کد خبر : ۸۰۳۳
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
«خودروکار» گزارش می‌دهد؛
سخنان مسئولان وزارت نفت در رابطه باکیفیت سوخت کشور به‌ویژه بنزین گواه آن است که تا چند سالی خبر از ارتقا کیفیت سوخت به استاندارد یورو 5 یا بیشتر نیست، زیرا پالایشگاه‌های کشور نیاز به کیفی سازی دارند و به‌طورکلی ارتقا کیفیت بنزین به یورو 5 در دستور کار نیست.
به گزارش خبرنگار خودروکار، یکی از مسائلی که به‌عنوان موضوع همیشگی نشست‌های شرکت‌های واردکننده خودرو به‌حساب می‌آید، بحث کیفیت بنزین و تأثیر آن بر خودروهای وارداتی با کیف است و استانداردهای بیشتر از کیفیت بنزین ایران است.

طبق قانون باید خودروهایی به کشور وارد شوند که از استاندارد سوخت یورو 5 و استاندارد آلایندگی بنزین یورو 6 پشتیبانی کنند، این استاندارد در حالی تدوین‌شده است که بسیاری از محصولات داخلی به‌سختی از استاندارد سوخت یورو 4 پشتیبانی می‌کنند و از سوی دیگر تنها 40 درصد از بنزین عرضه‌شده در کشور کیفیت یورو 4 را دارند و مابقی در حد بنزین یورو 2 است.

البته ناگفته نماند که برخی از مدیران فنی شرکت‌های خودرویی بر این باورند که بنزین‌های یورو 4 تنها اوکتان بیشتری نسبت به بنزین یورو دو دارد و اصولاً بنزین مناسب باکیفیت یورو 4 محسوب نمی‌شوند.

همچنین مدیران فنی و خدمات پس از فروش شرکت‌های واردکننده خودرو بر این عقیده هستند که بنزین باکیفیت پایین یا در حد یورو 4 باعث آسیب شدید به موتور و محفظه احتراق خودرو وارد می‌کند و احتمال خودسوزی بنزین را در خودرو افزایش می‌دهد.

تمام استانداردهای تعیین‌شده برای واردات خودرو در زمینه فنی در راستای کاهش آلودگی هوا است اما مدیران فنی شرکت‌های واردکننده خودرو در گفت‌وگو با خودروکار بارها تأکید کرده‌اند که خودروهایی که از استاندارد سوخت یورو 5 و استاندارد آلایندگی یورو 6 بهره می‌برند در زمانی که بنزین با استاندارد یورو 4 در این خودروها استفاده شود، میزان آلایندگی خودرو افزایش پیدا می‌کند، زیرا حسگرهای خودرو با بنزین یورو 5 تطبیق داده شده است.

البته تنها یکی از نمایندگان رسمی واردات خودرو به کشور مدعی آن است که خودروهای وارداتی تماماً با بنزین مورد استفاده در ایران سازگار شده است و خودروهای به‌روز این برند اروپایی با بنزین ایران مشکلی نخواهند داشت.

با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد همان سازمانی که قوانین و مقررات فنی واردات خودرو را تعیین کرده است باید نظارتی بر کیفیت بنزین و همچنین به‌روزرسانی این کیفیت داشته باشند.

در رابطه با حجم توزیع بنزین یورو 4 و زمان ارتقا کیفیت بنزین به یورو 5 منصور ریاحی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به خبرنگار خودروکار، گفت: روزانه ۲۸ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در کل کشور توزیع می‌شود که در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد بنزینی که در کشور عرضه می‌شود یورو ۴ است و به‌طورکلی در هشت شهر بنزین یورو ۴ عرضه می‌شود و شهرهایی که در مسیر این هشت شهر قرار دارند نیز از بنزین بهره‌مند هستند. به تازگی اهواز و آبادان نیز تحت پوشش بنزین یورو ۴ در آمده‌اند.

او افزود: برای ارتقا کیفیت سوخت به یورو ۵ نیاز به کیفی سازی پالایشگاه‌ها وجود دارد که این موضوع نیاز به سرمایه‌گذاری کلان دارد و تنها پالایشگاه خلیج‌فارس توانایی تولید بنزین یورو ۵ را دارد.

این مطلب در حالی مطرح شد که سال گذشته شاهرخ خسروانی-معاونت شرکت پالایش و پخش در گفت‌وگو با خودروکار با بیان اینکه بر اساس تکلیف قانونی، توزیع و تکمیل سراسری بنزین یورو ۴ در سطح کشور در دستور کار است، تصریح کرد: قیمت بنزین یورو ۵ نسبت به بنزین یورو ۴ به دلیل کیفیت آن گران‌تر است و در کنار آن به دلیل تکلیف قانونی مبنی بر تکمیل توزیع گسترده یورو ۴ در کشور، هدف و اولویت اصلی در توزیع بنزین، عرضه بنزین یورو ۴ است.

او با اشاره به اینکه واردات و توزیع بنزین یورو ۵ در کشور در حال حاضر موضوعیتی ندارد، گفت: تکلیف شرکت توزیع بنزین یورو ۴ است و به صورت رفته‌رفته بنزین یورو ۴ در کل کشور توزیع خواهد شد.

بررسی این مطالب و اطلاعات به دست آمده توسط خبرنگار خودروکار، گواه آن است که تا سال 1404 خبری از بنزین یورو 5 نخواهد بود و به نظر می‌رسد تا آن زمان استاندارد سوخت خودروهای وارداتی چند پله‌ای رشد کرده باشد و همچنان کیفیت سوخت کشور و از استاندارد سوخت خودروهای وارداتی عقب باشد. 

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که، در حالیکه دنیا برنامه های جدی برای خداحافظی با موتورهای احتراق داخلی دارد و حتی همین چند روز پیش علنا اعلام شد که در فرانسه از سال 2040 دیگر هیچ خودروی بنزینی و دیزلی فروخته نمی شود تا گام اساسی در جهت حفظ محیط زیست برداشته شود، در ایران با وجود فراهم بودن زیرساخت ها در قطعه سازی ها، پالایشگاه های ما همچنان از تولید بنزین یورو5 ناتوانند.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران