کد خبر : ۸۶۲۸
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
«خودروکار» بررسی می کند؛
دو خودروساز بزرگ ایران، با چالشی به عنوان شرکت های زیان ده و تو درتو روبه رو هستند که علاوه بر بی بازده نبودن، زیان ده نیز هستند. اما برای رفع این چالش چه اقدامی باید صورت بگیرد؟
به گزارش خبرنگار خودروکار، روز گذشته سایت خودروکار در مطلبی با تیتر «تاثیر دامادهای خارجی بر صنعت خودرو» به بررسی وضعیت این شرکت ها و راهکارهای پیش رو برای حل این موضوع پرداخت. در این گزارش اما به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که چرا شرکت های زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا علیرغم وجود تمایل به واگذاری آنها، به فروش نمی رسند؟

هر کدام از این دو شرکت نیمه دولتی بیش از 10 شرکت زیرمجموعه دارند که بیش از نیمی از آنها کارایی و بازدهی خاصی نداشته و صرفا برای خرید سهام ایجاد شده  و یا بازار خود را از دست داده اند که همین موضوع منجر به بی فایده بودن آنها شده است. نتیجه وجود این شرکت ها چیزی به غیر از زیان و هزینه اضافی برای این آبی ها و نارنجی های جاده مخصوص نیست اما برای پیدا شدن خریدار مناسب نیز نیاز به تغییری جدی در این شرکت های است.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، در این زمینه به «خودروکار» می گوید: «شرکت هایی که در زیرمجموعه شرکت های پر نفوذی مانند ایران خودرو و سایپا زیان می دهند، طبیعی است که در بخش خصوصی بیشتر زیان خواهند داد بنابراین طبیعی است که این شرکت ها خریدار داخلی نداشته باشند.»

او می افزاید: این شرکت های زیرمجموعه عمدتا مشکلات مالی، نیروی انسانی سربار و در نتیجه بازار محدود دارند که همه این موارد دست به دست هم داده و به زیان دهی می رسند. از همین رو وجود شرکت هایی با چنین شرایطی برای هیچ بخش خصوصی جذابیت ندارد.»

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه این شرکت ها را نمی توان به راحتی به بخش خصوصی واگذار کرد، تصریح می کند: «برای فروش این شرکت ها، باید یک تیم کارشناسی مشکلات مالی، مدیریتی و نیروی انسانی آنها را برطرف کرده و سپس برای فروش ارائه شوند. به غیر از شرکت های تولیدی زیرمجموعه که شاید به چهار عدد برسند، مابقی شرکت های جذابیتی برای فروش ندارند.»

برخی از شرکت های زیر مجموعه این دو خودروساز نه تنها جذابیتی برای واگذاری ندارند بلکه بازاری هم به غیر از دو شرکت خودروسازی ندارند. به نظر می رسد، سرنوشت این شرکت ها به آینده ای نامعلوم گره خورده و راه سخت و پرپیچی برای حل این چالش پیش رو است.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
روزنامه های اقتصادی