کد خبر : ۹۲۲۰
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
«خودروکار» برندگان و بازندگان پایان دیزل در فرانسه را بررسی می کند؛
پس از جدی شدن بحث آلودگی روز افزون هوا و گرمایش زمین در محافل بین المللی و همچنین پس از رسوایی دیزل گیت، حالا کشور ها و به خصوص کشور های اروپایی به منظور کاهش عواقب ناشی از استفاده سوخت های دیزلی و آسیب آن به محیط زیست، درصدد ممنوعیت دیزل برآمده اند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، فرانسه با اجرای سیاست برابری مالیات سوخت گازوئیل و بنزین، در حال حاضر قهرمان دیزل اروپاست، اما هنوز هم ازعواقب جریان هایی مثل دیزل گیت نگران است و می خواهد برای همیشه دیزل را تمام کند. ممنوعیت تردد خودرهای دیزلی در شهر های بزرگ مثل پاریس، گسترش تحقیق و بررسی در مورد دستکاری سیستم های کنترل سطح آلایندگی و نارضایتی عموم مردم درباره آلودگی ناشی از دیزل باعث شده تا دیزل به پایان عمر خود در فرانسه نزدیک شود. انجمن خودروسازان فرانسه با همکاری موسسه آمار و مطالعاتی صنعت خودروی فرانسه (AAA Data) گزارشی ارائه داده اند از پرفروش ترین خودروهای دیزلی در فرانسه و سهم آن در ناوگان حمل و نقل این کشور. همچنین می توان با توجه به این گزارش پیش بینی کرد که احتمالا کدام نام تجاری در صنعت خودروسازی دنیا، بیشتر از سایر برند ها از ممنوعیت دیزل ضرر خواهد کرد؟

بنا بر آمار انجمن خودروسازان فرانسه (CCFA)، 52 درصد از خودروهای به فروش رفته سال 2016 در این کشور و برابر 1.05 میلیون دستگاه خودروی شخصی، دیزلی بودند. این در حالی است که سهم خودروهای دیزلی از بازار در سال 2012 به نزدیک 63 درصد رسیده بود.

بدون تعجب، بر اساس آمار رسمی منتشر شده بیشتر خودروهای مجهز به موتور دیزلی فروش رفته در فرانسه، از میان مدل های فرانسوی هستند. اما با توجه به پایان عمر دیزل در اروپا، به نظر می رسد تولیدکنندگان دیگر نیز باید سیاست های خود را به خصوص در زمینه فروش، مطابق با این روند تغییر دهند.

رنو، در میان خودروسازان بیشترین سهم را از نظر فروش خودروهای دیزلی در فرانسه دارد. بر اساس آماری که موسسه آمار و مطالعاتی صنعت خودروی فرانسه (AAA Data) منتشر کرده، سال 2016، از هر 5 خودروی به فروش رفته در این کشور، یک خودرو متعلق به رنو بوده است.  همچنین، آمار ها نشان می دهد که 57 درصد از فروش رنو مربوط به خودروهای دیزلی است. درواقع رنو، بیشترین سهم را در ناوگان حمل و نقل دیزلی فرانسه به خود اختصاص داده است. از 32 میلیون خودرویی که در ناوگان حمل و نقل فرانسه تردد می کنند، 8.17 میلیون دستگاه به آرم تجاری رنو مزین شده اند.



پس از رنو، جایگاه دوم پرفروش ترین خودروهای دیزلی،  بدون شک متعلق به  پژو است. بر اساس آمار رسمی، سال گذشته، پژو 176 هزار و 231 دستگاه خودروی دیزلی (برابر 16 درصد از سهم فروش بازار) و سیتروئن 93 هزار و 165 دستگاه (معادل 9 درصد از فروش بازار) در فرانسه فروخته اند. در مجموع 11.29 میلیون دستگاه خودروی دیزلی در ناوگان حمل و نقل ذیزلی فرانسه متعلق به گروه پژو-سیتروئن است.

اما پژو با عملکردی بسیار موثر در زمینه موتور های حرارتی و پیشام در هیبرید-دیزل، در حال حاضر با هدف تطبیق با سیاست ممنوعیت دیزل،  روی خودروهای هیبریدی قابل شارژ و برقی کار می کند. اولین مدل سازگار این گروه یک مدل DS مجهز به یک موتور بنزینی با قدرت 20 اسب بخار و دو موتور الکتریکی با قدرت 90 کیلووات و قدرت کل 300 اسب بخار است.

بر اساس این گزارش، برند های خارجی نیز هستند که بیشترین سهم از فروش خودروهای دیزلی را به خود اختصاص داده اند. برند های خارجی، با عرضه مدل های بزرگ و دیزلی، خودشان را با منطق بازار فرانسه هماهنگ کرده اند. به عنوان مثال، سال گذشته از هر ده خودروی ولووی به فروش رفته در فرانسه، بیشتر از 8 خودرو دیزلی بوده است. در واقع، 87 درصد از مدل های ولوویی که در فرانسه فروخته شده اند، دیزلی هستند و با اینکه این سهم تنها شامل 13 هزار و 545 دستگاه می شود، به نظر می رسد این سازنده سوئدی باید برای مقابله با آسیب احتمالی از ممنوعیت دیزل، تقریبا تمام سیاست فروش خود را در فرانسه بازبینی کند. ولوو، به عنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان خودروهای سنگین، به خوبی پیش بینی چنین روز هایی را کرده است. این نام تجاری، طیفی از محصولات الکتریکی را در سال 2019 به بازار عرضه می کند که شامل خودروهای برقی و هیبریدی قابل شارژ می شوند.




برای BMW هم مشابه وضعیت ولوو مشاهده می شود. 83.61 درصد از خودروهایی که این برند سال گذشته در فرانسه فروخته ، دیزلی بوده است. درست مانند ولوو، BMW با طراحی و تولید محصولات هیبریدی و قابل شارژ خود را برای بازار پس از دیزل آماده کرده است. این برند، اولین محصول الکتریکی کوچک خود را با نام i3 در سال 2013 به بازار عرضه کرد. BMW همچنین در اجلاس دیزل برلین که میان تولیدکنندگان و مقامات آلمانی برگزار شد از اختصاص سهمیه 2 هزار یورویی برای تعویض خودروهای قدیمی دیزلی با خودروی نو خبر داده است.





ترجمه : گلنوش محب علی

انتهای پیام/


نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران