کد خبر : ۸۲۳۷
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷
همکاری خودرویی ایران با کشورهای اروپایی وارد مرحله جدیدی شده و بخشی از آن مدیون برجام است اما واقعیت اینکه شرکت‌های خصوصی ایران هنوز آماده همکاری در سطح بالای بین‌المللی نیستند.
به گزارش خودروکار، همکاری خودرویی ایران با کشورهای اروپایی وارد مرحله جدیدی شده و بخشی از آن مدیون برجام است اما واقعیت اینکه شرکت‌های خصوصی ایران هنوز آماده همکاری در سطح بالای بین‌المللی نیستند و از سوی دیگر ایدرو از سال‌های دور محور اجرایی قراردادهای بین‌المللی در بخش صنعت به‌ویژه خودرو بوده است.

به‌طوری که تاریخچه حضور رنو در ایران، به سال‌های دور برمی‌گردد. نخستین خودروی رنو در سال ۱۲۷۹ هجری شمسی به ایران وارد شد اما حضور رنو به عنوان خودروساز در ایران، تاریخی جوان‌تر دارد. رنو در سال ۱۳۸۱ با امضای قراردادی با سازمان گسترش و نوسازی صنایع به ایران آمد تا شریک استراتژیک صنعت خودروی ایران باشد و اسفند ۱۳۸۲، توافقنامه اولیه تاسیس جوینت ونچری که بعدها رنو پارس نامیده شد به امضا رسید. رنو پارس، به عنوان نخستین جوینت ونچر صنعت خودروی ایران پس از انقلاب، در اردیبهشت ماه ۱۳۸۳ با سرمایه‌گذاری مشترک رنو و سازمان گسترش و نوسازی ایران تاسیس شد. ۵۱

 درصد سهام رنوپارس در اختیار رنو اس. آ. اس و ۴۹ درصد در اختیار شرکای ایرانی قرار گرفت. نخستین خودروی تولیدی رنو در ایران پارس تندر ۹۰ بود که در اسفند ۱۳۸۵ در پارس خودرو و در اردیبهشت ۱۳۸۶ در ایران‌خودرو آغاز شد. در سال ۱۳۸۵، رنو سرمایه‌گذاری مشترک جدیدی را به عنوان واحد تولیدی اتوشاسی اینترنشنال پارس با ظرفیت سالانه ۲۳۰ هزار دستگاه در ایران راه‌اندازی کرد که تنها تولیدکننده شاسی خودروهای تولیدی رنو در ایران به شمار می‌رفت. ۷۷ درصد سهام این شرکت در اختیار رنو اس. آ. اس و ۲۳ درصد در اختیار شرکت ربات ماشین است. اردیبهشت ۱۳۸۹ تولید مگان در پارس خودرو آغاز شد و تیر همان سال، رنو موفق شد موتور تندر۹۰ را در مگاموتور به تولید برساند.

 شهریور ۱۳۹۰ نیز تولید رنو در ایران از مرز ۲۰۰ هزار خودرو گذشت و آبان ۱۳۹۱ این رقم به ۳۰۰ هزار دستگاه رسید و خرداد ماه ۱۳۹۲، ۴۰۰ هزار دستگاهی شد. تیر ۱۳۹۳، تولید تندر۹۰ پیکاپ، باکیفیت‌ترین وانت تولیدی ایران در ایران‌خودرو آغاز شد و شهریور ۱۳۹۴، ستون دوم نشان(برند) رنو در ایران، رنو ساندرو، در پارس خودرو به تولید انبوه رسید. مرداد ۱۳۹۵، تولیدات این خودروساز فرانسوی در ایران، از مرز ۵۰۰ هزار دستگاه گذشت و سرانجام با تولید ساندرو استپ‌وی در مهر ۱۳۹۵ در پارس خودرو، از جوان‌ترین چهره خودروهای ساخت ایران رنو رونمایی شد.

در همین زمان بود که همکاری رنو و ایران وارد فاز جدیدی شد. این خودروساز فرانسوی پس از ۱۳ سال حضور بی‌وقفه در ایران، تفاهمنامه‌ای جدید با سازمان گسترش و نوسازی امضا کرد که دربرگیرنده تاسیس سرمایه‌گذاری مشترک جدید، ایجاد مرکز مهندسی و خرید رنو برای حمایت از قطعه‌سازان ایرانی، راه‌اندازی شبکه پخش، فروش و خدمات پس از فروش و تولید دو مدل از جدیدترین خودروهای رنو در دنیاست. در قالب جدید همکاری، رنو سایت تولیدی خود را خواهد داشت. ظرفیت این سایت، ۱۵۰ هزار دستگاه در سال خواهد بود. بیشتر فعالیت گروه خودروسازی رنو مربوط به تولید خودرو در ایران است.

 اما برای پاسخ به نیاز بازار برای آن دسته از مشتریانی که به دنبال خودروهای لوکس‌تر هستند، رنو بعضی از خودروهای خود را به صورت وارداتی به ایران عرضه می‌کند که شرکت نگین خودرو به عنوان نماینده رسمی رنو اس.آ.اس، از سال ۱۳۸۷ به واردات خودروهای رنو به ایران مشغول است. پیشینه این خودروساز فرانسوی در صنعت خودروی کشور که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران پایه‌گذار اصلی ورود او به ایران بود، این سازمان را بر این داشت با دراختیار گرفتن سهم ۴۹ درصدی در این قرارداد راه را برای حضور پررنگ بخش خصوصی در صنعت خودروی ایران باز کند چراکه بر اساس قانون، ایدرو موظف به سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی است که بخش خصوصی توان آن را ندارد اما باید در مدت ۲ تا ۳ سال پس از این‌کار نسبت به واگذاری سهام خود اقدام کند؛ روندی که در تفاهمنامه ایدرو نیز مدنظر قرار گرفته و منصور معظمی رئیس هیات عامل این سازمان بر آن تاکید و اظهار کرده که قرار نیست بنگاهداری کنیم بلکه وظیفه واگذاری این سهام به بخش خصوصی را خواهیم داشت.

شنیده‌ها نیز حاکی از آن است که شرط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای مشارکت با سرمایه‌گذاران خصوصی خودرو، این است که ایدرو بیشتر حمایت‌های جانبی انجام داده و چندان وارد فاز مالی نشود. در واقع ایدرو قرار نیست به لحاظ مالی سرمایه‌گذاری چندانی در پروژه‌های خودرویی بخش خصوصی انجام دهد و تنها به‌واسطه حمایت‌های جانبی، از این پروژه‌ها پشتیبانی خواهد کرد؛ اتفاقی که قرار است در قرارداد رنو نیز رخ دهد و همزمان با کمرنگ شدن سهام ایدرو در این قرارداد، بخش خصوصی پررنگ‌تر از همیشه وارد میدان شود. تاکید بر امضای این قرارداد در دولت یازدهم در حالی از سوی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شده که شنیده‌ها حاکی از آن است این قرارداد در دولت دوازدهم به امضا خواهد رسید اما معظمی روز گذشته از صفر بودن این احتمال خبر داد و تاکید کرد که به طور قطع این تفاهمنامه امسال نهایی و اجرایی شده و به زودی جزییات این قرارداد ازسوی وزیر صنعت، معدن و تجارت رسانه‌ای خواهد شد که برنامه تولید روزانه ۱۱ خودرو در این قرارداد در فاز نخست پیگیری خواهد شد.


آخرین خبر از قرارداد رنو و ایدرو
معاون برنامه‌ریزی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در ارتباط با علت طولانی شدن روند مذاکرات ایدرو و رنو برای عقد قرارداد توضیح داده و از نتیجه نهایی پرونده یادشده تا پایان دولت یازدهم خبر داد. به گزارش ایسنا، ابوالفضل کیانی درباره علت طولانی شدن روند مذاکرات قرارداد خودرویی ایدرو و رنو اظهار کرد: در زمینه قرارداد با رنو سرمایه‌گذاری مشترک ایدرو با رنو مدنظر قرار گرفته و مذاکرات طولانی انجام شده است که با نزدیک شدن به مراحل پایانی کار، پیش‌بینی می‌کنیم قرارداد همکاری مشترک به زودی بسته شود. وی ادامه داد: نخستین‌بار است که ایدرو به صورت مستقیم با یک بنگاه خودروسازی وارد همکاری شده و هدف‌های مختلفی ازجمله توسعه کیفیت و رقابت‌پذیری از مسائل موردنظر ما بوده که امیدواریم در آستانه پنجاهمین سالگرد تاسیس ایدرو به توافق نهایی برسیم. معاون برنامه‌ریزی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به اینکه طبیعی است دوطرف قرارداد به دنبال منافع حداکثری خود هستند، خاطرنشان کرد: ما به دنبال این هستیم که خود را تبدیل به یک بازار صنف برای محصولات رنو نکنیم و از ابتدا تاکید داشتیم داخلی‌سازی فناوری و بومی‌سازی مدنظر قرار گیرد و علاوه بر این با صادرات ۳۰ درصدی نشان(برند) مشترک در بازارهای بین‌المللی به عرضه درآید. وی با تاکید بر اینکه ایدرو در روند مذاکرات خود با رنو به صورت قوی ورود پیدا کرده و به طور جدی خواستار تولید مشترک، سرمایه‌گذاری و صادرات مشترک است، عنوان کرد: مذاکرات ایدرو در حال نهایی شدن است و اگر همین‌گونه پیش برود، تا پایان دولت یازدهم به طور حتم شاهد امضای قرارداد خواهیم بود. معاون برنامه‌ریزی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ادامه داد: ما تنها نمی‌خواهیم در داخل کشور قطعات مونتاژ شود و بازار را در اختیار فرانسوی‌ها قرار دهیم بلکه قصد داریم جزوی از فرآیند تولید، سرمایه‌گذاری و صادرات باشیم.

منبع: گسترش صنعت


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران