کد خبر : ۸۵۶۲
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
«خودروکار» قیمت‌گذاری در بازار خودروهای وارداتی را بررسی کرد؛
بازار خودروهای وارداتی در چند وقت اخیر تماماً در اختیار نمایندگی‌های رسمی بوده و محصولات جدیدی به بازار معرفی‌شده که برخی از این محصولات قیمت منطقی برای آن‌ها تعیین نشده که به عقیده برخی از کارشناسان، بازار با توجه به مشخصات فنی و کیفیت تولید، قیمت را اصلاح خواهد کرد و نیازی به ورود سازمان‌های دولتی نیست.
به گزارش خبرنگار خودروکار، در سال‌های اخیر و در پی رفع تحریم‌ها تعداد نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های خودروسازی جهان در ایران افزایش یافت و هر کدام از این شرکت‌ها محصولات متنوعی را به ایران وارد کرده‌اند که در یک سال اخیر تنوع بازار خودروهای وارداتی به‌شدت افزایش پیداکرده است.

این روند رو به رشد فعالیت نمایندگی‌های رسمی در چند ماه اخیر با بگیروببندهای وزارت صنعت، معدن و تجارت همراه شد و درنهایت از واردات خودرو توسط شرکت‌های به‌اصطلاح گری مارکت جلوگیری شد و به نظر می‌رسد برخی از نمایندگی‌های رسمی فضا را برای قیمت‌گذاری‌های غیرمنطقی حاضر و آماده دیده‌اند زیرا برخی از خودروها با توجه به مشخصات فنی، کلاس خودرویی و امکانات ظاهری قیمت بسیار بالایی را یدک می‌کشند که پیش‌بینی می‌شود این قیمت‌ها در بلندمدت به ضرر مصرف‌کننده و نمایندگی‌های رسمی باشد.

با توجه به این مسائل جای سؤال دارد که آیا نمایندگان رسمی باید فکری به حال قیمت‌گذاری‌های خود داشته باشند یا نیاز به ورود سازمان‌های دولتی و مردم‌نهاد در این زمینه است؟

در این رابطه امیرحسن کاکایی-کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار خودروکار، تأکید می‌کند: در بازار خودروهای وارداتی نباید سازمانی همچون شورای رقابت بر قیمت‌گذاری‌ها نظارت داشته باشد و درصورتی‌که قیمت غیرمنطقی از سوی نمایندگی رسمی اعلام شد، به اصلاح قیمت بپردازد.

او می‌افزاید: بازار خودرو با تنوعی که دارد در حال حرکت به سمت بازار رقابتی پیش می‌رود که این موضوع به معنی رعایت یک سری اصول است و زمانی که یک خودرو گران‌تر از ارزش اصلی قیمتی گذاری شده نباید ارگانی آن قیمت را اصلاح کند، بلکه مکانیسم بازار باید قیمت آن را اصلاح کند.

این کارشناس بازار خودرو تأکید می‌کند: قیمت خودرو باید به‌صورت شفاف و درست تعیین شود تا دولت بتواند با دریافت مالیات وظایف خود را به‌درستی ایفا کند، این مسئله در حالی مطرح می‌شود که دخالت دولت در بازار خودرو خطرناک است.

او بیان می‌کند: با اطلاع‌رسانی درست و دقیق نسبت به امکانات و مشخصات فنی خودرو، بازار می‌تواند قیمت‌گذاری خودرو را انجام دهد که درمجموع در این رابطه می‌توان گفت، توجه به مسائل فنی و کیفیت یک خودرو به دور از تبلیغات در قیمت‌گذاری درست و آگاهی افراد نسبت به خودروها افزوده می‌شود.

کاکایی می‌گوید: با توجه و اطلاع‌رسانی مشخصات فنی و کیفیت خودرو به‌صورت صحیح و تست شده در شرایط واقعی، بازار شرایط بهتری را خواهد داشت زیرا خریدار نهایی با توجه به اطلاعات صحیحی که به دست می‌آورد خودرو را انتخاب می‌کند، آیین گفته ازآن‌رو بیان می‌شود که استفاده یک خودرو تنها معطوف به خرید آن نمی‌شود بلکه هزینه جانبی و هزینه نگهداری خودرو نیز در بلندمدت بسیار مهم است.

او در انتها تأکید می‌کند که قیمت‌گذاری غیرمنطقی در کوتاه‌مدت سود جذابی را برای شرکت‌ها به همراه دارد، اما در بلندمدت بازار دیگر تمایلی برای دادوستد خودروهایی که قیمت‌گذاری غیرمنطقی برای آن‌ها صورت گرفته است، ندارد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران