کد خبر : ۸۶۹۴
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶
«خودروکار» بررسی می کند؛
سایت ثبت سفارش با گذراندن بیش از سه هفته تعطیلی و ورود به خواب زمستانی، فرضیه فشار وزارت صنعت، معدن و تجارت برای وادار کردن شرکت های خودروساز خارجی به تولید ایران را قوی تر کرد.
به گزارش خبرنگار خودروکار،سایت ثبت سفارش برای واردات خودرو به ایران حدود سه هفته است که بسته شده و به نظر می رسد اصرار به بسته ماندن این سایت برای مجبور کردن شرکت های خارجی به تولید خودرو در ایران است.

 وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران حدود سه هفته پیش سایت ثبت سفارش را برای واردکنندگان رسمی خودرو به ایران هم بست تا پس از حذف گری مارکت، نمایندگی های رسمی هم نتوانند نام خودرویی را برای ورود به ایران ثبت کنند. 

دلیل این اعمال محدودیت آمارگیری فصلی اعلام شد و سپس مشکل فنی سایت بود که اجازه تکمیل فرآیند ثبت سفارش را نداد. اما اعمال این محدودیت ها برای چیست؟ 

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در این زمینه به «خودروکار» می گوید: « وزیر صنعت در مصاحبه ای رسما دلیل اینکار را اعلام کردند و آن اینکه چون وضع مالی مردم خوب شده و از خودروهای وارداتی استفاده می کنند، ما ثبت سفارش را متوقف کردیم تا بازار صرفا در اختیار وارداتی ها قرار نگیرد.»

این صحبت وزیر صنعت در حالی است که براساس آخرین آمار تا پایان سال 95 خودروهای وارداتی فقط سهم 6 درصدی از بازار خودروی ایران داشته اند.

همچنین فرضیه ای دیگر نیز در اینباره مطرح است. حدود شش ماه پیش بود که وزارت صنعت ایران، پیش نویس دستورالعملی را به هیأت وزیران برای تصویب ارائه کرد که در آن شرط واردات خودرو به داخل ایران، تولید 50 درصد از ظرفیت واردات توسط شرکت های مادر بود. یعنی همان راهی که هیوندایی با کرمان موتور در ایران رفت. تولید چند مدل خودرو و در عوض اجازه واردات همه مدل های خودرو.

اکنون پرسش اینجاست که آیا چنین راهی می تواند شرکت های خودروساز بزرگ دیگر را وادار به سرمایه گذاری در ایران کند؟

دادفر، در پاسخ به این پرسش اظهار می کند: «چنین اقدامی شرکت های خارجی را وادار به سرمایه گذاری به ایران نخواهد کرد. اگر امروز هیوندایی را می بینم که به بازار ایران برگشته، به این دلیل است که هم سابقه تولید در ایران داشته و هم بازار ایران ظرفیت خوبی برای افزایش سود فروش این شرکت دارد.»

او ادامه می دهد: «شرایط برای پژو و رنو هم اینگونه بود اما سایر شرکت های حاضر نیستند با چنین اجباری در ایران سرمایه گذاری کنند. زبان تجارت، زبان زور نیست بلکه زبان منطق است.»

دادفر می افزاید:« اکنون شاهد افزایش قیمت خودروهای وارداتی در پی حذف گری مارکت هستیم و اطمینان دارم در صورت بسته ماندن سابت ثبت سفارش، قیمت خودروهای وارداتی تا سه ماه آینده افزایش به شدت چشم گیری خواهد داشت.»

به اعتقاد او چنین نسخه ای برای همه شرکت های خودرویی پاسخ نخواهد داد. اما فعلا تمام راه های واردات به ایران بسته شده و گویا تنها راه استفاده از سوددهی بازار ایران، به قبول شرط تولید خودرو در ایران خلاصه می شود. البته نکته جالب اینجاست که حتی شرکت هایی که در ایران تولید می کنند نیز فعلا قادر به ثبت سفار برای واردات نیستند.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۶/۰۵/۱۱ - ۱۰:۳۰
0
0
حقه اینا هست که وارداتیها گرون بشن بعد بر مبنایی اون اشغالهای تولید داخل رو هم گرون کنن اینا ته حقه هستن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۶/۰۵/۱۱ - ۱۰:۵۶
0
0
براي خريد خودروهاي اشغال داخلي وچيني وگران و همچنين درست كردان تقاضاي كاذب وگران كردن محصولات بي كيفتشون چقدر به فكر مردم اين دولت
كوروش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۶/۰۵/۱۱ - ۱۱:۱۴
0
0
عدم ثبت سفارش مقطعي عامل رانت
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۶/۰۵/۱۱ - ۱۷:۵۵
0
0
آقای وزیر مردم دست جان زن وبچه اش نموندن که بیان آشغال های تولید داخل را سوار بشن مردم میخوان ماشین امن و با کیفیت سوار بشن خواهشن درک کنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران