کد خبر : ۹۲۱۵
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵
«خودروکار» بررسی کرد؛
اخبار چند روز اخیر مبنی بر پیشنهاد چینی ها به خرید زیرمجموعه های فیات-کرایسلر رفته رفته بعد جدیدی به خود می گیرد چرا که گویا شرقی ها چشم به برترین برند شاسی بلند سازی جهان یعنی جیپ دوخته اند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، چندی است که از تمایل گروه فیات کرایسلر مبنی بر واگذاری زیر مجموعه های خود از جمله آلفارومئو و مازراتی می گذشت که چینی ها تمایل وافری نه به برندهای ایتالیایی بلکه به تاج درخشان آمریکایی گروه فیات-کرایسلر یعنی برند جیپ دوخته اند و تلاش بسیار دارند تا این برند را صاحب شوند.


اما چرا جیپ؟ پاسخ به این پرسش بسیار ساده است. با نگاهی دقیق به فعالیت های چند سال اخیر این برند در گروه فیات-کرایسلر متوجه خواهیم شد که محصولات جیپ از هر نظر بهبود یافته اند. از دیدگاه کیفی و فنی گرفته تا جایگاه و فروش در بازار جهانی که همگی حلقه ای متصل بهم هستند.

 از این رو جیپ که در سال 2016 آمار فروش درخورتوجه 1.41 میلیون دستگاهی را در بازار جهانی تجربه کرد با پیشرفت های روزمره پیش بینی رقم فروش 2 میلیون دستگاهی را برای 2020 در سر می پروراند. با گذر از آمار فروش درخور توجه این برند باید نگاهی دقیق تر به نام و اعتبار جیپ داشت.

جیپ زاده جنگ جهانی دوم و حاصل ده ها سال تجربه در ساخت برترین شاسی بلندهای جهان و الهام بخش پیدایش برندهای و مدل های دوست داشتنی معتبری چون هامر، لندروور، لندکروزر و... است که هر یک امروزه برای خود اسم و رسمی بر پاکرده اند. این مهم نشان دهنده میزان برتری و توانمندی همیشگی برند جیپ به عنوان برترین شاسی بلند ساز دنیا در بازار جهانی بوده است و از این رو خریدن این برند تنها منوط به خرید یک برند خودروساز نیست بلکه این برند به همراه خود تاریخچه طولانی، وجهه جهانی و سبک زندگی انحصاری به همراه دارد که تملک آن را برای هر خودرساز دیگری جذاب می کند.

از این رو به محض پیچیدن خبر واگذاری احتمالی برند جیپ در جهان جنگ بزرگی پشت پرده برای تملک آن در گرفت که در صدر آن برند معظم جنرال موتورز ایستاده بود. هرچند که جنرال موتورز در سال 2015 هرگونه مشارکت با گروه فیات-کرایسلر را رسما رد کرده بود اما همیشه نیم نگاهی به برند جیپ به منظور جایگزینی آن با یکی از خوشنام ترین شاسی بلندهای جهان از زیرمجموعه خود یعنی هامر داشت که به ناچار در سال 2010 ورشکستگی آن را اعلام کرده بود.

اما گزینه هایی که برای جیپ دندان تیز کردن به اینجا ختم نمی شود. سایر برندهای شناخته شده ای چون ماهیندرا کشور هند که زمانی تولید کننده جیپ های بومی سازی شده هندوستان بود و یا شرکت تاتا موتورز که امروز مالک قدرتمند دو برند جگوار و لندروور است و می تواند برند جیپ را نیز به خوبی در برگیرد امروزه همگی از جمله برترین خواستگاران برند جیپ هستند. اما در این میان نام شرکت های چینی و در صدر آن برند گریت وال چین با شدت بیشتری شنیده می شود. اما چرا؟

شرکت گریت وال هفتمین خودروساز بازار چین و اولین برند متخصص در ساختن  خودروهای شاسی بلند در این کشور به حساب می آید که از سال 2013 به بعد با معرفی برند تخصصی شاسی بلندساز زیر مجموعه خود با نام هاوال و همچنین ثبت رکورد فروش بالاترین تیراژ فروش در سگمنت شاسی بلند در کشور چین با تولید 580 هزار شاسی بلند تنها از مدل H6در طول یک سال  قدرت خود را در بازار جهانی نیز به خوبی به اثبات رسانده است.

منحصر از توان شرکت خودروسازی گریت وال، این خود کشور چین است که توان نهفته  اش در صنعت خودروسازی را از حدود ده سال پیش آرام آرام به جهانیان نشان داد تا امروزه با تکیه بر مجموعه فاکتورهای برتری چون نیرو کار ارزان در کنار توان تولید تیراژ بالا با چاشنی سگمنتی به نام شاسی بلند که نه تنها امروز برترین و محبوب ترین سگمنت خودرویی در میان مردم جهان به حساب می آید بلکه آینده بازار خودرو جهانی نیز در اختیار این سگمنت خواهد بود، توانست تحلیل گران را متقاعد کند که آینده صنعت خودرو جهانی به دست چینی ها شکل می گیرد.

اما درصورت قطعی شدن این جابجایی گریت وال باید هزینه گزافی برای تملک جیپ پرداخت کند چراکه درآمد سالانه 14.76 میلیارد دلاری گریت وال در برابر درآمد سالانه 131 میلیارد دلاری FCA رقمی بسیار ناچیز است. اما گریت وال اعتقاد دارد که نه تنها در زمینه کسب سود همواره موفق بوده است بلکه می تواند درصورت نهایی شدن این جابجایی هزینه آن را فراهم کند.

فروش برندی به اعتبار، توان و تاریخچه برتری چون جیپ به یک مالک چینی گزینه جذابی به نظر نمی آید اما با آگاهی از چنین تحلیلی بدن شک این نقل و انتقال بدترین گزینه ممکن برای جیپ نخواهد بود هرچند که بدون شک رکورد پیچیده ترین و حساس ترین نقل و انتقال برند خودرویی را در تاریخ صنعت خودرو جهانی خواهد شکست. گریت وال هرچند پشت درهای بسته به مرزهای خرید این برند خوشنام نزدیک شده است قصد دارد تا با تکیه برتوانایی های تولیدی خود در کنار پتانسیل های موجود در سرزمین پهناور چین با برند جیپ همان کند که گروه هلدینگ جیلی با برند پر آوازه ولوو کرد  با این تفاوت که در صورت کسب مالکیت جیپ به بزرگترین شاسی بلندساز جهان بدل خواهد شد. یعنی تولید با کیفیت و صادرات از چین به سایر کشورهای جهان درست همان گونه که از این پس نمونه های جدید برند معتبر ولوو در کشور چین تولید و از آن جا روانه خاک ایالات متحده آمریکا می شود.

هرچه تحلیل و برهان مطرح شود نمی تواند فروش برندی با این عرق و سابقه به یک برند چینی را توجیه کند اما صنعت خودرو جهانی امروزه به سمتی می رود که چینی ها با اتکا به دو اصل مهم یعنی پول و آینده نگری توان بیشتری در حفظ و نگهداری از برندهای باسابقه دارند. از این رو رفتن زیر یوغ خودروسازی نه چندان معتبر به منظور حفظ سابقه درخشان و حضور در بازار جهانی شاید بهتر از آن باشد که نابودی آرام آرام را پذیرا باشند. جنرال موتورز هنوز هم می تواند با تملک جیپ تا سال ها ماندگاری و اعتبار این برند را تضمین کند اما برای سال های دور تر از آن، امروز نمی توان پیش بینی دقیق تری ارائه کرد بخصوص آن که چینی ها به این سادگی رقابت بر سر این جواهر را به آمریکایی ها نخواهد باخت.

گزارشگر: مصطفی انیسی

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران