کد خبر : ۸۸۷۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیشترین سال های عمر بربادرفته در کشور را مربوط به حوادث جاده ای دانست و گفت : سالانه حدود 12 هزار نفر به دلیل سوانح جاده ای جان خود را از دست می دهند.
به گزارش خودروکار، دکتر رضا ملک زاده روز چهارشنبه در سمینار جامع کشوری مدیریت مصدومین ترومایی اظهار کرد: شمار مرگ و میر ناشی ازحوادث 16 سال گذشته از 76 هزار نفر به 26 هزار نفر کاهش یافته است اما هنوز در خصوص حوادث جاده ای وضعیت مطلوبی نداریم .
وی توضیح داد : تعداد مرگ و میر زودرس در ایران از سال 1369 تا سال 1392 از 300 هزار نفر به 145 هزار نفر کاهش یافته است؛ در بیماری های عفونی از 93 هزار نفر به 21 هزار نفر و در بیماری های مزمن غیرواگیر از 128 هزار به 98 هزار کاهش داشته است.

ملک زاده افزود : به رغم اینکه شمار مرگ و میرناشی از حوادث جاده ای 67 درصد کاهش داشته اما به عنوان مثال فقط در تعطیلات نوروزی حدود 1000 نفر به ویژه جوانان در اثر این حوادث جان خود را از دست می دهند و خبرهای مربوطه به یکی از اخبار عادی در کشور تبدیل شده است.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت گفت : از نظر توزیع سنی، بیشتر حادثه دیدگان حوادث جاده ای جوانان و اقشار کم توان مالی هستند اما تعداد قابل توجهی از فارغ التحصیلان دانشگاه ها حتی دانشگاه های علوم پزشکی و پزشکان سالانه در اینگونه حوادث جان خود را از دست می دهند که این نشان دهنده نبود تفاوت قابل توجه بین سطح تحصیلات در این زمینه است.

ملک زاده ادامه داد: طبق تحقیق صورت گرفته در این خصوص، اولین علت مرگ و میر پزشکان تصادفات جاده ای و دومین علت سرطان ها هستند.

وی به مقایسه ای بین آمار مرگ و میر در جبهه ها و آمار مرگ و میر جاده ای در زمان جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت : آمار شهدا ۱۹۰ هزار و مصدومین ۶۷۲ هزار نفر بود اما شمار مصدومین ۲۰۲ هزار نفر بودند.

وی اظهار کرد : همچنین طبق مطالعه ای که در خاورمیانه انجام شده ، میزان مرگ و میر ناشی از سوانح جاده ای در ایران پس از افغانستان ، بالاتر از سایر کشورها حتی کشورهای عربی است.
ملک زاده گفت : به طور کلی یک و نیم میلیون نفر سالانه در جهان جان خود را در اثر تصادفات جاده ای از دست می دهند و ۵۰ میلیون نفر مجروح می شوند که ۹۰ درصد این آمار مربوط به کشورهای درحال توسعه است.

ملک زاده با بیان اینکه عامل بیشتر اینگونه حوادث، انسانی است، افزود : مصرف مواد مخدر و روان گردان و داروها و نبستن کمربند ایمنی ازجمله عوامل ایجادکننده حوادث جاده ای است با این حال نبود جاده ها و خودروهای ایمن نیز از دیگر عوامل بروز اینگونه حوادث به شمار می رود.

وی با تاکید بر ضرورت اتخاذ سیاست های لازم برای پیشگیری از بروز مرگ و میرهای زودرس در کشور ، گفت: آمار بالای مرگ زودرس در بین جوانان ، این ضرورت را بیش از پیش نمایان می کند.
وی همچنین به انجام تحقیقات در خصوص کاهش ناتوانی ها، خونریزی ها، شوک ها و تروماهای ناشی از تصادفات تاکید کرد و افزود: لازم فلوشیپی در زمینه تروما برای جراحان طراحی و اجرا شود.
سمینار جامع کشوری مدیریت مصدومین ترومایی با حضور جمعی از مسئولان و متخصصان از امروز چهارشنبه تا بیستم مردادماه در مرکز همایش های رازی در حال برگزاری است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران