کد خبر : ۸۰۸۶
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷
روز گذشته بخشی از سهام شرکت سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو در بازار به‌صورت درون‌گروهی عرضه شد و از سوی دیگر مشخص شد که بعد از سراتو، خودرو دنا راهی بورس کالا می‌شود که به عقیده کارشناسان بازار بورس عرضه محصولات خودرویی در بورس کالا به شفافیت در قیمت خودرو و قیمت پایه سهام خودروسازان کمک می‌کند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، روز گذشته دو خبر خودرویی-بورسی در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شد که این دو خبر درزمینهٔ عرضه 16 درصد معادل 240 میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو و عرضه 6500 خودرو دنا در بورس کالا تا پایان سال جاری بود.

این دو خبر خودرویی-بورسی برای بازار خودرو و بازار بورس پیام‌های مثبت و منفی به همراه داشته است، ازآن‌رو بیان می‌شود پیام‌های مثبت و منفی به آن دلیل که رفتارهای فعلی و آینده خودروسازان می‌تواند شرایط جدیدی را به همراه داشته باشد.

خودروسازان به‌ویژه ایران‌خودرو و سایپا در چند سال گذشته بر آن بودند تا معاملات و حساب‌های خود را شفاف کنند و عملاً از شرایط منفی حسابرسی به شرایط مثبت سوق پیدا کنند که حتی سال گذشته محمدرضا نعمت زاده در مراسم رونمایی از کوییک به این موضوع اشاره کرد.

یکی از راه‌های تغییر شرایط مالی منفی برای این دو خودروساز عرضه برخی از سهام‌های خود در بازار بورس و اوراق بهادار بود تا نقدینگی خود را افزایش دهند و درمجموع صورت‌های مالی به‌روز شده داشته باشند.

در روز گذشته ایران‌خودرو 240 میلیون سهم معادل 16 درصد سهم کل شرکت سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو با نماد خگستر را واگذار کرد که بعدازاین واگذاری تا عصر اطلاعی در تابلو بورس اعلام نشد اما کارشناسان بازار بر این باور بودند که رشد گروه خودرویی طی معاملات روز گذشته بی‌تأثیر از این عرضه نبوده است.

البته ناگفته نماد که این عرضه درون‌گروهی بوده و مجموعه گروه پارسیان خریدار این سهام بوده است.

در کنار این اتفاق هاشم یکه زارع از عرضه 6500 خودرو دنا در بورس کالا در سال جاری خبر داد که حدود یک ماه پیش تعدادی خودرو سراتو محصول سایپا در بورس کالا عرضه شد، این‌چنین عرضه‌ها از سوی شرکت‌های خودرویی در راستای کشف قیمت محصل و شفافیت بیشتر انجام می‌شود.
در این رابطه مهدی طحانی-کارشناس بازار بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرنگار خودروکار، گفت: این معامله باقیمت پایه 6670 ریال انجام شد که این معامله درون‌گروهی با اهداف خاصی همچون تهاتر بدهی، به‌روزرسانی ارزش پرتفوی و شناسایی سود انجام می‌شود.

او در رابطه باعرضه خودروی دنا در بورس کالا گفت: باعرضه محصولات خودرویی در بورس کالا، عملاً دلال‌بازی به حداقل خود می‌رسد و در کنار آن قیمت خودرو به‌صورت کاملاً شفاف مشخص می‌شود.
این کارشناس بازار بورس و اوراق بهادار، افزود: باعرضه محصولات در بورس کالا هزینه بازاریابی، تبلیغات و هزینه‌های جانبی خودروساز به حداقل خود می‌رسد.

طحانی گفت: عرضه محصولات خودرویی در بورس کالا عاملی می‌شود که فعالان بازار خودرو در کنار دستیابی به آمار تولید شرکت‌های خودرویی آمار و اطلاعات شفاف فروش خودروسازان را داشته باشند تا پایه قیمتی خودرو و سهام خودروسازان به‌طور کامل مشخص شود.

او بابیان اینکه هرچه اقتصاد شفاف‌تر باشد، فعالیت‌های اقتصادی بیشتر و بهتری به ثبت می‌رسد، تأکید کرد: بازار سرمایه یک فرآیند شفافی است که همواره سیستم سنتی مشکلاتی را با آن دارد، ازاین‌رو زمانی که قرار بر آن باشد تا خودروهای کار و تجاری به بورس کالا وارد شوند مشکلات و مخالفت‌هایی برای آن ایجاد خواهد شد.


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران