کد خبر : ۹۰۴۱
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
شریعتمداری در اهداف کلی، ارتقای بهره‌وری را به عنوان هدف اول قرار می‌دهد و به افزایش رقابت‌پذیری و سهم تولیدات با فناوری بالا در ارزش افزوده و صادرات صنعتی کشور توجه خاص خواهد داشت اما شریعتمداری افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی که در زمان نعمت‌زاده با سه قرارداد خودرویی، دو قرارداد واگن‌سازی و چند قرارداد شرکت‌های صنعتی و معدنی با سرمایه‌گذاری خارجی را که قرارداد رنو بزرگ‌ترین آنهاست، جزو اهداف کلی در برنامه قرار خواهد داد .
به گزارش خودروکار، در برنامه ارائه شده از سوی محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی برای تایید جلوس بر مسند وزارت، صنعت خودرو جایگاه ویژه‌ای دارد.  
 
شریعتمداری که روزگاری وزیر بازرگانی و چهار سال در مسند معاون اجرایی رئیس جمهور بود، آشنایی کاملی به وضع صنعت، معدن و تجارت دارد. او در برنامه و در قسمت تبیین وضع موجود، توجه خاصی به شاخص رقابت‌پذیری در بازار جهانی دارد و رتبه ۶۶ رقابت‌پذیری صنعتی و رتبه ١٣۶ در توانمند‌سازی تجاری را قابل بهبود می‌‌داند.

شریعتمداری در اهداف کلی، ارتقای بهره‌وری را به عنوان هدف اول قرار می‌دهد و به افزایش رقابت‌پذیری و سهم تولیدات با فناوری بالا در ارزش افزوده و صادرات صنعتی کشور توجه خاص خواهد داشت اما شریعتمداری افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی که در زمان نعمت‌زاده با سه قرارداد خودرویی، دو قرارداد واگن‌سازی و چند قرارداد شرکت‌های صنعتی و معدنی با سرمایه‌گذاری خارجی را که قرارداد رنو بزرگ‌ترین آنهاست، جزو اهداف کلی در برنامه قرار خواهد داد و این امر نشان‌دهنده توسعه و تاکید او بر جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور است.

در این بین نقش ایدرو به عنوان شاگرد اول جذب سرمایه‌گذاری خارجی با هفت قرارداد در کشور پس از برجام است و رقم هفت‌دهم میلیارد دلار در سال ٩۵ در برنامه او برای سال ١۴٠٠ به رقم ٧ میلیارد دلار خواهد رسید.‌

شریعتمداری در فعالیت‌های مهم زیرساختی بازسازی و نوسازی واحد‌های فعال را در نظر می‌گیرد که می‌تواند خودرو‌سازی و شرکت‌های قطعه‌ساز را نیز از این بخش دانست.

شریعتمداری در اهداف کمی رشته‌های منتخب صنعتی نیز نگاه ویژه ای به خودرو دارد و در زمینه خودروی سبک می‌خواهد تولید یک میلیون و ۳۳۰ هزار دستگاه را تا سال ١۴٠٠ به دومیلیون دستگاه برساند، البته تولیدی که با فناوری متوسط و بالا با امکان صادرات باشد. او در زمینه خودروهای سنگین تولید ۱۷هزار دستگاه را به ۶٠ هزار دستگاه طبق برنامه خواهد رساند.

اما نگاه ویژه شریعتمداری به صنعت قطعه‌سازی و تایر نیز حاکی از برنامه بلندمدت او برای صنعت خودروی کشور است.‌ در بخش سیاست‌هایی که در برنامه دکتر شریعتمداری برای وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده، توان‌افزایی بخش صنعت و معدن‌، توسعه اقتصادی این بخش، تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و محدودیت در سرمایه‌گذاری و تصدی شرکت‌های دولتی به‌جز سازمان‌های توسعه‌ای مانند ایدرو دیده شده است و این موضوع هم شامل خودروسازی و قطعه‌سازی کشور می‌شود.

برنامه شریعتمداری برای وزارت صنعت، معدن و تجارت که یکی از بهترین برنامه‌های ارائه شده در کشور است، به بخش خودرو نگاه ویژه‌ای دارد و این برنامه روزهای پرکاری را برای این صنعت و مدیران آن در پی خواهد داشت.

قطعا نمایندگان مجلس یکی از سوالات‌شان در مورد نگاه و برنامه وزیر پیشنهادی برای خودروسازی داخلی خواهد بود که در برنامه ارئه‌شده از قبل اهداف توسعه‌ای و اهداف کمی این صنعت با دقت تنظیم شده است.


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران