کد خبر : ۹۰۹۹
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰
«خودروکار» گزارش می دهد؛
دولت چین به منظور گسترش خودروهای الکتریکی یارانه ای از اختصاص سهمیه ای تا سال 2018 به خودروسازان خبر می دهد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، انجمن صنایع خودروسازی چین هفته گذشته اعلام کرد که تصمیم افزایش 8 درصدی سهم تولید خودروهای برقی برای سال 2018،  احتمالا از همین ماه اجرایی می شود که برای صنعت خودروسازی در حال رشد چین، یک سناریو ترسناک خواهد بود. اکنون، شاید زمان آن باشد دولت چین برای اعطای این سهمیه دست نگه دارد تا از خروج صنعت خودروسازی این کشور از مسیر رشد پایدار فعلی جلوگیری کند.

پیش نویس طرح اختصاص دادن سهمیه تولید خودروهای برقی از ماه سپتامبر سال گذشته و پس از برنامه تجارت کربن کالفرنیا از سوی وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین ارائه شد و بر اساس آن ، خودروسازان باید 8 درصد از فروش محصولات خود را در سال 2018 به خودرو های برقی اختصاص دهند و تا سال 2019 این سهم به 10 درصد و در نهایت تا سال 2020 به 12درصد افزایش پیدا کند. به همین سبب خودروسازان بزرگ و فعال در چین و گروه های تجاری فعال در داخل و خارج به این طرح واکنش نشان دادند.

آن ها معتقدند از آنجایی که تا به امروز تعداد کمی از خودروسازان داخلی و خارجی این کشور آماده بهره برداری از این سهمیه هستند، تحقق آن دشوار است.

اواخر سال گذشته، گروه کارخانه جات فولکس واگن و جنرال موتورز به عنوان دو خودروساز بزرگ خارجی در چین، به مطبوعات شکایت کردند که برای انطباق با چنین برنامه ای نیاز به زمان بیشتری دارند. تا این که چند ماه بعد و  درتاریخ  13 ژوئن، دولت نسخه جدیدی از طرح پیش نویس شده را ارائه کرد در حالی که تغییری در اصل آن دیده نمی شد.

چند روز پس از آن، گروه های تجاری از آمریکا، اروپا، ژاپن و کره به طور مشترک نامه ای خطاب به وزارت صنایع و فناوری چین تنظیم کرده و در آن از دولت چین خواستند تا اجرای طرح را حداقل یک سال به تاخیر بیاندازد و در مجازات و جریمه های مقابله با تخلفات تخفیف قائل شود. چرا که بر اساس این برنامه، مجوز تولید و ورادات خودروسازانی که نتوانند محصولات خود را با سهمیه تعیین شده تطبیق دهند، توسط دولت چین تعلیق می شود.

هفته گذشته نیز، انجمن صنایع خودروسازن چینی در وبسایت خود و با انتشار درخواستی مشابه، خواستار تجدید نظر وزراتخانه در زمان و نحوه اجرای طرح شدند. اما دلیل مخالفت فولکس واگن، جنرال موتورز و خودروسازان چینی چیست؟

با توجه به زیر ساخت ها، برای طیف وسیعی از تولیدکنندگان داخلی و خارجی که در چین فعالیت می کنند، رسیدن به سهم فروشی که این برنامه برای محصولات برقی در نظر گرفته بسیار دشوار است. سال 2016، فولکس واگن و جنرال موتورز، نزدیک به 4 میلیون دستگاه خودرو در چین تولید کردند. با فرض این که تولید آن ها ثابت باشد، بر اساس این طرح،  این دو خودروساز باید 320 هزار دستگاه خودروی برقی در سال 2018 تولید کنند و این عملا امکان پذیر نیست. چون جنرال موتورز، اولین مدل کراس اوور برقی خود را با نام بائوجون 510 تازه ماه گذشته به فروش رساند و فولکس واگن هم اولین مدل برقی اش را با نام eGolf ماه آینده به فروش می رساند.

درواقع هیچکدام از خودروساز های جهانی که در چین حضور دارند، نمی توانند به حجم تولید و فروشی که این برنامه تا سال 2018 در نظر گرفته،  دست پیدا کنند. از میان شرکت ها و تولید کنندگان داخلی هم فقط دو کمپانی BYD و جیانگوای (جک)  قادر به برآورده کردن انتظار دولت چین هستند.

بازار و صنعت خودروی چین، در حال حاضر در وضعیت سلامت به سر می برد، چون خریداران به خرید خودروهای لوکس، کراس اوور ها و SUV ها به جای خودرو های ارزان قیمت روی آورده اند. عرضه خودروهای سبک در چین در ماه جولای سال جاری، به لطف تعرفه های مالیاتی تشویقی 4.3 درصد افزایش داشته و به 1.66 میلیون دستگاه رسیده است. بنابراین،  اجرای چنین طرحی می تواند به وضعیت فعلی آن آسیب برساند و شاید زمان آن باشد که دولت چین متوجه زنگ های هشدار باشد و برنامه ریزی مجددی برای اجرای طرح سهمیه خودروهای برقی ترتیب دهد.

ترجمه : گلنوش محب علی

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران