کد خبر : ۹۰۲۴
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
رئیس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شیوع رفتارهای ضداجتماعی و خشونت بار در حوزه ترافیکی در بین کاربران راه، گفت:بررسی ها نشان می دهد این رفتارها درمردان ایرانی 3 برابر زنان است؛ کاربران راه شامل رانندگان وسایل نقلیه، موتورسیکلت سواران وعابران پیاده می شود.
به گزارش خودروکار، دکتر حمید سوری  با بیان این که عامل حدود 70 درصد حوادث و سوانح ترافیکی مردان هستند، افزود: سرعت غیرمجاز، استفاده از بوق های گوش خراش، عبور از شانه خاکی جاده ها، نزاع بر سر پارکینگ، پاشیدن آب زیر چرخ به عابران، پارک در پیاده روها و مقابل پارکینگ منازل، انداختن زباله و به خصوص ته سیگار در جاده ها و درگیری فیزیکی بعد از تصادف از جمله رفتارهای ضد اجتماعی است که برخی از رانندگان متخلف مرتکب آنها می شوند.

رئیس مرکز تحقیقات ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ادامه داد: استفاده از الکل و مواد مخدر، دستکاری خودرو و بروز صداهای ناهنجار، استفاده وسایل نقلیه دودزا و لامپ های غیرمجاز از دیگر رفتارهای ضد اجتماعی است که از برخی رانندگان وسایل نقلیه دیده می شود.

وی بیان کرد: یکی از رفتارهای ضد اجتماعی در حوزه ترافیک شامل عابران پیاده می شود که از موارد آن می توان به صحبت با موبایل در هنگام راه رفتن در خیابان ها و امکان عمومی، عبور غیراصولی از عرض خیابان و جاده ها، تعاملات نامناسب با رانندگان وسایل نقلیه و عبور از نرده های کنار یا وسط خیابان ها و جاده ها، اشاره کرد.

به گفته سوری، رفتارهای ضداجتماعی در بین موتورسیکلت سواران هم مشاهده می شود که صداهای ناهنجار موتورسیکلت، ویراژ دادن، تردد در محل عبور عابر پیاده، جابجایی بار، عبور از خطوط ویژه و امدادی و سرعت غیرمجاز از جمله آنها است.


حدود 30 درصد رانندگان رفتارهای ضداجتماعی و خشونت بار دارند

وی گفت: هر چند مطالعات دقیقی در این زمینه انجام نگرفته است، اما پیش بینی می شود حدود 30 درصد کاربران راه در کشور رفتارهای ضداجتماعی و خشونت بار در حوزه ترافیکی دارند که رفتارهای خشونت بار انواع مختلفی را شامل می شود.

سوری اظهار کرد که شیوع رفتارهای ضداجتماعی و خشنونت بار در کشورهای غربی بین 3 تا 5 درصد کاربران راه شامل عابر پیاده، موتورسیکلت سوار و راننده وسیله نقلیه است .

وی تاکید کرد که متولیان این موضوع باید اقدامات جدی را در این زمینه انجام دهند تا ضمن جلوگیری از صدمات جسمی، شاهد کاهش مرگ و میر حوادث و سوانح ترافیکی در کشور باشیم.
رئیس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها افزود: پژوهش و تحقیق کمی در زمینه های مختلف خشونت و رفتارهای ضداجتماعی انجام گرفته و به همین دلیل اطلاعات موثقی در زمینه های مختلف این معضل نداریم و باید با حمایت متولیان امر پژوهش های متعددی در این زمینه انجام شود.

وی اظهار کرد: هرچند اغلب ما به صورت روزمره با این مشکلات مواجه هستیم ولی کارهای علمی و دقیق چندانی در مورد دلایل بروز و شیوع آن در کشور انجام نگرفته است. هنوز به طور دقیق مشخص نشده که چه عواملی سبب این موضوع می شود و چه کسانی بیشتر مرتکب آنها می شوند یا نتایج و عوارض دقیق این کار ضداجتماعی چیست.

 رفتارهای غلط رانندگی که آرامش روحی و روانی مردم را نشانه گرفته است

رئیس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها گفت: رفتارهای ضداجتماعی و خشونت بار در حوزه ترافیکی علاوه بر گسترش مشکلات ترافیکی، سبب افزایش حوادث و سوانح شده و آرامش روحی و روانی جامعه را به خطر می اندازد.
وی با اشاره به فراوانی آسیب های این گونه رفتارها بر جامعه، بیان کرد: افراد متخلف با زیرپا گذاشتن حق و حقوق دیگران، راه را برای رسیدن به هدف خود، فراهم می کنند.
سوری، گسترش شهرنشینی و صنعتی شدن را از جمله عوامل مهم در افزایش این گونه رفتارها در جامعه اعلام کرد و گفت: فرایند صنعتی شدن و گسترش شهرنشینی در کشور ما به سرعت انجام شده و در نتیجه جامعه فرصت کافی برای کنترل رفتارهای اجتماعی را نداشته است.

وی عدم الگوسازی و ارائه نشدن آموزش های لازم را از دیگر دلایل مهم بروز این رفتار در جامعه دانست و افزود: کودکان باید آموزش های لازم در این زمینه فراگیرند تا در سنین بزرگسالی این رفتارهای پرخطر را انجام ندهند. در حال حاضر کودکان به مقدار زیاد این گونه رفتارها را در جامعه مشاهده می کنند و برای آنان از حالت غیرطبیعی خارج شده است.

وی بیان کرد: از طریق ارائه آموزش های مناسب، اعمال مقررات و قوانین و اصلاح محیطی می توان این موضوع مهم را کنترل کرد و زمینه را برای کاهش رفتارهای ضد اجتماعی و خشونت بار در حوزه ترافیکی کشور فراهم کرد.

 کمبود قوانین در برخورد با رانندگان خشونت طلب

سوری به کمبود قوانین در برخی از زمینه ها برای برخورد با این قبیل رفتارها اشاره کرد و گفت: در این زمینه هم کمبود قانون داریم و هم اعمال قانون ضعیف است و رانندگان در خیلی مواقع به راحتی این رفتارها را از خود بروز می دهند و برخورد قاطع و مناسب با قانون گریزان انجام نمی گیرد.

وی اظهار کرد: در برخی از این موارد رانندگی، قانون وجود دارد اما اعمال نمی شود که می توان به عبور موتورسیکلت سوار از پیاده روها و یا پارک خودروها در محل عبور عابر پیاده اشاره کرد. با این کار انگار حقی برای رانندگان متخلف ایجاد می شود و قبح تخطی از قانون هم از بین می رود.
سوری در ادامه به بوق زدن های غیر ضروری اشاره کرد و گفت: هرچند برای بوق زدن در نزدیکی برخی مراکز از جمله بیمارستان ها قانون وجود دارد اما در بقیه مناطق شهر با متخلفان باید چه برخوردی کرد، مشخص نشده است.

وی، اصلاحات محیطی، آموزش و اعمال قانون را در بازدارندگی این گونه رفتارها بسیار موثر دانست و گفت: اعمال قانون فقط جریمه های مالی نیست و علاوه بر آن باید محرومیت های اجتماعی برای فرد متخلف در نظر گرفته شود.

سوی همچنین با اشاره به اینکه برخی از جاده ها متناسب با ظرفیت ترافیک آن نیست، گفت: جاده های شمال کشور در ایام تعطیلات بسیار پرازدحام می شود و برخی از رانندگان هم برای سریع تر رسیدن به کارهای پرخطر و غیر اصولی از جمله عبور از شانه خاکی جاده ها دست می زنند. لذا مدیریت حمل و نقل باید به شکلی صورت پذیرد که افراد از این رفتارها پرهیز و به رفتارهای هنجار تشویق شوند.


منبع: ایرنا

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران