، سرعت بکارگیری آن‌ها فارغ از رشد فناوری، در سطوح محلی بسیار بیشتر خواهد بود.

رقابت و همکاری‌های جدید

۷. با در نظر داشتن چشم‌انداز متمایز و پیچیده در زمینهٔ حمل و نقل خودرویی، نقش‌آفرینان لاجرم همزمان در نواحی مختلفی از بازار با رقبا رقابت خواهند کرد و در عین حال در بخش‌های دیگری با‌‌ همان رقبا همکاری خواهند نمود.

۸. انتظار می‌رود شرکت‌هایی که در آینده به بازارهای وارد خواهند شد، در ابتدا صرفاً بخش‌های کوچک و از نظر اقتصادی جذاب را مورد هدف قرار دهند و قبل از آنکه به حوزه‌های دیگر صنعت ورود کنند، فعالیت‌هایی را در طول زنجیرهٔ ارزش انجام خواهند داد.

برمبنای آنچه از نظر گذشت، اجماع صاحب‌نظران صنعت خودرو بر آن است که نقش‌آفرینان فعال در این صنعت بایستی هم اکنون تصمیماتی بنیادی و استراتژیک اتخاذ نمایند تا بتوانند آیندهٔ صنعت را شکل دهند. مقدمات این مهم آمادگی برای قبول عدم‌اطمینان، اهرم قرار دادن شراکت‌ها، انطباق‌پذیری سازمانی و تغییر ارزش پیشنهادی است.

در بخشهای آتی این گزارش به تفصیل هر کدام از مضامین هشت گانه مورد بحث قرار خواهد گرفت.


ادامه دارد... 
احمد اسماعیلی- مترجم، تحلیلگر صنعت خودرو و کارشناس ارشد پروژه ملی آینده نگاری خودروی هوشمند
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران