کد خبر : ۸۵۰۶
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نکته فنی 3 مرداد ماه «خودروکار»
روغن موتور به طور متوسط هر ۵ هزار کیلومتر باید تعویض گردد که برای این کار بهتر است ابتدا به دفترچه راهنمای اتومبیل خود نگاه کنید تا نوع روغن موتور قابل استفاده در خودرو خود را متوجه شوید.
به گزارش خبرنگار خودروکار، استفاده از یک روغن موتور خوب و مناسب، نیاز اصلی موتور خودرو است. در واقع روغن موتور با ایجاد لغزش از به وجود آمدن نیروی اصطکاک میان سیلندر‌ها و قطعات دیگر تا حد امکان جلوگیری می‌کند و نبودن و یا کم بودن مقدار روغن موتور، باعث ایجاد صدمات شدید و در گاهی مواقع غیر قابل جبران به موتور اتومبیل می‌شود.

تعویض روغن موتور هم مانند امور دیگر نیاز به ابزار مربوط به خود دارد که شامل روغن موتور، قیف، جک، ظرف مخصوص جمع آوری روغن موتور، پیچ گوشتی، آچار بکس، فیلتر روغن موتور و آچار است.

پس از آگاه شدن از نوع روغن موتور و مقدار ویسکوزیته آن، روغن موتور خود را از یک فروشگاه معتبر تهیه کنید. در نظر بگیرید بهتر است هنگام تعویض روغن موتور، فیلتر آن را هم تعویض کنید. همراه با خرید فیلتر روغن، حتما آچار آن را هم تهیه کنید و مطمئن شوید که به فیلتر شما می‌خورد.

قبل از شروع به خالی کردن روغن موتور، بهتر است ابتدا در کاپوت و سپس درپوش روغن را باز کنید؛ انجام این عمل به راحت تر شدن تخلیه روغن موتور اتومبیل شما می‌انجامد. هنگام خارج کردن روغن موتور، موتور و روغن باید گرم باشد. پس از توقف اتومبیل ترمز دستی آن را بکشید و سپس با استفاده از یک جک قوی، ارتفاع جلوی خودرو را بالا ببرید.برای ایجاد ایمنی بیشتر، می‌توانید از یک سه پایه در زیر اتومبیل استفاده کنید.

به زیر اتومبیل خود رفته و پیچ تخلیه انتهای مخزن روغن موتور (کارتر) را باز کنید و اجازه دهید روغن موتور قدیمی از آن به داخل ظرفی که تهیه کرده‌اید تخلیه شود. در خودرو‌های جدید برای محافظت از قطعات خودرو، ممکن است از پوشش‌های پلاستیکی استفاده کرده باشند و برای دسترسی پیچ کارتر باید ابتدا آن قطعات پلاستیکی را جدا کنید، به همین دلیل در تعمیر‌گاه‌های تخصصی جدید از روش مکش برای بیرون کشیدن روغن موتور استفاده می‌کنند.

پیچ مخزن روغن موتور را بعد از خروج کامل روغن سرجایش ببندید برای این کار می‌توانید از یک آچار بکس استفاده کنید تا مطمئن شوید پیچ کاملا سفت بسته شده است.

اکنون نوبت به فیلتر روغن می‌رسد که می‌توانید با استفاده از آچاری که تهیه کرده‌اید فیلتر روغن خودرو خود را باز کنید، این عمل می‌تواند در صورت به همراه داشتن ظرف بزرگ و مناسب، همزمان با تخلیه روغن نیز انجام بپذیرد. با استفاده از یک دستمال مناسب، محل اتصال فیلتر را تا جایی که امکان پذیر است تمیز کنید. مقداری از روغن جدید را به دور حلقه فیلتر بمالید تا فرایند پمپ روغن بهتر انجام شود. حالا می‌توانید فیلتر روغن جدید را نصب کنید و آن را محکم ببندید.

حالا به بالا رفته و روغن موتور جدید را به آرامی و با استفاده از یک قیف به داخل مخزن مربوطه بریزید. درپوش مخزن روغن موتور را ببندید و اتومبیل را برای ۳۰ ثانیه و بر روی یک سطح کاملا افقی روشن کنید. میزان روغن را با استفاده از میله سنجش چک کنید و در نظر بگیرید که باید روغن حداقل به حفره دوم رسیده باشد.


شما از ما بپرسید! 

*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز می‌توانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آن‌ها پاسخ دهد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران