کد خبر : ۸۶۷۹
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲
خودروکار بررسی کرد؛
جدیدترین مدل برلیانس در ایران به اصحاب رسانه درس پس داد.

به گزارش خبرنگار خودروکار، برلیانس یکی دیگر از آن دسته برندهای چینی بازار ایران است که شاید به واسطه طراحی ظاهری و آن جوینت ونچرهای کوچک و بزرگی که با کمپانی باواریایی ب ام و دارد توانست تا حد زیادی سهم خود از بازار خودرو کشور را کسب کند. محصولات این برند در ایران در قالب چهار خودرو (دو سدان و دو هاچ‌بک) در دو سری 200 و 300 از سوی پارس خودرو و سایپا عرضه می شود.

اما گویا جای خالی پدیده ای با نام کراس 3 (C3) از این برند در میان خودروهای تولیدی آن در کشور احساس می شد تا صرفا از گردانه رقابت با ساندرو استپ وی و دانگ فنگ H30 Crosss عقب نماند وگرنه آنچه در ظهر  C3دیده می شود نشان دهنده کمترین تغییرات ظاهری با نسخه H320 برلیانس و درست همانند تفاوت های جزئی میان ساندرو معمولی و نسخه استپ وی آن است.

نمای خارجی

 صرف نظر از طول، عرض و ارتفاع 4210×1790×1521میلی متری، آنچه در ظاهر خودرو دیده می شود اضافه شدن گلگیرهای پلاستیکی مشکی رنگ در سرتا سر بدنه، نوشته Cross بر درهای جلو، جلو پنجره متفاوت و همچنین دو روف رک بر سقف خودرو است. الباقی چه در ظاهر و چه در باطن با H320 مو نمی زند. آنچه مهندسان پارس خودرو به عنوان یکی از تفاوت های کاربردی (و احتمالا تنها دلیل منطقی که موجب تفاوت در اسم گذاری C3 شده است) یاد می کنند افزایش ارتفاع 5 سانتی متری خودرو است که 3 سانتی متر آن در ارتفاع کلی خودرو و 2 سانتی متر دیگر آن در سیستم تعلیق اعمال شده است.

از این رو
C3 تنها 2 سانتی متر از H320 بلندتر است و این تغییر قطعا نمی تواند آن چنان مشهود باشد که در نوع سواری و یا توان بیراهه نوردی برلیانس C3 تاثیر بگذارد. درست همانند عدم تاثیر پذیری ویژگی های فنی مشابه در ساندرو استپ وی و H30 Cross، این تغییرات نیز تماما جنبه زیبایی شناختی داشته و اگر زیاد خودرویی نبوده و یا توجه کافی به ظاهر H320 نداشته اید احتمالا در تشخیص C3 از H320 در یک نگاه دچار مشکل خواهید شد.

 البته سقف دو رنگ خودرو که برای اولین بار از سوی یک خودروساز داخلی بر یک خودرو تولید داخل در کشور ارائه می شود نیز با سه تنوع رنگی سفید، نقره ای و مشکی از مهم ترین ویژگی های ظاهری
C3 به شمار می آید.

نمای داخلی

نمای داخلی
C3 در اصل با H320 هیچ تفاوتی ندارد. کیفیت متریال همان و کیفیت مونتاژ نیز قابل قبول است. ویژگی های درخور توجه نمای داخلی تضاد رنگی (درصورت انتخاب رنگ کرم برای تودوزی خودرو) و وجود سیستم مولتی مدیا به همراه مانیتور لمسی مجهز به سیستم GPS و پورت های ورودی USB و AUX است. البته استفاده از سیستم ورود و استارت بدون کلید (کی لِس-Keyless) نیز یکی از جذابیت های C3 به شمار می آید.

بصورت خلاصه نمای داخلی را باید با در نظر گرفتن بازه قیمت رسمی (زیر 60 میلیون تومان) و در مقایسه با رقبای هم رده چون H30 Cross و ساندرو استپ وی در نظر بگیرید و با توجه به مبلغ پرداختی انتظارات غیر منطقی از خودرو نداشته باشید. در این صورت نمای داخلی ضمن حفظ سادگی های بصری بدون ایراد است.







تجربه رانندگیاحساس سواری پشت فرمان
C3 با H320 تفاوتی ندارد. نه از دیدگاه ارتفاع و نه حس فرمان پذیری. با استارت خوردن پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر 16 سوپاپ VVT دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 با 103 اسب بخار قدرت در دور 5800 و گشتاور 138 نیوتون.متر در دور 3800 در اختیار راننده قرار می گیرد.

با ورود گیربکس 4 سرعته اتوماتیک دارای تیپ ترونیک به D خودرو با واکنش های کند به پدال گاز آغاز به حرکت می کند. از 103 اسب بخار و 138 نیوتون.متر انتظار چندانی نمی رود اما به محض آغاز حرکت در یافتیم که انتخاب هوشمندانه ای بود که سیستم کمکی فرمان C3 از نوع برقی انتخاب شد تا تاثیری به مراتب بدتر بر قدرت نه چندان زیاد پیشرانه نگذارد. شتابگیری چندان جذاب انجام نمی شود و ورود به هر دنده مستلزم صبوری راننده است.

این موردی است که در سبقت گیری ها پیاپی در جاده ها می تواند موجب ناامیدی راننده شود. از این رو بهتر بود که در ترکیب با فرمان برقی بجای استفاده از گیربکسس 4 سرعته هیوندای پاورتک از گیربکس 5 یا 6 سرعته استفاده می شد تا ضعف پیشرانه کوچک C3 به کمک تنوع بیشتردر ضرایب دنده ها بیشتر از این پوشیده شود.

با این حال به دلیل استفاده از گیربکس اتوماتیک AT (اتوماتیک معمولی) بجای نمونه های CVT در سایر رقبای چینی موجود در بازار استفاده از معکوس های سریع و عادت کردن به این گیربکس به مراتب ساده تر و سواری با آن لذتبخش تر است و مصرف سوخت ترکیبی برابر با صدی 7.5 لیتر را برای C3 به همراه خواهد آورد.

سیستم ترمز در هر دو محور از نوع دیسکی نوع هوا خنک اما در جلو از نوع دو جداره است. با توجه به اینکه وزن خالص خودرو برابر با 1240 کیلوگرم و حداکثر وزن مجاز آن 1440 کیلوگرم (200 کیلوگرم قابلیت حمل وزن مفید) اعلام شده است این سیستم ترمزی توان کافی و درخور توجهی را ارائه نمی دهد بخصوص اینکه با حضور 5 سرنشین بالغ در خودرو بدون شک از وزن مجاز قابل حمل برابر با 200 کیلوگرم خودرو نیز خواهید گذشت. از این رو استفاده با احتیاط از ترمزها و همچنین استفاده از حات ترونیک گیربکس در سراشیبی ها حرکتی منطقی به نظر می رسد.




نتیجه گیری

هرچقدر پول دهی همان قدر آش خواهی خورد، بدون شک خلاصه ترین جمله توصیفی برای این سگمنت از خودروهای موجود در بازار کشور است. اگرچه در خصوص خودروهای سگمنت بالاتر نیست صدق خواهد کرد اما توجه داشته باشید که برلیانس C3 خودرویی است از سگمنت ارزان قیمت ترین خودروهای اتوماتیک موجود در بازار کشور است و از این رو در این بازه قیمتی باید در مقایسه با بهای پرداختی به قیاس خودرو پرداخت.

آپشنهایی چون تنظیم زاویه نور چراغ، آینه های برقی، سیستم GPS، سیستم مولتی مدیا لمسی، سنسور دنده عقب (فاقد دوربین دید عقب) چراغ مه شکن، سانروف، صندوق پران برقی، و چهار شیشه برقی تقریبا دیگر آپشن های چشمگیری به شمار نمی آیند و از این رو با داشتن بازه قیمتی نزدیک به سایر رقبا این ویژگی هایی چون دوام، کیفیت و خدمات پس از فروش است که تعیین می کند برلیانس C3 در میان دو رقیب دیگر خود به چه جایگاهی دست خواهد یافت. نزدیک بودن بازه رقابت میان این محصولات در بازار، رقابت میان آن ها را دیدنی می سازد.

برلیانس C3 همزمان با رونمایی در نمایشگاه خودرو مشهد (16 تا 20 مردادماه جاری) بصورت رسمی قیمت گذاری و همچنین پیش فروش آن از تاریخ 22 مرداد ماه آغاز خواهد شد.

گزارشگر: مصطفی انیسی

انتهای پیام/


نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران