کد خبر : ۹۲۰۸
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نکته فنی 31 مرداد ماه «خودروکار»؛
انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها توسط سیستمی به نام سیستم انتقال قدرت انجام می‌شود.
به گزارش خبرنگار خودروکار، به منظور انتقال نیروی موتور خودرو به چرخ‌ها، از سیستم انتقال قدرت یا گیربکس استفاده می‌شود که بر چند نوع است:

گيربكس هاي دستي(MANUAL TRANSMISSION): ساده ترين نوع گير بكس‌ها هستند كه از چندین چرخ دنده ساخته شده‌اند. در اين نوع گيربكس تعویض دنده به وسیله راننده انجام می‌شود. مزاياي گيربكس‌هاي دستي داشتن وزن سبک‌تر نسبت به جعبه دنده اتوماتیک و در نتیجه مصرف سوخت پایین‌تر است.

گيربكس اتوماتيك(AUTOMATIC TRANSMISSION): اساس كار اين نوع از گيربكس‌ها ارتباط بين چرخ دندها است اما از نظر ساختار متفاوت با گيربكس‌های دستی هستند. در این نوع گیربکس‌ها، تعويض دنده به كمك يک مدار هيدروليكي يا الكترونيكي و به صورت كاملا اتوماتيك انجام می‌شود که  نسبت به نوع دستي پيچيده‌تر است. از جمله مزایای گیربکس اتوماتیک آسان‌تر شدن کار راننده و از نقاط ضعف آن سنگین‌تر بودن وزن و همچنین هزینه زیاد تعمیر است.

سيستم انتقال قدرت پيوسته continuously variable transmission ‍‍CVT: تحقيقات برای ساخت اين نوع سيستم انتقال قدرت از ابتداي ساخت خودروها شروع شده بود اما هيچ وقت به مرحله توليد انبوه نرسيد. در این سیستم هیچ چرخ دنده‌ای به کار نمی‌رود و از قطعات مخروطی شکل استفاده می‌شود. اولین خودرو مجهز به جعبه دنده CVT در ایران، نیسان مورانو بود. از جمله مزایای آن می‌توان به مصرف سوخت بهینه و کارایی بالا و از معایب آن می‌توان به وزن سنگین و هزینه زیاد تولید اشاره کرد.

ديفرانسيل جلو (FWD): در این نوع خودروها نیرو به چرخ‌های جلو منتقل می‌شوند. اکثر خودرو‌ها در دنیا دیفرانسیل جلو هستند.

ديفرانسيل عقب (RWD): در این دسته از خودروها تمام نیرو به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. این سیستم بیشتر در خودروهای اسپرت و مسابقه‌ای به کار می‌رود. از جمله مزایای آن می‌توان به عملکرد بهتر این خودرو در سر بالایی‌ها و همچنین فرمان پذیری بیشتر نسبت به خودروهای دیفرانسیل جلو اشاره کرد.

دو ديفرانسيل: سیستم دو دیفرانسیل اکثرا در خودروهای شاسی بلند استفاده می‌شود که خود دارای نوع 4WD و AWD هستند. دو دیفرانسیل‌ها نیرو پیشرانه را به هر دو چرخ منتقل می‌کنند که این به کارایی بهتر خودرو در سطوح ناهموار کمک می‌کند. امروزه در خودروهای AWD میزان انتقال نیرو به وسیله کامپیوتر کنترل شده و تعیین می‌کند که هر چرخ چه میزان از نیرو را لازم دارد.


شما از ما بپرسید! 

*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز می‌توانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آن‌ها پاسخ دهد. 

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران