کد خبر : ۹۲۳۶
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵
«خودروکار» تأثیر تصمیم اخیر بانک مرکزی بر بازار خودرو را بررسی کرد؛
یک کارشناس بازار خودرو گفت: با تعیین حداکثر سود مشارکت به میزان سه درصد بیشتر از سود سالیانه نظام بانکی، حجم تقاضای واقعی خودرو کاهش پیدا نمی‌کند.
فربد زاوه در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در رابطه با تأثیر تصمیم اخیر بانک مرکزی مبنی بر تعیین سقف سود مشارکت نزد خودروسازان، اظهار کرد: نرخ سود مشارکت، دارای دو جنبه است که در یکی فردی که وارد مشارکت با خودروسازان یا دیگر شرکت‌های تولیدی می‌شود، به دنبال خرید کالا است و در جنبه دیگر فرد نیازی به کالای تولیدی یا عرضه شده شرکت ندارد و تنها به سود عایدی از دل مشارکت فکر می‌کند و در پایان قرارداد و زمان تحویل انصراف داده و تنها سود خود را دریافت می‌کند.
 
او افزود: در حالتی که فرد تنها به دنبال دریافت سود است، شرکت‌ها و خودروسازان نقش مؤسسات مالی و اعتباری را ایفا می‌کنند که احتمال بروز بحران‌های شدید مالی را به همراه دارد.
 
این کارشناس بازار خودرو، با بیان اینکه ورود بانک مرکزی به موضوع نرخ سود مشارکت دیر بوده است، گفت: به طور حتم افرادی که تنها در راستای دریافت سود در شرکت‌های خودرویی پیش خرید خودرو را انجام می‌دادند، دیگر خریدهای صوری را انجام نخواهند داد زیرا ریسک سرمایه گذاری در شرکت‌های خودروسازی نسبت به بانک و مؤسسات مالی و اعتباری مجاز بیشتر است.
 
زاوه خاطرنشان کرد: در مورد افرادی که برای خرید خودرو و استفاده وارد مشارکت با خودروساز و واردکنندگان می‌شوند، افت فروش رخ نخواهد داد و از سوی دیگر شرکت‌ها می‌توانند برای جذب سرمایه مردمی تخفیف در نظر بگیرند که این مورد ممنوعیت قانونی ندارد.
 
او پیشنهاد کرد: خودروسازان و واردکنندگان خودرو برای جذب سرمایه در گردش باید به سمت ارائه تخفیف و فروش گروهی حرکت کنند.
 
این کارشناس بازار خودرو تاکید کرد: شیوه صحیح تأمین مالی در جهان، نظام بانکی و فروشگاه‌های عرضه کننده محصول در سطح بازار است و باید در ایران این سیستم پیاده سازی شود.
 
او در انتها گفت: نحوه فروش خودرو در ایران به‌گونه‌ای شرایط را رقم‌زده که خریدار نهایی برای ارزان‌ترین خودرو باید مبالغ بسیاری را پرداخت کند، اما در سطح جهان افراد با پیش‌پرداخت قابل‌قبول و اقساط بلندمدت با سود کم خودرو خریداری می‌کنند.
 
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران