کد خبر : ۸۲۸۴
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
سازندگان ايرانی و قطعه سازان زنجيره تامين ايران خودرو در نشست مشترك با هياتی از انجمن قطعه سازان كشور اسپانيا كه به نمايندگي از هزار قطعه ساز اين كشور به ايران سفر كرده اند،‌ محورهای تعامل و همكاری با يكديگر را بررسي كردند.
به گزارش خودروکار، صنعت خودرو اسپانیا در رده دوم اروپا و رتبه هشتم قرار دارد و انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اسپانیا موسوم به «سرناتو» با یک هزار عضو نقش اصلی را در این زمینه ایفا می‌کند. مدیرعامل سرناتو به همراه هیاتی از منتخبین این انجمن با سفر به ایران و نشست مشترک با قطعه سازان رنجیره تامین گروه صنعتی ایران خودرو راه‌های توسعه همکاری‌های مشترک را مورد ارزیابی قرار دادند.

در این نشست یک روزه که با بازدید هیئت اسپانیایی از خطوط تولید ایران خودرو دنبال شد، مهندس ناقدی قائم مقام ایران خودرو و مهندس خاتمی و دکتر پارسا، قائم مقام‌های شرکت ساپکو نیز حضور داشتند.

براساس این گزارش، ادواردو لوپز بوسکتز، سفیر اسپانیا در این نشست با اشاره به رشد ۵۶درصدی صادرات ایران به اسپانیا نسبت به سال ۲۰۱۵ روابط تجاری دو کشور را دارای آینده‌ای روشن ارزیابی کرد.

وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، افزود: سرناتو به عنوان نماینده بیش از هزار تولید کننده و تامین کننده ۱۷خودروساز اسپانیا آماده همکاری با بزرگ‌ترین خودروساز ایران است.

بوسکتز صادرات خودرو در اسپانیا را دارای رشد ۱۰درصدی در سال۲۰۱۶ به ارزش نزدیک به ۳۹میلیارد یورو عنوان کرد و اظهار داشت: صنعت خودرو این کشور به جهت داشتن بیش از ۳۴۳هزار نفر نیروی کار، گردش مالی حدود ۳۴میلیارد یورو، سرمایه گذاری ۱. ۳میلیارد یورو در تحقیق و توسعه، حضور گسترده در بازارهای بین المللی در پنج قاره و توان صادراتی بالا به گونه‌ای که با داشتن گردش مالی ۱۹. ۵ میلیارد یورو حدود ۵۷درصد صادرات این کشور را به خود اختصاص داده، از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گفته وی در این می‌ان، صنعت قطعه سازی با صادراتی معادل ۱۷. ۵ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۶ رشدی ۲. ۷درصدی را در این سال تجربه کرده است و دولت اسپانیا را در زمینه حمایت از گسترش کسب و کار این صنعت با شرکای خارجی مصمم ساخته است.

آماده همکاری با سازندگان خارجی برای دستیابی به اهداف برنامه ۲۰۲۵ هستیم

مدیر همکاری‌های بین المللی ایران خودرو به عنوان دیگر سخنران این نشست مشترک، با بیان اینکه نشست برگزار شده فرصت خوبی برای شناخت بهتر استعداد‌ها و فرصتهای دو طرف خواهد بود، پروژه‌های توسعه محصول، صنعتی سازی و دانش محور را به عنوان اصلیترین حوزه‌های همکاری سازندگان ایرانی و اسپانیایی برشمرد.

مجید سلیمی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت ایران خودرو در بازارهای بین المللی و فرصت‌های پیش روی صنعت خودرو در دوران پساتحریم اظهار داشت: هدف ایران خودرو تولید ۱. ۸ میلیون خودرو تا سال ۲۰۲۵ است و برای رسیدن به این هدف، برنامه‌های استرات‍ژیک خود را در فاز نهایی به طراحی و توسعه پلتفرم‌های جدید، تنوع در سبد محصولات و همکاری در قالب جوینت ونچر در زمینه‌های مختلف اختصاص داده است.

سلیمی پژو، رنو، سوزوکی و بنز را به عنوان شرکای استراتژیک ایران خودرو در حال حاضر برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به پروژه‌هایی که بطور مشترک و با شرط داخلی سازی حداقل ۴۰ درصد با این شرکا تعریف شده است، می‌توان همکاری‌های گسترده تری با سازندگانی داشت که با آن‌ها در حال همکاری هستند.

وی در ادامه با اعلام اینکه در بخش صنعتی سازی باید فرایندهای لجستیک، ارگونومی، استمپینگ در شکل دهی ورق و رنگ خودرو باید توسعه و ارتقا داده شود، این فرایند‌ها را حوزه دیگری از امکان فعالیت و همکاریهای بیشتر دو طرف عنوان کرد.

سلیمی در پایان با اشاره به تمرکز ایران خودرو بر پروژه‌های دانش بنیان در صنعت خودرو از تمایل گروه صنعتی ایران خودرو برای توسعه همکاری در زمینه‌های توسعه و ارتقای مکانیزم ردیابی قطعات و امنیت اطلاعات، همچنین تعامل در توسعه شبکه فروش در بازارهای خارجی، کاهش هزینه تولید و توسعه محصول و قیمت تمام شده پروژه‌ها و در مجموع، افزایش تولید در کل زنجیره ارزش در گروه صنعتی خبر داد.

داخلی سازی محصولات جدید اصلی ترین خط مشی ساپکو

مدیر مطالعات و برنامه ریزی استراتژیک ساپکو نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از وضعیت زنجیره تامین در سطح داخلی و بین الملل و بیان ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سازندگان صنعت قطعه سازی اظهار داشت: بر اساس خط مشی جدیدی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مدیریت زنجیره تامین تعریف شده است، داخلی سازی محصولات جدید هدف اصلی ما خواهد بود.

حسین نظری سطح ساخت داخل در همکاری‌های خارجی را ۴۰ و برای محصولات ایکاپ تا پایان سال سوم را ۷۰درصد عنوان کرد و افزود: از دیگر برنامه‌های ما کاربرد فناوری‌های نوین در فرایندهای تولید محصولو ارتقای زنجیره تامین از طریق همکاری‌های بین المللی با سازندگان است.

وی در خصوص فرصت‌های همکاری در صنعت قطعه سازی کشور به تمرکز بر سیستم‌های الکتریکی/الکترونیکی، انتقال قدرت، کنترل و فرمان، ایمنی و تریم‌های داخلی و بیرونی خودرو اشاره کرد و با ابراز امیدواری از شکل گیری همکاری‌های جدید در آینده نزدیک، از آمادگی ساپکو برای عقد قرارداد با سازندگان اسپانیایی به روش‌های مختلف با تکیه بر فاکتور صادرات و ارتقای توان و دانش فنی خبر داد.

تاکید مدیرعامل سرناتو برای همکاری بر پایه کیفیت و فناوری با قطعه سازان ایرانی

خوزه پورتیا مدیرعامل سرناتو در این نشست که به نمایندگی از هزار سازنده عضو این انجمن در این نشست حضور یافته بود، با اشاره به ۵۰ سالگی این صنعت در ماه گذشته گفت: صنعت خودرو اسپانیا در رده دوم اروپا و رتبه هشتم دنیاست که در این می‌ان، قطعه سازی با قرار گرفتن در جایگاه چهارم اتحادیه اروپا توانسته است طی ۶دهه فعالیت، یکپارچگی و کیفیت در زنجیره ارزش را برای این صنعت به ارمغان آورد.

وی افزود: تکیه بر تنوع تکنولوژیک و فرهنگ کسب و کار در OEMهای مستقر در اسپانیا توانسته است صنعت این کشور را با مزیت رقابتی بالایی روبرو سازد و این رقابت پذیری را با تعهد به تحقیق و توسعه و فعالیت‌های دانش بنیان به خوبی حفظ کرده است.

پورتیا شرکت‌های اسپانیایی را دارای حضوری گسترده در ۳۵ کشور دنیا دانست و اضافه کرد: ۷۳. ۵درصد بازار صادراتی این کشور در اتحادیه اروپاست اما در ژاپن، آمریکا، چین، مکزیک و مراکش نیز حضوری پررنگ داشته‌ایم.

معرفی شرکای بومی به سازندگان اسپانیایی از سوی انجمن قطعه سازان

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو و نماینده سازندگان ایرانی در این نشست، با دعوت از سازندگان اسپانیا برای بازدید از توانمندی‌ها و امکانات موجود برای دستیابی به چشم اندازی روشن از این صنعت در ایران اظهار داشت: با توجه به بحث داخلی سازی که برای تولید محصولات جدید ایران خودرو مطرح شده است و از آنجا که سازندگان ایرانی به دنبال شرکای خارجی توانمند و مطمئن هستند، امیدواریم فرصت همکاری با سازندگان اسپانیایی فراهم شود.

وی ضمن اعلام آمادگی یاپما برای معرفی شرکای بومی از بین سازندگان ایرانی تاکید کرد: زمان آن فرا رسیده است که در کنار پژو و رنو بتوانیم شاهد مشارکت دیگر شرکای اروپایی در این صنعت به روش‌های مختلف (لیسانس، همکاری فنی، جوینت ونچر و...) نیر باشیم.

منبع: ایکوپرس

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران