کد خبر : ۸۳۳۴
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نکته فنی 28 تیر ماه «خودروکار»
روغن از زمان شروع کار موتور در معرض اکسیده شدن، تجزیه حرارتی، آب و سوخت خام قرار دارد بنابراین روغن پایه آن شروع به آلوده شدن و از دست دادن کیفیت خود می‌نمایید و پس مدت معلومی نیاز به تعویض شدن دارد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، روغن از زمان شروع کار موتور در معرض اکسیده شدن، تجزیه حرارتی، آب و سوخت خام قرار دارد. بنابراین روغن پایه آن شروع به آلوده شدن و از دست دادن کیفیت خود می‌نمایید و از طرفی مواد افزودنی آن نیز رفته رفته مصرف می‌شوند. مثلا مواد افزودنی پاک کننده ظرفیت معینی برای جذب و معلق نگه داشتن ذرات دارد. جالب است بدانید به ازای مصرف یک لیتر بنرین، یک لیتر آب تولید می‌شود که مقداری از آن به صورت بخار از اگزوز خارج می شود و مقدای نیز به روغن اضافه می‌شود.

 

آیا سیاه شدن روغن نشاندهنده زمان مناسب برای تعویض روغن است؟

بسیاری تصور میکنند که سیاه شدن روغن دلیل خراب شدن ان است.در صورتیکه عکس ان صادق است.یعنی اگر در یک دستگاه سالم روغن پس از مدتی استفاده سیاه نشدمی باید ان را تعویض نمود. در یک موتور سالم زود سیاه شدن روغن بعلت خاصیت پاکنندگی روغن موتور است;یعنی ماده افزودنی پاک کننده در روغن موتور ;دوده حاصل از احتراق را در خود بصورت معلق نگه می دارد و طبعا سیاه می شود.اگر روغن موتور شما دیر سیاه شده باید نگران شد.بدین معنی که روغن قدرت جدب و معلق نگه داشتن دوده ها و مواد زائد را ندارد. واین دوده ها و الودگی ها روی قطعات موتور و لابلای انها ته نشین شده و باعث عدم انتقال حرارت –سائیدگی –رینگ چسباندن و روغن سوزی بیش از اندازه و کاهش تراکم گاز و کشش موتور خواهد شد.

 

عوامل موثر در مدت زمان تعویض روغن موتور :

1-شرایط کار خودرو و موتور آن

2-کیفیت مکانیکی موتور به ویژه سیستم سوخت رسانی و انژکتورها

3-کیفیت روغن موتور و سوخت مصرفی

4-کیفیت فیلترهای هوا و روغن

5-نوع، مدل و سال ساخت موتور و همچنین خودرو

6-مدت زمانی که روغن در کارتر می ماند



نوع و کیفیت سوخت چه نقشی در تعویض روغن دارد؟

سرب موجود در بنزین که برای بهسوزی بهتر به بنزین اضافه می‌‌شود، پس از ترکیب شدن با روغن باعث اکسید شدن سریع‌تر روغن می‌شود. بنزین با اکتان پایین نیز به دلیل عدم احتراق کامل باعث اضافه کردن دوده بیشتر به روغن می‌شود. استفاده از بنزینهای سوپر نیز این مورد را تاحدودی کاهش می‌دهد.

 
شما از ما بپرسید! 

*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز می‌توانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آن‌ها پاسخ دهد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران