کد خبر : ۹۳۹۷
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷
«خودروکار» گزارش می دهد؛
واکنش افراد مختلف نسبت به حرکت خودرو و چرخ های آن، با یکدیگر متفاوت است. برای برخی کنار آمدن با خودرو و حرکت آن آنقدر راحت است که انگار خودرو را به طور طبیعی جزئی از بدن خود می دانند، برخی دیگر کمی سخت تر با آن کنار می آیند و گروه آخر هم کسانی هستند که رانندگی و هدایت خودرو برایشان به اندازه ای دشوار و دلهره آور است که رفته رفته به یک ترس عحیب در آن ها تبدیل شده است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، برای برخی از افراد نشستن روی صندلی راننده و پشت فرمان، حتی پس از دریافت گواهینامه وحشت بزرگی است که به آن آماکسو فوبیا یا ترس از رانندگی می گویند. اما ویژگی های این ترس چیست و چگونه می توان بر آن غلبه کرد؟

فوبیا، ترسی غیر معمول، غیر منطقی و اغراق آمیز است که نوعی اختلال اضطراب محسوب می شود. افرادی که به این نوع ترس ها مبتلا هستند، از مواجه شدن با آن اجتناب می کنند و در صورت رو به رو شدن هم به حالتی از پریشانی و اضطاب طولانی دچار می شوند. افرادی که  آماکسو فوبیا دارند هم از راندن یک وسیله نقلیه مثلا خودروی شخصی واهمه دارند و حتی از ماندن تنهایی درون خودرو هم هراس دارند.
این ترس زمانی بیشترین واکنش را در افراد مبتلا پدید می آورد که بخواهند رانندگی کنند و یا قصد یادگیری آن را داشته باشند. آماکسو فوبیا چه در زندگی شخصی ( انجام دادن کارهای روزمره مانند بردن فرزندان به مدرسه، رفتن به فروشگاه و ملاقات یک دوست) و چه در زندگی حرفه ای ( رفتن به مصاحبه های کاری و یافتن شغل های مرتبط با خودرو) فرد مبتلا را عملا غیر فعال می کند.

ولی ریشه این ترس غیر واقعی کجاست؟
به وجود آمدن چنین ترسی، احتمالا دلایل مختلفی دارد. از آنجایی که این فوبیا از نوع اول و یا فوبیای ساده است، برخی از روانشناسان معتقدند ماهیتی ارثی دارد و احتمالا ریشه آن در خانواده وجود داشته باشد. به عنوان دومین دلیل، احتمالا افرادی که از رانندگی هراس دارند، قربانی یک سانحه رانندگی بوده اند و خود و یا نزدیکانشان از این تصادف آسیب شدیدی دیده اند. بنابراین این ترس درآن ها اختلال استرس پس از سانحه است. اختلالات شخصیتی هم ممکن است ریشه این ترس باشد، مثلا افرادی که نسبت به مسائل بسیار بدبین باشند و یا اعتماد به نفس پائینی داشته باشند، از رانندگی واهمه دارند.

آماکسو فوبیا در چه شرایطی بروز می کند و چه علائمی دارد؟
این فوبیا به اشکال مختلف و با توجه به خلق و خوی افراد بروز می کند. شخص ممکن است بلافاصله پس از نشستن پشت فرمان، علائم یک حمله ترسناک یا ترس ناگهانی و شدید را احساس کند ( احساسی غیر عادی همراه با تپش قلب،  سرگیجه، ترکیبی از حالتی خستگی و سرماخوردگی، زنگ زدن گوش، عرق کردن، اختلال در بینایی و در موارد شدید تر آسیب رساندن به خود). همچنین فرد مبتلا به این نوع فوبیا به محض نشستن پشت رول، نمی تواند جلوی خود را بگیرد که تصاویری از تصادفات وحشتناک جلوی چشمش رژه نروند.

در مواردی که این ترس شدید نباشد فرد رانندگی را آغاز می کند اما به محض رو به رو شدن با یک مانع و یا اتفاق غیر منتظره حین رانندگی، دچار استرس و اضطراب شدید می شود و کنترل خود را از دست می دهد، عرق می کند و به لرزه می افتد. همچنین افراد با چنین ترسی، زمانی که وارد تونل های طولانی یا پر ترافیک می شوند یا در ترافیک سنگین گیر می افتند احساس تنهایی و گم شدگی می کنند. بعضی هم فقط زمانی دچار اضطراب در رانندگی می شوند که سرنشینی در خودروی آن ها حضو داشته باشد. تامین امنیت سرنشین آن ها را دچار ترس و پریشانی می کند و این ترس با تعریق زیاد، درد معده، لرزش دست و تپش قلب همراه است.

چگونه از شر آن خلاص شویم؟
این اختلال در بعضی از افراد و بدون پیگیری درمان خاصی بر طرف می شود. در اینجا به کسانی که از رانندگی هراس دارند برای غلبه بر ترسشان چند توصیه شده است :

1- روانشناسان می گویند بهترین و سریع ترین درمان مواجه با ترس است. پس به جای تسلیم شدن، با ترس خود، یعنی رانندگی رو به رو شوید. رو‌به‌رو نشدن با ترس‌تان در واقع ترس را بدتر کرده و به مرور می‌تواند باعث ترس‌های دیگر شود.می توانید از ترس های کوچک تر شروع کنید. مثلا برای شروع در کنار رانندگانی که به آن ها اعتماد دارید بنشینید و کمی بعد سوئیچ خودرو را برای مدتی پیش از سوار شدن در دست بگیرید.در قدم های بعدی سوار خودرو شده و پشت فرمان بنشینید.

2-سعی کنید محیطی آرام در خودروی شخصی خود به وجود آورید. پوشیدن لباس و کفش راحت هنگام رانندگی و پخش یک موسیقی آرام به شما کمک می کند کنترل بیشتری داشته باشید، چرا که فضای نا آرام و پرسروصدای داخل خودرو حتی حواس راننده های حرفه ای را هم پرت می کند.

3-فراگرفتن تکنیک های تنفسی به شما کمک می کند تا آرامش بیشتری داشته باشید و همچنین عضلات شما دچار گرفتگی نشود. پس درست نفس کشیدن را از پزشک خود یاد بگیرید.

4- در مرجله بعد، کافی است باور کنید برای جلوگیری از وقوع رانندگی، رعایت قانون و احتیاط شرط لازم است. روانشاناسان می گویند همین که فرد مبتلا به کد های جاده ای آشنایی داشته باشد و آن ها را به کار گیرد در کنترل ترس آن ها موثر خواهد بود. کد های جاده ای که شخص مبتلا  باید بیاموزد شامل تکنیک ها و قوانین رانندگی (مانند حفظ کردن فاصله طولی و ایمن) و نحوه رانندگی در جاده ها و شرایط مختلف ( شیب زیاد، کوهستانی، بارانی و برفی) است. در ضمن مثبت فکر کنید و از راه دادن افکار منفی به ذهن خود تا حد امکان جلوگیری کنید.

5- گاهی گذراندن دوره های تکمیلی برای بهبود مهارت رانندگی حتی پس از دریافت گواهینامه  لازم است تا فرد به طور کامل با تکنیک های رانندگی آشنا شود. توصیه ای که به شما می شود این است که مربی و آموزشگاهی را پیدا کنید که بتوانند به جای خودروی آموزشگاهی،  شما  را با خودروی شخصی خودتان تعلیم دهند.

6- توصیه دیگر این که به تنهایی در مسیر های کوتاه و آشنا رانندگی کنید تا طی چند هفته اعتماد به نفس تان تقویت شود و بتوانید در مسیر های به تدریج طولانی تر هم روی ترس خود غلبه کنید.

7- گاهی هم علی رغم تلاش افراد، آن ها در شکست این فوبیا موفق نمی شوند و مجبورند یا برای همیشه رانندگی را کنار بگذارند یا به دنبال درمان های عمیق تر بروند. هیپنوتیزم،شرکت در گروه های درمانی و همچنین رفتار درمانی تحت نظر یک روانشناس که ممکن است تا 40 جلسه هم ادامه داشته باشد از جمله راه های درمان این ترس غیرواقعی است. در این دوره ها به اشخاص کمک می کنند تا ترس های واقعی و افکار کارآمد خود را بتوانند از ترس ها و افکار ناکارآمد و بازدارنده تفکیک کنند.

8- حالا که توانسته اید با اعتماد به نفس بالا با ترس خود رو به رو شوید، لایق یک هدیه کوچک به خودتان هستید. توصیه آخر این که برای گرفتن جشن خداحافظی با ترس از رانندگی به یک سفر خیلی کوتاه بروید. مطمئن باشید از حالا دیگر می توانید دور از ترس و اضطراب، از یک رانندگی ایمن و با رعایت احتیاط از آن لذت ببرید.

ترجمه : گلنوش محب علی

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران