کد خبر : ۸۷۱۵
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
«خودروکار» بررسی کرد؛
همواره بازار دست‌دوم خودرو، از شرایط بسیار مناسبی برای دادوستد برخوردار بوده ، اما جای سؤال دارد که آیا خودروهای لوکس دارای بازار مناسبی هستند، که به عقیده کارشناسان شاسی و طراحی ظاهری در ایجاد بازار دست‌دوم مناسب برای خودروهای لوکس بسیار تأثیرگذار است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، باروی کار آمدن دولت یازدهم و انتخاب محمدرضا نعمت زاده به‌عنوان وزیر صنعت معدن و تجارت تعاریف در حوزه تجارت تا حدودی تغییر کرد و در پی برخی انتقادات به واردات خودرو، دولت قانون کرد که تنها خودروهای کمتر از 2500 سی‌سی اجازه واردات به کشور را دارند و خودرو با حجم موتور بیش از این عدد، به‌عنوان خودرو لوکس شناخته می‌شود.

با اعمال این قانون انتقادات بسیاری به وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد آمد، زیرا کارشناسان بازار خودرو بر این عقیده هستند که حجم موتور یک خودرو به‌عنوان معیار مناسبی برای تعیین لوکس بودن خودرو نیست و خودروهایی همچون وراکروز و لندکروز که خودرویی شاسی‌بلند با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی است، هیچ زیبایی و شباهتی به خودروهای لوکس ندارد.

این قانون همچنان پابرجاست اما صنعت خودروسازی جهان به سمتی حرکت کرده که با تکیه بر علم و تکنولوژی به‌روز جهانی، موتورهایی با حجم موتور پایین اما با قدرت بالا طراحی و تولید می‌شود.

به‌طور مثال در سال‌های اخیر موتور با تکنولوژی، توربو شارژ و سوپر شارژ تولید می‌شود که شاید در ظاهر حجم موتوری در حدود 1000 سی‌سی دارد اما قدرتی معادل موتوری 1500 تا 2000 سی‌سی را تولید می‌کند.

در حال حاضر محصولات بسیاری به کشور وارد می‌شوند که حجم موتور پایینی دارند اما با استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز قدرت‌های بسیاری را تولید کرده که دارای طراحی بسیار مناسبی بوده و از هر لحاظ خودرو لوکس به حساب می‌آیند اما به‌واسطه قانون واردات خودرو با حجم موتور کمتر از 2500 سی‌سی این دسته خودروها همچون ب ام و i8 به کشور وارد می‌شود.

با توجه به قانون تعیین‌شده از سوی دولت، برخی خودروها که از واردات آن‌ها جلوگیری شده دیگر بازار صفرکیلومتر ندارند و تنها بازار دست‌دوم آن‌ها برای خریدوفروش حاضر و آماده است و از سوی دیگر با نگاه فعالان بازار خودروهای وارداتی جای سؤال دارد که کدام خودروهای لوکس بازار دست‌دوم بهتری نسبت به دیگر رقبا دارند.

در این رابطه قاسم ملازاده-نمایشگاه‌دار خودروهای وارداتی، به خبرنگار خودروکار، می‌گوید: خودرو لوکس به خودرویی گفته می‌شود که دارای طراحی به‌روز، زیبا و امکانات به‌روز رفاهی است.

او با اشاره به اینکه در ایران، قیمت یکی از مؤلفه‌های شناخت خودرو لوکس به حساب می‌آید، می‌افزاید: خودروهای لوکسی که برند قوی و شناخته‌شده‌ای داشته باشند به مراتب بازار دست‌دوم بهتری دارند و از سوی دیگر زمانی بازار دست‌دوم یک خودرو مناسب خواهد بود که مدل صفرکیلومتر آن توانسته به‌درستی پاسخگوی نیاز مشتریان باشد.

این نمایشگاه دار تأکید می‌کند: در بازار دست دوم خودروهای لوکس، طراحی بیرونی و امکانات داخلی خودرو نیز در انتخاب خودرو، بسیار تأثیرگذار است و می‌تواند بازار مناسبی را برای خودرو رقم بزند، البته ناگفته نماند که خودروهای شاسی‌بلند و کوپه در مجموع بازار دست‌دوم بهتری نسبت به دیگر مدل‌های خودرویی دارد.

ملازاده در انتها خاطرنشان می‌کند: عوارض تعیین‌شده از سوی دولت برای واردات خودرو به حدی است که یک خودرو میان رده زمانی که به ایران وارد می‌شود، در رده خودروهای لوکس بازار ایران قرار می‌گیرد.

همچنین محمدزاده-نمایشگاه دار خودروهای لوکس به خبرنگار خودروکار، می‌گوید: به خودرویی لوکس اطلاق می‌شود که در جهان خودرو به‌عنوان خودروی لوکس شناخته شده و به‌صورت دست‌ساز تولید می‌شوند و از سوی دیگر تیراژ تولید آن‌ها بسیار پایین است.

او می‌افزاید: خودروهایی که دارای طراحی به‌روز و برای تمام طیف‌ها جذابیت دارد، دارای بازار دست‌دوم بهتری است، زیرا مشتریان بیشتری برای خودروها وجود دارد که محصولات ب ام و توانسته این مقبولیت کلی را در ایران پیدا کند.

این فعال بازار خودرو خاطرنشان می‌کند: در بازار خودروهای لوکس، هزینه‌های جانبی و تأمین قطعات جانبی تا حدودی در انتخاب خودرو تأثیرگذار است اما زمانی که فردی در این بازار خودروی لوکسی را انتخاب می‌کند تمام حواشی و هزینه‌های جانبی آن را پذیرفته است و به نظر می‌رسد اگر خدمات پس از فروش بهتری برای برخی از برندهای لوکس در ایران وجود داشت، بازار دست‌دوم بهتر و قوی‌تری داشتند.

محمد زاده می‌گوید: در بازار لوکس‌ها، خودروهای شاسی‌بلند، کروک و کوپه بازار دست‌دوم بهتری نسبت به دیگر رقبا دارند و خریداران عملاً پاسخ منطقی در رابطه با انتخاب این مدل خودروها ندارند.
 
با این تفاسیر می توان نتیجه گرفت که خودروهایی بازار دست دوم بهتری دارند که مدل صفر کیلومتر آن ها توانسته باشد نیاز مشتریان را تامین کرده و در کنار آن طراحی جذابی برای طیف وسیعی از مشتریان بازار داشته باشد.

از سوی دیگر خودروهایی که دارای شاسی suv، کوپه و کروک هستند، بازار دست دوم مناسب تری را نسبت به رقبا برای خود رقم زده اند و اگر خدمات پس از فروش مناسبی در ایران برای خودروهای لوکس در نظر گرفته شود به مراتب بازار دست دوم خودروهای لوکس تقویت خواهد شد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران