کد خبر : ۸۲۸۹
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
رییس انجمن صنفی تایر مطرح کرد:
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر گفت: یکی از مشکلات صنعت تایر ایران واردات بی رویه و قاچاق تایر است که به این صنعت در ایران آسیب رسانده است.

به گزارش خبرنگار خودروکار، محمدرضا گنجی رئیس این انجمن در نشست خبری اظهار داشت: صنعت لاستیک سازی در سال ٩٥ حدود ٨ درصد افزایش تولید داشته و در سه ماهه سال ٩٦ نیز نسبت مشابه سال قبل ٢٨ درصد رشد داشته است. در بخش واردات نیز در سال ٩٣ حدود ١٥٣ هزار تن تایر به ارزش ٥٧٧ میلیون دلار وارد کشور شده است.

او افزود: در سال ٩٥ واردات به ١٠٣ هزار تن با ارزش دلاری ٣٥٦ میلیون دلار رسیده است، اما در دوماهه اول سال جاری این رقم مجدد رشد یافته است.

گنجی تصریح کرد: میزان نیاز داخلی تایر بیش از ٦ میلیون حلقه است که سعی شده در بخش لاستیک سازی این نیاز را تامین شود

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر با بیان اینکه لاستیک‌های وارداتی لاستیک‌های با سایز خاص هستند افزود: در سال گذشته حدود ٢٤٠ هزار تن تولید داشتیم و امسال به ٢٦٠ هزار تن خواهیم رسید و با این رقم نیاز داخل را تامین کرده و باید برای بازاریابی و صادرات اقدام کنیم.

او ضمن بیان اینکه واردات یکی از مشکلات اصلی تایر سازان است عنوان کرد: وقتی ما می‌توانیم در داخل نیاز بازار را تامین کنیم نیازی به واردات وجود ندارد و خودروسازان حدود ٥٥ تا ٦٠ درصد از تولیدات ما استفاده می‌کنند. بعضی از خودروسازان از لاستیک‌های خارجی استفاده می‌کنند در حالی که تولیدات داخلی هم می‌تواند مورد استفاده آن‌ها باشد.

گنجی بیان کرد: اکنون لاستیک سازان داخلی از تکنولوژی روز دنیا بهره می‌برند، اما نهادینه نشدن فرهنگ مصرف کالای ایرانی موجب شده تا مردم از تایر‌های خارجی که با همان کیفیت تایر‌های ایرانی است استقبال نشان دهندو در این خصوص قاچاق هم مزید بر علت شده تا لاستیک ایرانی مهجور باشد.

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر تاکید کرد: کالای قاچاق کیفیت ندارد و چون گمرکی هم پرداخت نمی‌کند ارزان تمام می‌شود. ما حتی در بازار‌های صادراتی استاندار‌های بالاتری را هم پاس کردیم و کارخانه‌های ما در قبال تولیداتشان پاسخ گو هستند و بخش خدمات پس از فروش در لاستیک سازان فعال است.

گنجی ادامه داد: در حال حاضر تولید کنندگان چینی مشوق صادراتی از طرف دولت دارند، اما ما مشکلات زیادی داریم. دولت باید با ساز و کار مناسب، واردات و صادرات را کنترل کند و بازار‌های هدف ما انقدر‌ها مناسب نیست و این در حالی است که ما در اروپای شرقی و شمال افریقا می‌توانیم به بازاری ١٠٠ هزارتنی دست پیدا کنیم.

او  با اشاره به تمایل خودروسازان به استفاده از تایر‌های خارجی گفت: لاستیک‌های داخلی با کیفیت مناسب در اختیار خودروسازان قرار می‌گیرد، اما شاید بعضی از خودرو سازان داخلی به این فکر میکنند که انباری داشته باشند تا در صورت بروز هر گونه مشکل برای سازنده داخلی بتوانتد تولیدشان را تامین کنند.

گنجی در پاسخ به سوالی در مورد میزان طلب تایرسازان از شرکت‌های خودرو سازی نیز تصریح کرد: صنعت لاستیک در حال حاضر بین ٣٥٠ تا ٤٠٠ میلیارد تومان از خودروسازان طلب دارد و طبق قرارداد پرداخت باید طی ٢ تا ٣ ماه انجام شود، اما بیش از ٤ ماه بطول می‌انجامد.

او بیان کرد: در قرارداد‌های اخیر صنعت خودرو با خارجی‌ها یکی از بخش‌ها تایر است و حتی در مورد رنو الان یکی از تایرساز‌های داخلی جزو سورس‌های رنو محسوب می‌شود و واحد‌های تحقیق و توسعه فعال شده و تایر خودرویی نظیر برلیانس در حال حاضر داخلی شده است.

گنجی در مورد سوالی در خصوص کیفیت سنجی تایر‌های ایرانی گفت: شاخص‌های ١٦ گانه ایی برای سنجش کیفیت لاستیک وجود دارد و طبق استاندارد‌های جهانی تایر‌های داخلی رتبه بندی می‌شوند، اما نباید به استاندارد‌های اجباری اکتفا کرد و برای ارتقای کیفیت باید تلاش کرد.


انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران