کد خبر : ۸۷۹۵
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
«خودروکار» گزارش می دهد،
همه مردم قدرت خرید خودروهای نو را ندارند و به علاوه تحول در نحوه ارائه محصولات و تجارت الکترونیک در دهه گذشته، در انتخاب مشتریان بی تاثیر نبوده است و آن ها به خرید خودروهای کارکرده روی آورده اند. بخش مهمی از این بازار را جوانان با میانگین سنی 29 سال تشکیل می دهند که در جوانی و نوجوانی رویای داشتن خودروی شخصی را بیشتر از نسل گذشته در سر می پرورانند.
به گزارش خبرنگار خودروکار؛ در حالی که تا پیش از این بسیاری از استارتاپ ها و سایت های خرید و فروش آنلاینی راه اندازی شده اند تا کد های منطقه رها شده معاملات خصوصی و خودروهای کار کرده را بشکنند، به نظر می رسد تولید کنندگان تازه از خواب غفلت برخواسته اند تا با ابتکار عمل، سهم خود را در این فعالیت تاکتیکی و اقتصادی به دست آورند.

سایت ها و استارتاپ های خرید و فروش خودروهای کار کرده بودند که برای اولین بار با پیشنهادات مختلف و پرداخت های آسان، چنین بازاری را به مشتریان معرفی کردند. با این حال، خودروساز ها تسلیم نشده اند.

مشارکت سایت خرید و فروش اینترنتی خودروی Aramisauto و کمپانی پژو-سیتروئن بهترین نمونه از مصادیق ورود کمپانی های خودروسازی به عرصه تجارت خودروهای کار کرده است. پژو اولین سازنده ای است که پا به این عرصه گذاشته ولی طبیعتا تنها سازنده نخواهد بود. چرا که شرکت های دیگری مانند فولکس واگن هم رشد خوبی را در این زمینه متصور شده اند. فولکس واگن به عنوان بزرگترین تولید کننده اروپایی در ماه می اعلام کرد که تا سال 2025، بازار خودروهای کار کرده 25 درصد از منابع مالی این کمپانی را تامین خواهد کرد.

اما چرا یک تولیدکننده معتبر مثل پژو-سیتروئن با گردش مالی 50 میلیارد یورو در سال، خودش را به باتلاق تجاری خودروهای کارکرده با شهرت نه چندان خوب، می اندازد؟

آمار ها نشان می دهد که سال 2015، حدود 5.6 میلیون دستگاه خودروی کار کرده و دو برابر تعداد خودروهای نو در فرانسه معامله شده است. حتی با اینکه ارزش مالی این بازار معادل تنها 70 درصد بازار خودروهای نو برآورد شده، اما به عقیده مارک لوشانتر مدیر بخش خودروهای کار کرده پژو-سیتروئن، این بازار برای همه از نظر تجارت سودآور است.

Aramisauto یک سایت معتبر و بنام خرید و فروش خودروی آنلاین در فرانسه است که سالیانه فروشی معادل 32 هزار دستگاه دارد و گردش مالی اش به 360 میلیون یورو در سال می رسد. با این تفاسیر، مشارکت و پیوستن به چنین مدلی می تواند برای خودروسازی مانند پژو-سیتروئن زمینه ساز موفقیت های مالی زیادی باشد. در واقع گروه کارخانه جات پژو به دنبال راهی برای رشد و تامین آینده مالی، فعالیت گسترده و پر سود این سایت را شناسایی کرده و با برنامه ریزی استراتژیکی به آن پیوسته است. 

وقتی آتش جنگ خودروهای کار کرده بالا می گیرد
خودروهای کار کرده اصولا به خودروهایی اطلاق می شود که بیش از 6 هزار کیلومتر کار کرده باشند و یا از نظر مالیاتی 6 ماه از زمان تولیدشان گذشته باشد، بدون اینکه به فروش رفته باشند. بازار این خودروهای کار کرده یا دست دوم طی 50 سال گذشته تا حدود ده سال اخیر که پدیده خرید و فروش آنلاین ظهور پیدا کرد، کمتر دچار تحول شده بود. حالا اما ظرفیت بازار و تجارت خودروهای کار کرده، دو برابر بزرگ تر از خودروهای نو برآورد شده و با این حال تنها یک سوم معاملات آن از طریق سفارشات خصوصی انجام می شود و ما بقی در دست افراد و خارج از ساختار سازماندهی شده، است.

گیوم کرونل، کارشناس و متخصص صنعت خودرو در موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی Deloitte است، او در باره بازار خودروهای کار کرده می گوید :« بازار خودروهای کار کرده بازاری است که هنوز تثبیت نشده و به شناخت و مهارت بیشتری نیاز دارد و با عاقلانه تلقی کردن فعالتی ها در این بخش از بازار و جدی گرفتن استراتژی های بازاریابی، می توان روی آن ارزش گذاری کرد. »

از آنجایی که خودروساز ها همه تمرکزشان تا پیش از این روی تولید خودروهای نو بود و تا اندازه ای از استارتاپ ها عقب مانده اند، اکنون طیف بیشتری از آن ها می خواهند تهاجمی تر و با سرعتی بیشتر به این بازار بتازند و امیدوارند که سهم خود را به دست آورند. در این میان، پژو –سیتروئن احتمالا از همه فعال تر است. این کمپانی خودروساز فرانوسی سال گذشته سهمی از سایت خرید و فروش اینترنتی خودروهای کار کرده آرامیس-خودرو را از آن خود کرد و حالا چند هفته ای می شود که روی سایت دیگری به نام Cardayz سرمایه گذاری کرده است. سایر تولیدکنندگان هم هر کدام به نوبه خود برای تحقق حق خود اقداماتی را ترتیب داده اند.

بازار خودروهای کار کرده، در واقع بیشتر از آنچه خودروسازان گمان می کردند، استراتژیک است، تا جایی که آن ها به پیوستن دیرهنگام خود به چنین بازار پر ظرفیت و جدی اعتراف کرده اند.

گیوم به عنوان یک کارشناس صنعت خودرو می گوید:« برای تولیدکنندگان بازار خودروهای کار کرده، یک بخش اقتصادی استراتژیک است که می توانند به واسطه آن محصولات نوی خود را نیز با تسهیلاتی به فروش رسانند و این امکان می تواند یک منبع درآمد جدید برایشان باشد.»

ونسان هنکارت، مدیر ارشد سایت Autoscout24، سایت معتبر خرید و فروش و آگاهی خودرو در اروپا، نیز می گوید:« هجوم خودروسازان به این عرصه، یک تاکتیک است. تولیدکنندگان و سازندگان باید با بازاریابی جهت دار و هدف دار، برای فروش خودروهای کار کرده برند خود، از سایر رقبا پیشی بگیرند. آن ها باید بتوانند مشتریان خود را مجددا و این بار در عرصه خودروهای کار کرده پیدا کنند و حتی از راه خودروهایی که نو نیستند هم کسب درآمد کنند.»

دنیای تجارت رو به تغییر است و به همان نسبت رویکرد بخش های اقتصادی به آن هم در حال تغییر است. حتی سایت های خرید و فروش اینترنتی خودرو هم از این قاعده مستثنی نیستند و هر کدام برای کسب منافع بیشتر، پیشنهادات جدید تری به مشتریان عرضه می کنند. مثلا سایت Reezocar خرید و فروش اقساطی خودرو های کار کرده را برای اولین بار عرضه کرد به طوری که دیگر مفهوم مستاجر ماشین هم معنا پیدا می کند. این امکان به مشتری اجازه می دهد در عین حالی که از نظر مالی در فشار است، خودروی خود را داشته باشد. در واقع این طرح لیزینگ خودرو برای خودروهای کار کرده است. این نگرش های خلاقانه به بازار رو به رشد خودروهای کارکرده، سازندگان را بر این وا می دارد که برای جذب مشتریان بیش از پیش ابتکار عمل را به دست گیرند. پیشنهاداتی مثل تسهیلات مالی، گارانتی، تعمیر و نگهداری و پشتیانی محصولات می تواننداستراتژی هایی باشند که خودروسازان با تکیه بر آن ها می توانند گوی رقابت را از رقبای سازنده و اینترنتی بگیرند.

گیوم معتقد است در چنین شرایطی، تغییر رویکرد از یک فروشنده ساده به یک فروشنده پویا با آلترنیتیو های مختلف می تواند کار ساز باشد و سازندگان را به زنجیره پر سود خودروهای کار کرده متصل کند.

کارشناسان بخش اقتصادی و صنعت خودرو معتقد هستند که بازار خودروهای کارکرده، بازار بزرگی است که برای طیف وسیعی از مردم، سایت ها، استارتاپ ها و سازندگان به واسطه استراتژی های بازاریابی می تواند پر سود باشد.

مترجم:گلنوش محب علی

منبع: گرد آوری

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران