کد خبر : ۸۰۴۸
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
یادداشت/
این ترجمه برگردان گزارش شرکت مکینزی تحت عنوان «انقلاب در صنعت خودرو؛ چشم‌انداز سال ۲۰۳۰» است که در ۲۰ صفحه منتشر شده و در شش بخش مجزا ارائه خواهد شد.
به گزارش خبرنگار خودروکار؛ بخش اول گزارش شامل ساختار و کلیات چشم انداز صنعت خودرو بود. بخش دوم به تحول بازار‌ها و منابع سرمایه‌ای صنعت می‌پردازد. این گزارش چشم‌انداز شفافی از آیندهٔ ۱۵ الی ۲۰ ساله صنعت خودروی جهان ارائه می‌دهد.

بخش دوم

برخی از صاحب‌نظران اعتقاد دارند صنعت خودرو در حال افول است، اما به اعتقاد برخی دیگر این صنعت با سرعت بالایی رشد خواهد کرد، و ریشه آن نیز به وجود آمدن جریان‌های جدید سرمایه‌ای به واسطهٔ حمل و نقل‌های اشتراکی و خدمات اتصال داده‌ای به همراه رشد اقتصاد کلان جهانی در اقتصادهای نوظهور است.

۱. مدل‌های کسب‌وکار جدید طی سال‌های آتی به تبع روش‌های جدید حمل و نقل اشتراکی، خدمات اتصال به محیط پیرامون و بروزرسانی‌های مستمر، افزایش ۳۰ درصدی منابع سرمایه‌ای در صنعت خودرو را در پی خواهد داشت که حجم این منابع حدود ۱. ۵ تریلیون دلار برآورد می‌شود.
منابع سرمایه‌ای صنعت خودرو در نتیجهٔ ایجاد تقاضا برای خدمات جدید حمل و نقل و خدمات داده‌محور افزایش خواهد یافت و تنوع آن نیز بسیار بیشتر خواهد شد. همین موضوع، سرمایه‌ای بالغ بر ۱. ۵ تریلیون دلار (حدود ۳۰ درصد) به مجموع ۵. ۲ تریلیون دلار درآمد فروش و خدمات پس از فروش سنتی، در سال‌های مالی منتهی به ۲۰۱۵، خواهد افزود. تجمیع این منابع سرمایه‌ای، رشد سالیانهٔ صنعت خودرو را به ۴. ۴ درصد افزایش خواهد داد (بالا‌تر از رشد ۳. ۶ درصدی بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵).

قابلیت اتصال و بعد‌ها فناوری خودران در خودرو‌ها، به رانندگان و مسافران فرصت خواهد داد که در طی زمان سفر خود، فعالیت‌های شخصی را انجام دهند، و این خود زمینهٔ ایجاد اشکال جدیدی از خدمات خودرویی و چندرسانه‌ای خواهد بود. رشد فزایندهٔ سرعت نوآوری، بخصوص در سیستم‌های نرم‌افزاری، الزام بروزرسانی مستمر در سیستم‌های نرم‌افزاری خودرو‌ها را امری متداول خواهد ساخت. با متداول شدن راهکارهای حمل و نقل (به اشتراک‌گذاری خودرو و سفارش آن‌لاین خودروهای مسافربری) که چرخهٔ عمر کمتری خواهند داشت، مصرف‌کنندگان به طور مستمر نسبت به پیشرفت‌های فناوری آگاه خواهند شد، و همین موضوع تقاضا برای ایجاد قابلیت بروزرسانی در خودروهای شخصی را نیز به وجود خواهد آورد.
 



هم‌اکنون کل سرمایه در صنعت خودرو بالغ بر ۳۵۰۰ تریلیون دلار است که ۲۷۵۰ تریلیون دلار در قالب تک‌فروشی، ۷۲۰ تریلیون دلار در قالب خدمات پس‌از فروش و ۳۰ تریلیون دلار در قالب جریان‌های جدید سرمایه‌ای بدست می‌آید. در سال‌های آتی به واسطهٔ رشد جریان‌های جدید سرمایه‌ای کل سرمایه در این صنعت ه ۶۷۰۰ تریلیون دلار خواهد رسید ه سهم تک-فروشی، خدمات پس از فروش و جریان‌های سرمایه‌ای تکرارپذیر به ترتیب: ۴۰۰۰، ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ تریلیون دلار خواهد بود.


۲. برخلاف تحولات روی داده در زمینهٔ خدمات حمل و نقل‌های اشتراکی، تک‌فروشی خودرو‌ها همچنان رشد خواهد داشت ولی سرعت رشد آن حدود ۲ درصد خواهد بود.
فروش کل خودرو در جهان به رشد خود ادامه خواهد داد ولی رشد سالیانه از میانگین ۳. ۵ درصد در ۵ سال گذشته به ۲ درصد در سال ۲۰۳۰ کاهش پیدا خواهد کرد. علت اصلی این کاهش نیز عوامل کلان اقتصادی و رشد سنخ‌های جدیدی از خدمات حمل و نقل مانند به اشتراک‌گذاری خودرو و سفارش آن‌لاین خودروهای مسافربری خواهد بود.

بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد مناطق متراکم از حیث جمعیت که دارای مراکز تجمع خودرویی بزرگ باشند، مستعد این نوع از خدمات جدید حمل و نقل هستند و در این زمینه بسیاری از شهر‌ها و حومهٔ شهرهای اروپا و آمریکای شمالی مناسب این مدل‌های جدید کسب‌وکار خواهند بود. شاید خدمات جدید حمل و نقل، فروش خودروهای شخصی را کاهش دهد، اما این افول در اثر رشد فروش خودروهای اشتراکی، خنثی خواهد شد. رشد فروش خودروهای اشتراکی نیز به دلیل نرخ استفاده بالا‌تر و خرابی‌های حاصل از آن، افزایش خواهد یافت.

بخش باقیمانده رشد فروش جهانی خودرو در نتیجهٔ نرخ مثبت اقتصاد کلان در کشور‌ها روی خواهد داد که این امر به نوبهٔ خود متأثر از افزایش جمعیت طبقهٔ متوسط مصرف‌کننده خواهد بود. همزمان با توقف رشد بازارهای بالغ، رشد در بازارهای نوظهور به خصوص هند و چین روی خواهد داد.

براساس آمار‌ها در سال ۲۰۱۵ حدود ۸۷ میلیون خودرو به فروش رفته است که پیش‌بینی می‌شد در سال ۲۰۳۰ با رشد ۴۰ میلیون عددی به واسطهٔ رشد شهر‌ها و مولفه‌های کلان به ۱۲۸ میلیون خودرو برسد؛ اما به دلیل کاهش روند فروش وسائط نقلیهٔ شخصی این رقم به ۱۰۵ میلیون کاهش خواهد یافت و در ‌‌نهایت با توسعهٔ وسائط نقلیهٔ اشتراکی پیش‌بینی می‌شود که، فروش در سال ۲۰۳۰ به حدود ۱۱۵ میلیون خودرو برسد.

با توجه به مضامین شناسایی شده در زمینهٔ بازار‌ها و منابع سرمایه‌ای در چشم‌انداز سال ۲۰۳۰، تجزیه-وتحلیل رفتار مصرف‌کنندگان و بررسی تحول ترجیحات آن‌ها موقعیت نقش‌آفرینان و نقش آنان را هر چه شفاف‌تر نمایان می‌کند. در بخش بعدی تحول ترجیحات مصرف-کنندگان از نظر خواهد گذشت.

ادامه دارد...



احمد اسماعیلی- مترجم، تحلیلگر صنعت خودرو و کار‌شناس ارشد پروژه ملی آینده نگاری خودروی هوشمند


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران