کد خبر : ۸۹۹۲
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸
"خودروکار" گزارش می‌دهد؛
"سایت ثبت سفارش برای واردکنندگان خودرو تا اطلاع ثانوی بسته خواهد ماند." خبر به همین کوتاهیست اما پس از یک ماه مقاومت و این سو و آن سو زدن اعلام می شود.
یه گزارش خبرنگار خودروکار، بالاخره روز گذشته مجتبی خسروتاج، رییس سازمان توسعه تجارت حاضر شد در برابر رسانه ها درباره دلیل بسته بودن سایت ثبت سفارش برای واردکنندگان خودرو پاسخگو باشد و اینبار دلیل اصلی آن را بیان کند. او در حالی از بسته بودن این سایت تا زمان تصویب طرح ساماندهی خودرو سخن گفت که پیش از این دلایل دیگری از زبان مسوولین وزارت صنعت برای این توقف اعلام شده بود.
 
حدود یک ماه پیش بود که خبر بسته شدن سایت ثبت سفارش آن هم نه به صورت رسمی بلکه با پیگیری واردکنندگان منتشر شد. دلیل این اتفاق وقتی که وزیر صنعت، معدن و تجارت پیگیری آن را به خسروتاج واگذار کرد، از زبان مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت -یعنی دفتر زیرمجموعه آقای خسروتاج- انتقال داده ها و آمارگیری فصلی اعلام شد.
 
حالا پس از یک ماه، رییس سازمان توسعه تجارت حرف دیگری می زند که نشان از تناقض دارد. خسروتاج درحالی این اقدام را در راستای شفاف سازی دانسته که هیچ شفافیتی در عملکرد وزارت صنعت در اینباره یافت نمی شود. به گفته این مقام وزارت صنعت ، برای حرکت در راستای شفاف سازی واردات خودرو این وزارتخانه سایت ثبت سفارش را بسته و تا تصویب دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو این سایت بسته خواهد ماند.  

براساس این دستورالعمل که پیش نویس آن هشت ماه پیش از سوی وزارت صنعت به هیأت وزیران برده شد، شرکت های در صورتی اجازه واردات خودرو به کشور را خواهند داشت که درصدی از میزان واردات در داخل ایران تولید شود.  

از سوی دیگر واردکنندگان براساس این دستورالعمل موظف به استفاده 50 درصدی از ارز صادرکنندگان هستند که موضوعش حدود پنج سال پیش در کارگروه ساماندهی نرخ ارز مطرح شد و هنوز به تصویب رسمی نرسیده است.

فرهاد احتشام زاد، رییس انجمن واردکنندگان خودرو در این زمینه به «خودروکار» می گوید: «تخصیص ارز برای صادرکنندگان هنوز در هیچ مرجعی به تصویب نرسیده است و تا زمانیکه مصوب نشود نمی تواند به آن استناد کرد. از سوی دیگر در ماده 5 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، اصل بودن تشکل ها الزامی شده است و دولت موظف به گرفتن نظر از این بخش است.»
 
او ادامه می دهد: « بالاخره دلیل واقعی ماجرا اعلام شد در حالیکه برخلاف قانون از تشکل مربوط به واردات هیچ نظری گرفته نشده است، بنابراین ما حق خود می دانیم که حقوق و زیان های ناشی از این تصمیم را پیگیری کنیم.»
 
حدود یک ماه است که ثبت سفارش خودروهای وارداتی در ایران بسته شده  و واردکنندگان نمی توانند نام هیچ محصولی را برای ورود به مرزهای ایران ثبت کنند حالا به گفته معاون وزیر صنعت، ثبت سفارش خودرو برای خودروهای سی بی یو بسته است و مابقی مجموعه های مونتاژ کننده می توانند قطعات خودرویی را وارد کنند.
 
شاید این اقدام را بتوان آخرین شاهکار وزارت صنعت نعمت زاده، پیرمرد صنعت دانست، اقدامی که با اتهاماتی همچون ناراستی، تناقض و نبود شفافیت روبه رو است و نشان از تفکر سنتی بسته بودن بازار به نفع تولیدکنندگان دارد که صرفا به ضرر مصرف کننده خواهد بود. گواه آن هم افزایش ۷ درصدی قیمت خودروهای وارداتی در بازار طی دو هفته گذشته است. شاید بهتر بود آخرین یادگار نعمت زاده در وزارت صنعت امضای همان قرارداد رنو بود تا یک تناقض.
 
گزارشگر: عسل داداشلو
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران