کد خبر : ۸۳۹۱
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نکته فنی 30 تیر ماه «خودروکار»
پرسشی که همیشه برای خریداران خودرو وجود دارد این است که خودرو‌های دیفرانسیل عقب بهتر هستند یا دیفرانسیل جلو؟ دیفرانسیل عقب‌ها چه برتری‌هایی نسبت به دیفرانسیل جلوها دارند؟
به گزارش خبرنگار خودروکار، کارشناسان سیستم دیفرانسیل عقب را به فردی تشبیه می‌کنند که در حال هل دادن یک جعبه است و طبیعتا این سیستم دارای معایب و مزایای خاص خود است.

در خودرو‌های دیفرانسیل عقب چون قطعات انتقال نیرو در عقب و جلو خودرو تقسیم می‌شوند، تقسیم وزن بهتری صورت می‌گیرد که در نتیجه وزن، ‌حین شتاب‌گیری به محور عقب که به عنوان محور محرک است، منتقل می‌شود و با بالا رفتن چسبندگی تایر‌های عقب، شتاب‌گیری بهتری انجام خواهد شد.

خودرو‌های دیفرانسیل عقب در قسمت جلو دارای پیچیدگی کمتری هستند، در نتیجه فرمان‌گیری بیشتری دارند و به همین خاطر در محیط کوچک‌تری می‌توانند دور بزنند. همچنین به خاطر تقسیم وزن بهتر و فرمان‌پذیری بیشتر، هندلینگ بهتری دارند.

اما این تقسیم وزن فقط منجر به هندلینگ و شتاب‌گیری بهتر نمی‌شود و در ترمز‌گیری‌ها نیز خود را نشان می‌دهد چرا که وجود وزن بر روی لاستیک‌های عقب، از قفل شدن سریع آنها خودداری می‌کند و در صورت وجود سیستم ترمز قوی در محور عقب، کمک شایانی به توقف سریع‌تر خودرو خواهد شد.

یکی از مشکلات خودرو‌های دیفرانسیل جلو در این است که چون حجم زیادی از قطعات و بخش‌های خودرو در جلو جمع شده‌اند، تعمیر و سرویس این خودرو‌ها سخت‌تر و با مشکلات بیشتری انجام می‌شود، اما در خودرو‌‌های دیفرانسیل عقب این قضیه رنگ کمتری دارد و تعمیر این خودرو‌ها خصوصا در قسمت سیستم فنربندی جلو و فرمان، راحت‌تر خواهد بود.

این خودرو‌ها دردسر اتصالات مختلف در چرخ‌های جلو را نیز (مانند دیفرانسیل جلوها) ندارند و استهلاک جلوبندی به واسطه کم‌شدن وزن در این قسمت و انتقال بخشی از آن به عقب خودرو، کمتر می‌شود.

یکی از مزایای دیگر قرار گرفتن دیفرانسیل در محور عقب، امکان بهره‌گیری از پیشرانه‌های قوی‌تر در این خودرو‌هاست. در خودرو‌های دیفرانسیل جلو چون تایر‌ها و سیستم فرمان تحت فشار وزن و دیگر قطعات قرار گرفته در دماغه خودرو هستند، اطلاعات چندان دقیقی از سطح مسیر حرکت به راننده منتقل نمی‌کنند و این در حالی است که در خودرو‌های دیفرانسیل عقب این ارسال اطلاعات در وضعیت بهتری قرار دارد.


شما از ما بپرسید! 

*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز می‌توانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آن‌ها پاسخ دهد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران