کد خبر : ۸۴۹۶
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲
گزارشی از وضعیت خودرو سازان جهانی؛
دولت آلمان به‌منظور جلوگیری از تنش‌های پیش بینی شده در پی رسوایی در صنعت خودرو، بسیج شده است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، به‌تازگی تولیدکنندگان بزرگ کشور آلمان مثل دایملر و فولکس واگن به یک تبانی بزرگ از دهه 1990 تا به امروز متهم شده‌اند.
 
به نوشته اشپیگل هفته‌نامه آلمانی، شرکت‌های خودروسازی این کشور از سال 1990 برای کنترل و محدود کردن آلودگی هوا برنامه‌هایی داشته‌اند که فقط در حد صحبت باقی‌مانده است.

بر اساس گزارش‌های جدید، صدها نفر از مدیران فولکس‌واگن (شرکت‌های تابعه آن آئودی و پورشه) صاحبان دایملر، مرسدس بنز و ب ام و، و 60  بخش دیگر صنعتی طی این دهه به تبانی متهم شده‌اند.
 
 کمیسیون اروپا در حال پیگیری و بررسی و درنهایت اثبات یا رد این اتهامات است. این سازمان دراین‌باره اعلام کرده که رسوایی اخیر می‌تواند به بزرگ‌ترین رسوایی صنعتی در تاریخ اتحادیه اروپا تبدیل شود. بحران جدید به وجود آمده، موجب لغزش صنعت خودرو آلمان، به‌عنوان یکی از قطب‌های صنعت خودروسازی شده است و اگر مقامات اتحادیه اروپا درنهایت به این نتیجه برسند که خودروسازان آلمان قانون رقابت را نقض کرده‌اند، آن‌ها را به پرداخت میلیاردها دلار جریمه محکوم می‌کند. البته خسارت برای اقتصاد آلمان به همین‌جا ختم نمی‌شود.

شرکت‌های خودروسازی در این کشور 800 هزار شغل ایجاد کرده‌اند که حدود 20 درصد از درآمد بخش صنعت این کشور را به خود اختصاص می‌دهند.
 
دو سال پس از رسوایی پیش‌آمده در رابطه با موتورهای دیزل فولکس‌واگن، هفته‌نامه آلمانی، اشپیگل اعلام کرد که اکنون مقامات آلمانی بااحتیاط و دقت بیشتری رقابت میان خودروسازان را بررسی می‌کنند.

80 یورو کاهش هزینه از طریق قطعه Ad-Blue
 
در طول سال‌های دهه 1990 به‌منظور کنترل میزان آلایندگی خودروها به کمک فن‌آوری‌های جدید و اندازه مخزن Ad-Blue قوانینی وضع شد. اما به دلیل کاهش هزینه‌های تمام‌شده برای خودروسازان، از مخزن‌های کوچک‌تری برای کنترل آلودگی هوا استفاده‌شده است. البته این قطعه در خودرو کاربرد مناسبی دارد، اما به دلیل هم‌اندازه نبودن این قطعه در سیستم اگزوز و نصب آن باعث انتشار آلودگی در محیط می‌شود. درواقع این مخازن کوچک‌تر توانایی تمیز کردن گازهای اگزوز را نداشتند.

تا اینکه دو سال پیش و پس از بررسی سیستم اگزوز خودروهای فولکس‌واگن، بازرسان به قطعه مخفی فولکس‌واگن با کارکرد تغیر آمار آلایندگی دروغین در این خودرو رسیدند که رسوایی بزرگ دیزل گیت را به بار آورد.

با بررسی‌های بیشتر، مشخص شد که در طول این مدت از آغاز طرح کنترل آلایندگی، بیش از 1000 جلسه بین مدیران و مهندسان شرکت‌های پورشه، ب ام و، مرسدس بنز، آئودی و فولکس‌واگن بین 60 گروه کاری برای انجام توافق برگزارشده است.

اما بدیهی است که موضوع جلسات، تبانی برای محدود کردن هزینه‌ها بوده که سازندگان خودروها را به‌صرفه جویی تا 80 یورو در هر خودرو یاری می‌کرد.
 
دولت آلمان تمام منابع خود را برای مهار این رسوایی بسیج کرده است، حتی کمیسیون اروپا نیز آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده است.
 
وحشت بازارها از نوسان 
وضعیت بازار، مصداق مجازات این شرکت‌های متخلف است. در این میان می‌بینیم که ارزش سهام فولکس‌واگن با 3 درصد، مرسدس بنز 4 درصد و ب ام و 2.6 درصد کاهش، داشته و هرکدام به‌نوعی مجازات شده‌اند.

کاهش ارزش سهام در بازار بورس هنوز محدود هستند، اما این شایعات می‌توانند تا مدت‌ها خوراک خبری اکثر مطبوعات باقی بمانند.
این شایعات تا زمانی که شکایات مبهم و بر اساس حدس و گمان باشند، همچنان باقی است و به نوسانات قابل‌توجهی در بازار سهام دامن می‌زند.

این در حالی است که شرکت‌های مورد اتهام، دایملر، فولکس‌واگن، ب ام و هرکدام در بیانیه‌ای اتهامات واردشده را رد کرده‌اند و مدعی شده‌اند که فناوری‌ها و خدماتی را به‌منظور کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای به مشتریان خود ارائه داده‌اند.

هرکدام از شرکت‌هایی که به‌نوعی در این تخلف مورد اتهام قرارگرفته‌اند، ادعا می‌کنند که سیستم کنترل آلایندگی در خودروهایشان دست‌کاری نشده و در حال اثبات درستی ادعای خود و رد این اتهامات هستند.
 
ترجمه: گلنوش محب علی
منبع: لاتریبون
 
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران