کد خبر : ۹۰۱۵
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
«خودروکار» مطالبات صنعت خودرو از دولت دوازدهم را بررسی می‌کند (4)؛
حدود نیم‌قرن است که در کنار صنعت خودروسازی، صنعت موتورسیکلت در ایران پا گرفته و توانسته با بزرگان این صنعت قراردادهای مونتاژ را به ثمر برساند، اما همچنان با روزهای خوب خود فاصله دارد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، در کنار صنعت خودروسازی کشور، صنعت موتورسیکلت از حدود نیم‌قرن پیش در ایران سابقه فعالیت دارد و در طی این سال‌های با شرکت‌های بزرگی همچون هوندا، سوزوکی، یاماها و .... فعالیت‌های خوبی در زمینه مونتاژ و عرضه داشته‌اند که در سال‌های اخیر به‌واسطه پیشرفت چشمگیر هندی‌ها محصولات این کشور در کارخانه‌ها ایرانی مونتاژ و حتی تولید می‌شود.

واردات موتورسیکلت کامل طی قوانین از سال‌های دور به ایران ممنوع است و این موضوع عاملی شده تا کارخانه‌های ایرانی موتورسیکلت بتوانند با شراکت و همکاری‌های بین‌المللی بازار مناسبی را برای خود ایجاد کنند.

درحالی‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صنعت خودروسازی کشور سند راهبردی را تنظیم و حتی آن را به‌روزرسانی کرده است، این وزارت خانه هیچ سند راهبردی برای صنعت موتورسیکلت‌سازی که حتی توان بیشتری نسبت به خودرو برای امضای قراردادهای بین‌المللی دارد، تهیه و تنظیم نکرده است.

حال با تغییر دولت و وزیر صنعت، معدن و تجارت باید دید که آیا نگاه به تولید داخلی موتورسیکلت تغییر خواهد کرد یا خیر و برای پیشرفت بیشتر این حوزه وزیر آینده چه برنامه‌هایی باید داشته باشد.

در این رابطه ابوالفضل حجازی در گفت‌وگو با خبرنگار خودروکار، بابیان اینکه در سال‌های اخیر صنعت به‌شدت آسیب‌دیده است، اظهار می‌کند: پیشبرد اهداف و برنامه‌های مناسب برای وزارت صنعت، معدن و تجارت نیاز به همکاری یک گروه حرفه‌ای دارد و وزیر آینده به‌تنهایی نمی‌تواند این مسئولیت را به سرانجام برساند.

او می‌افزاید: در زمینه تولید تمام دستگاه‌ها همراهی کنند، به‌طور مثال در حال حاضر تورم تک‌رقمی شده است اما همچنان سود تسهیلات سرسام‌آور است و حتی برای دیرکرد پرداخت اقساط جریمه دریافت می‌شود.

رئیس انجمن موتورسیکلت کشور، می‌گوید: در تعیین استانداردها باید توان داخلی و کیفیت زیرساخت‌ها لحاظ شود، در حال حاضر کیفیت بنزین در حد مناسب نیست و اعمال استانداردها در این زمینه در تولید موتورسیکلت تنها هزینه تمام‌شده را برای مصرف‌کننده افزایش می‌دهد.

حجازی با تأکید بر اینکه باید توجه ویژه‌ای به تولید صورت گیرد، خاطرنشان می‌کند: در راستای تصمیم‌گیری و تنظیم قوانین دولتمردان و وزیر آینده وزارت، صنعت و معدن به‌صورت یک‌شبه تصمیم‌گیری نکنند و در تدوین قوانین از نظرات فعالان هر بخش استفاده کنند.

او تأکید می‌کند: باید قوانین در راستای تولید صادرات محور تدوین شود و از سوی دیگر زمینه فعالیت کارخانه‌ها بر پایه تولید صادرات محور برنامه‌ریزی شود.

رئیس انجمن موتورسیکلت کشور، یادآور می‌شود: در زمینه صادرات باید مشوق‌های صادراتی در نظر گرفته شود و در کنار آن فعالیت مناطق آزاد در زمینه صادرات بیش‌ازپیش شود.

او به تأثیر ثبات اقتصادی در فعالیت‌های تولیدی اشاره کرد و می‌افزاید: متأسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سند راهبردی به موتورسیکلت توجه ای نشده است و نیاز است تا برنامه جامعی برای حوزه موتورسیکلت تدوین و تنظیم شود.

حجازی خاطرنشان می‌کند: در حوزه خودرو باید به سمت تولید محصول ملی حرکت کرد تا نیاز داخلی را تأمین و در کنار آن به بازارهای هدف صادراتی محصول صادر شود.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران