کد خبر : ۹۱۸۸
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
«خودروکار» بررسی می‌کند؛
کسب و کارهای نوین که بر بستر اینترنت فعالیت دارند، رسماً توانستند برای خود اتحادیه ایجاد کنند و با تائید این صنف جدید جای سؤال دارد که آیا بازار پذیرای فروش و عرضه خودرو در فضای مجازی را دارد، که به عقیده کارشناسان در زمینه خودرو صفر کیلومتر این موضوع عملیاتی خواهد بود.
به گزارش خبرنگار خودروکار، در آخرین روز فعالیت نعمت زاده در وزارت صنعت، معدن و تجارت، مقرر شد تا اتحادیه کسب و کارهای نوین بر بستر فضای مجازی و اینترنت راه اندازی شود و فعالیت‌های اینترنتی قانونمند شوند. در ابتدای امر وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه حمل و نقل که فعالیت‌های مرتبط با خودرو را شامل می‌شود، چهار شرکت را به تائید رسانده است.

با توجه به گسترش فعالیت در فضای مجازی و افزایش اعتماد عمومی به کسب و کارهای اینترنتی جای سؤال دارد که می‌تواند فعالیت‌های مرتبط با خرید و فروش خودرو و قطعات یدکی را به فضای مجازی وارد کرد.

این پرسش از آن رو بیان می‌شود که در خرید و فروش خودرو و قطعات اکثر افراد علاقمند بوده و وسواس دارند که خودرو و دیگر قطعات وابسته به آن را از نزدیک بررسی کنند و بعد به خرید کالا بپردازند، اما از سوی دیگر با توجه به شرایط تنها خودرو دست دوم یا خودرو صفر کیلومتر که در نمایشگاه وجود دارد را می‌توان به لحظه بازدید و خریداری کرد و عملاً در خرید از شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده، خریدار نمی‌تواند وسیله‌ای که قرار است از آن استفاده کنند را ببیند، زیرا بعد از انجام فرآیند خرید حداقل پنج روز زمان نیاز است تا خودرو به دست مصرف کننده برسد.

در مجموع می‌توان گفت در خرید خودرو صفرکیلومتر عملاً خریدار تنها نمونه مشابه خودرو خود را می‌بیند.

علی شکوهی در رابطه با موضوع آن که آیا خرید خودرو و قطعات با توجه به قوانین فعالیت کسب و کارهای نوین می‌تواند به فضای مجازی و بستر اینترنت راه پیدا کند، به خبرنگار خودروکار، می‌گوید: فرآیند فروش دیجیتال در ایران همچنان به جایگاهی نرسیده که افراد یک کالا با قیمت بیش از 200 میلیون تومان را خریداری کنند.

او می‌افزاید: تفکر خرید در جامعه در حال تغییر است و پیش بینی می‌شود در 18 ماه آینده یکی از راه‌های اصلی عرضه کالا در صنعت خودرو، فضای مجازی و سایت‌های اینترنتی خواهد بود.

این کارشناس حوزه خودرو خاطرنشان می‌کند: اگر شرکت‌های تولیدکننده و عرضه کننده خودرو برای فعالیت در فضای مجازی سرمایه گذاری مناسبی انجام دهند به طور حتم نتایج مثبتی را دریافت خواهند کرد.

شکوهی تاکید می‌کند: به طور حتم در ابتدای راه استفاده از امکانات فضای مجازی برای فروش و عرضه خودرو، استقبال و ثبت رکوردهای فروش حضوری به ثبت نخواهد رسید و برای آنکه خریدهای اینترنتی به نتیجه بسیار مثتبی ختم شود، نیاز است که تغییر فرهنگ در جامعه و بازار رخ دهد.

همچنین در این زمینه سعید موتمنی-رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان اتومبیل در گفت و گو با خبرنگار خودروکار، اظهار می‌کند: به واسطه ایجاد برخی از مشکلات در سال‌های اخیر خرید و فروش خودرو به صورت اینترنتی و کسب تائیدیه های نهایی امکان پذیر نیست، زیرا احتمال داده می‌شود، مشکلاتی را در آینده برای خریدار به همراه داشته باشد.

او تاکید می‌کند: در سال‌های اخیر اتفاقات ناخوشایندی در زمینه خرید و فروش خودرو رخ داده که خریداران خودرو علاقه‌ای به انجام معاملات بر بستر فضای مجازی و اینترنت ندارند.

با توجه به این تفاسیر به نظر می‌رسد که در زمینه خرید و فروش خودرو دست دوم که نیاز به کارشناسی و قیمت گذاری دقیق دارد نمی‌توان از بستر فضای مجازی و اینترنت استفاده کرد و تنها در خرید خودروهای صفر کیلومتر می‌توان از این امکانات فضای مجازی استفاده کرد.

در رابطه با قطعات یدکی نیز اگر قطعات به تائید شرکت مادر رسیده باشد می‌توان با اطمینان خاطر قطعات را از سایت‌های مورد تائید وزارت صنعت، معدن و تجارت خریداری کرد، اما به نظر می‌رسد اگر کالای عرضه شده در فضای مجازی به تائید شرکت مادر نرسیده باشد و از کانال مورد تائید شرکت مادر تهیه نشده باشد، آنچنان برای خرید قابل اطمینان نیست.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران