کد خبر : ۸۱۴۱
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
تفاوت جایگاه دو فرانسوی؛
شرکت ایران خودرو به تازگی پژو 508 را با مدل 2016 به فروش می رساند. این در حالی است که نماینده رسمی رنو در ایران، از مهر 95 عرضه این خودرو را به بازار کشور عرضه کرده است.
به گزارش خودروکار، به نقل از روابط عمومی نگین خودرو، این شرکت نسخه E3 تلیسمان را با قیمت 189 میلیون و 500 هزار تومان ثبت نام می کند و ایران خودرو 508 فول آپشن مدل 2016 را با قیمت 179 میلیون تومان به دست مصرف کننده می رساند. این تشابه قیمتی و اختلاف نه چندان زیاد می تواند مشتریان هر دو خودرو را نسبت به انتخاب رقیب راضی کند. ولی واقعا تلیسمان و 508 مثل یکدیگر هستند؟


مقایسه قیمت

پژو 508 یکی از خودروهای پرفروش در کلاس خود برای بازار فرانسه به حساب می آید. ولی دقت داشته باشید که ایران خودرو مدل 2016 این خودرو را به بازار ایران آورده و گویا خبری از عرضه مدل 2017 نیست.

با این حال قیمت مدل 2016 را بیش از 170 میلیون تومان تعیین کرده است. این نوع قیمت گذاری برای مدل قدیمی 508 نشان می دهد که در آینده نزدیک احتمالا با عرضه مدل سال این خودرو قیمت آن تا بیش از 190 میلیون تومان هم اعلام می شود.

همچنین در بازار جهانی قیمت نسخه های هم رده 508 و تلیسمان به شکلی تعیین می شود که در اکثر مواقع بهای تمام شده تلیسمان بیشتر است. لذا نوع قیمت گذاری ایران خودرو چنان عجیب نیست که بهای کمتری را نسبت به تلیسمان برای 508 در نظر گرفته است. زیرا هم طبق عرف جهانی عمل کرده و از طرفی به جای عرضه مدل 2017، نسخه های 2016 که از سال گذشته در انبار شرکت بوده را در لیست فروش گذاشته است.

البته برخی خریداران این خودرو، حواله فروش خود را با مدل 2017 به فروش می رسانند، ولی نمایندگی های عرضه خودروهایی با مدل سال و ساخت 2016 می دهند.


برتری فنی تلیسمان نسبت به 508

هر دو رقیب فرانسوی به پیشرانه 6/1 لیتری توربو مجهز هستند. اما تلیسمان 190 اسب بخار قدرت دارد و 508 چیزی حدود 163 تا 165 اسب بخار را تحویل راننده می دهد. همچنین گشتاور 508 حدود 240 نیوتون متر اعلام می شود و این عدد برای تلیسمان، 260 نیوتون متر است.



گیربکس پژو 508 را یکی از معتبرترین قطعه سازان ژاپنی طراحی کرده است. آیسین به عنوان مطرح ترین طراح سیستم انتقال قدرت برای پژو 508 گیربکس شش سرعته اتوماتیکی را انتخاب کرده که بر روی تمام سری 165THP نصب است. تیم مهندسی رنو هم فناوری F1 را در بحث فنی تلیسمان وارد کرده و یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه را برای انتقال قدرت موتور 190 اسب بخار انتخاب کرده است.



جالب است بدانید که مصرف سوخت تلیسمان نیز از پژو 508 حدود 1/0 لیتر کمتر گزارش می شود و شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن 1/1 ثانیه سریعتر از پژو 508 است.


سطح ایمنی تقریبا برابر

رنو تلیسمان و پژو 508 خودروهایی فرانسوی هستند که هر دو 5 ستاره ایمنی را از مرکز یورو انکپ دریافت کرده اند. وقتی فایل مربوط به صحت عملکرد این خودرو را در تست های ایمنی مقایسه می کنید، تقریبا در شرایط برابری قرار دارند.

البته در برخی بخش های تست های چهارگانه پژو 508 بالاتر است و در برخی بخش های دیگر رنو تلیسمان. وجود شش کیسه هوای 10 نقطه ای، رادار نقطه کور، ترمزهای پیشرفته و... از جمله امکاناتی است که باعث شده تا تلیسمان و 508 از نظر ایمنی در جایگاه خوبی قرار داشته باشند.


امکانات لوکس تر در تلیسمان

وقتی به کابین رنو تلیسمان نگاه می کنید، به مراتب می توانید امکانات بیشتری را نسبت به پژو 508 در آن پیدا کنید. البته 508 امکاناتی نظیر دنده پشت فرمان، سیستم تهویه چهارگانه، نور بالای اتوماتیک و... را نسبت تلیسمان بیشتر دارد.



همچنین وجود امکاناتی نظیر گرمکن صندلی های جلو، ماساژور صندلی راننده، دوربین عقب، تودوزی چرم، کروزکنترل و محدودکننده سرعت، ترمز پارک برقی، استارت دکمه ای، سنسور نور و باران، هدآپ و... در هر دو این دو خودرو ثابت است.



ولی تلیسمان E3 که در حال حاضر به بازار ایران آمده است امکاناتی نظیر سقف پانارومیک، سردکن صندلی های جلو، گرمکن صندلی های عقب، ماساژور صندلی های جلو به صورت فابریک، سیستم کمکی پارک و اتوپارک، قابلیت تنظیم حالت رانندگی خودرو با 11 پارامتر متغیر (508 تنها در سه حالت قابلت تنظیم است)، تغییر نورپردازی کابین، تغییر نوع صفحه آمپر و چند آپشن دیگر را نسبت به 508 بیشتر دارد.


وضعیت خدمات پس از فروش کدام بهتر است؟

شاید باور عموم مردم این باشد که هر خودروی ایران خودرو به خاطر تعداد نمایندگی های زیاد مشکلی در مورد خدمات و تامین قطعات ندارد. ولی جالب است بدانید که خودروهایی مانند هایما S7، سوزوکی گرندویتارا، پژو 2008، پژو 508 و حتی تندر90 در تمام نمایندگی های ایران خودرو پذیرش می شود و به اصطلاح باید به نمایندگی پایلوت خود مراجعه کنند.

این نوع سبک فعالیت باعث شده تا در حال حاضر تعداد نمایندگی های مجاز به خدمات تلیسمان از جانب نگین خودرو به مراتب بیشتر از مراکز خدماتی ایکاپ در کشور باشند.


نگاه به تلیسمان و 508 متفاوت است

تلیسمان خودرویی است که در این چند وقته فروش به نسبت خوبی را در ایران داشته است. همچنین در بازار کشورهایی چون فرانسه و کره از پس رقبای هم وطن و کره ای بر آمده است. وقتی به شش ماه پیش بر می گردیم، تلیسمان خودرویی بود که طی چند ساعت پیش فروشش در ایران تکمیل ظرفیت شد.



ولی حال که ایران خودرو 508 را با تحویل فوری 10 روزه ثبت نام می کند، هنوز بعد از دو روز آن ظرفیت فروش بسیار محدود اعلام شده پر نشده است. بدیهی است که همچنان استقبال از تلیسمان، اپتیما JF، سوناتا LF و... به مراتب بیشتر پژو 508 است. زیرا آن ها با مدل سال به بازار کشور می آیند و حداقل تیم بازاریابی برندهایشان بهتر از فرایند مارکتینگ ایران خودرو و ایکاپ عمل کرده است.

وقتی به مراسم های رسمی نگاهی می اندازید، رنو تلیسمان به عنوان یک خودرو تشریفاتی توسط شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد. خودرویی نیمه لوکس که خاصیت پرمیوم را در بازار ایران دارد و مشتریان حقیقی و شرکت های خصوصی از آن استفاده می کنند.

ولی پژو 508 با قابلیت های نهفته ای که در وجود خود دارد، بعد از پایان روز دوم فروش هم هنوز نتوانسته خود را به درستی معرفی کند. وقتی نظرات کاربران صفحات مجازی را در مورد 508 می خوانید، اکثر آن ها خاطره شکست پژو 407 را به یاد می آورند و یا می گیوند که 508 خودرویی است دولتی و بیشتر به درد شرکت های غیر خصوصی و ارگان ها می خورد.



شاید اگر پژو 508 با مدل 2017 وارد بازار کشور می شد و حداقل معرفی صحیحی از آن شکل می گرفت، امروز شاهد نبودیم که لوکس ترین خودرو پژو، در بازار ایران از پس کره ای ها هم بر نیاید، چه برسد به رنو تلیسمان!


انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران