کد خبر : ۸۹۳۹
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
"خودروکار" بررسی می کند؛
هفدهمین نمایشگاه خودرو مشهد در حالی به پایان رسید که این نمایشگاه نشان از بلوغ خودروسازان ایرانی در حضور در این رویدادها و همچنان ناتوانی نمایشگاه گذاران در برگزاری داشت.
به گزارش خبرنگار خودروکار، نمایشگاه خودرو مشهد، تقریبا بعد از تهران دومین رویداد بزرگ خودرویی شناخته می‌شود، رویدادی که تا یکسال پیش و در غیاب نمایشگاه تهران، رتبه نخست را داشت. اما اگر چند سال پیش به بازدید این نمایشگاه می‌رفتید، با وجود استقبال گرم مردم، غرفه‌ها را از دو جهت کم رونق می‌یافتید، نخست نبود طراحی مناسب و نکته بعدی، نبود تنوع و تازگی در محصولات ارائه شده.

ضعف دوم با برداشته شدن تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام، کم و بیش از بین رفت. ایران خودرو و سایپا به عنوان دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران بازی را دست گرفتند و محصولات آینده خود که حاصل مشارکت با پژو سیتروئن بود را به نمایش گذاشتند. از این سو هم چینی‌ها دست به کار شده و شرکت‌هایی نظیر مدیران خودرو با رونمایی پرشور محصولاتش با چری، بازار نمایشگاه را داغ کردند. اما هنوز یک ضعف بزرگ احساس می‌شد و آن نحوه غرفه آرایی بود.

ضعفی که نمایشگاه امسال مشهد خبر از برطرف شدن آن می‌داد. شرکت‌های خودرویی امسال تلاش کردند کمی متفاوت‌تر و خوش سلیقه‌تر در نمایشگاه حضور پیدا کنند. ایده جالب حمایت از محیط زیستی رامک خودرو و طراحی خاص غرفه گروه بهمن با استفاده از بدنه B۳۰ از جمله نشانه‌های این بلوغ بود.

مریم کربلایی، مدیربازاریابی بهمن موتور در این زمینه به خودروکار می‌گوید: «نمایشگاه خودرو در ایران با همتاهای خود در خارج از کشور همیشه فاصله زیادی داشته، فاصله‌ای که شاید به چشم متخصصان این حوزه بسیار محسوس بوده. اما این بار نمایشگاه خودرو مشهد این فاصله را کاهش داد و با پیشرفت و بهبود وضعیت فعلی خود توانسته است به بلوغ نسبی قابل توجهی در این زمینه برسد.»

او می‌افزاید: «ناگفته نماند که خودروسازان داخلی با الهام از نمایشگاه‌های تخصصی خارجی نقش چشمگیری در این بلوغ و پیشرفت داشته‌اند.»


نمایشگاه گذاران همچنان در خواب

حالا از زاویه‌ای دیگری به ماجرا نگاه کنیم، از زاویه یک مخاطب حرفه‌ای نمایشگاه‌های خودرو، آن وقت متوجه می‌شویم که هیچ کدام از نمایشگاه‌های ایران در مقابل نمایشگاه‌های خارجی حرفی برای گفتن ندارند و بزرگ‌ترین دلیل آن نبود پیشرفت فکری در نمایشگاه گذاران و از سوی دیگر نبود فضای مناسب نمایشگاهی در ایران است.

کربلایی در این زمینه اظهار می‌کند: «واقعیت این است که هنوز هم صنعت نمایشگاهی ما مخصوصا در حوزه خودرو با نقص‌ها و کمبودهای زیادی همراه است.

نبود فضای مناسب و کافی، نبود زیرساخت‌های پیشرفته برای غرفه سازی، محدودیت‌های فرایندی و فرهنگی، عدم هماهنگی تیم‌های إجرائی مسائلی است که خودروسازان را گا‌ها با مشکلات زیادی مواجه و کار را برای آن‌ها سخت می‌کند.»

نبود اتاق خبرنگاران، اینترنت پرسرعت، رستوران و فضای استراحت، تهویه مناسب، برنامه از پیش تعیین شده برای رونمایی‌ها (که به همین دلیل عمدتا رونمایی‌ها با یکدیگر تداخل دارند)، نقشه نمایشگاه و... همچنان از مشکلات نمایشگاه‌های خودروی ایران است. اشکالاتی که برطرف کردن آن‌ها به راحتی امکان پذیر است اما گویا به دلیل نبود توسعه فکر نمایشگاه گذاران همچنان پابرجاست.

ایران با داشتن حدود ۱۰ نمایشگاه خودرو به نظر می‌رسد رکوردار نمایشگاه‌های خودرو در جهان باشد اما از جهت کیفیت برگزاری تا یکسال پیش فاصله زیادی با جهانی شدن داشت اما اکنون گویا شرکت‌های خودرویی برای حضور در این نوع رویداد‌ها به یک بلوغ جهانی رسیده‌اند، بلوغی که می‌تواند با فراهم آوردن فضای رقابت، نشان از تحول در نمایشگاه‌های خودرو ایران داشته باشد.


گزارشگر: عسل داداشلو

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران