کد خبر : ۹۴۶۰
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
خودروکار گزارش می‌دهد؛
درحالی‌که محصولات رنو در بازار داخلی ایران جایگاه مناسبی را از آن خودکرده قرار بر آن است تا ایران‌خودرو با یکی از زیرمجموعه‌های رنو-نیسان قرارداد همکاری به امضا برساند که به عقیده برخی کارشناسان قیمت‌گذاری و قرارداد به‌گونه‌ای نهایی می‌شود که بازار رنو در ایران دچار آسیب نشود.
به گزارش خبرنگار خودروکار، از سال‌های نه‌چندان دور و در پی حضور محصولاتی همچون پاترول، مورانو و ماکسیما بروی خط تولید شرکت‌های ایرانی، خودروهای ژاپنی بازار و شرایط مناسبی را در صنعت خودروسازی ایران برای خود دست‌وپا کرده‌اند و به نظر می‌رسد محصولات این کشور در بازار آینده خودرو ایران جایگاه مناسبی را برای خود رقم بزند.

این پیش‌بینی ازآن‌رو بیان می‌شود که حتی محصولات وارداتی ژاپنی‌ها در ایران توانسته‌اند بازار مناسبی را از آن خود کنند و مصرف‌کنندگان با خیالی راحت به سراغ خرید محصولات ژاپنی می‌روند.

در یکی دو روز اخیر بعد از چند ماهی سکوت خبری بار دیگر خبر از عقد قرارداد تولید مشترک خودرو با ژاپنی‌ها به‌ویژه داتسون که زیرمجموعه نیسان به شمار می‌آید سر زبان‌ها افتاد.

داتسون در سال‌های گذشته با محصولی همچون 240Z در ایران حضورداشته و در سال‌ها اخیر برادران ناتنی و تنی این خودرو همچون تندر 90، ساندرو، مگان، نیسان جوک و ماکسیما بازار مناسبی را از آن خودکرده‌اند.

حال با توجه به این موضوع که یک ژاپنی در فضای پسابرجام که قراردادهای خودرویی متنوعی به امضا رسیده است، نیم‌نگاهی به بازار ایران دارد، جای سؤال است که حضور داتسون چه تأثیری بر بازار خودرو ایران خواهد داشت و از سوی دیگر حضور داتسون برای شرکت‌های خودروسازی به مسیر رشد این صنعت کمک می‌کند.

در این رابطه فربد زاوه-کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار خودروکار، اظهار می‌کند: نام داتسون به عنوان یک برند جدید در بازار ایران شناخته می‌شود اما این شرکت زیرمجموعه رنو نیسان است که شرکت‌های ایرانی با این مجموعه همکاری چند ساله دارد.

او خاطرنشان می‌کند: امضای قرارداد همکاری داتسون تأثیر منفی در بازار شریک فرانسوی ایران‌خودرو ندارد و به نظر می‌رسد در قرارداد آینده محصولی از خانواده داچیا در ایران به تولید برسد.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه قرارداد آینده ایران‌خودرو با داتسون آن‌چنان تأثیر قابل‌توجهی بر بازار خودرو نخواهد داشت، یادآور می‌شود: در سال‌های اخیر همواره اخباری مبنی بر امضای قرارداد برای تولید خودرو باقیمتی در محدوده 50 میلیون تومانی منتشرشده اما در زمان عرضه مبلغ خودرو به 90 میلیون تومان افزایش پیداکرده که به نظر می‌رسد با توجه به این تجربه قیمت محصولات داتسون در ایران بیش از 50 میلیون تومان خواهد بود.

زاوه می‌گوید: زمانی قراردادهای همکاری خودرویی تأثیر مثبت و قابل‌توجهی در کلان حوزه صنعت خودرو خواهد داشت که خودرو با تیراژ بالا و اقتصادی تولید شود که در مرحله بد قیمتی گذاری منطقی بر بازار تأثیر مثبت خواهد داشت.

او با تأکید بر این‌که قرارداد آینده میان داتسون و ایران‌خودرو آن‌چنان تفاوتی با قراردادهای قبلی ندارد، افزود: در تجارت و همکاری‌های بین‌المللی نمی‌توان بر شخصیت شرکت‌ها و طرفین قرارداد مبنایی قرارداد، در چنین مسائلی مؤلفه اصلی قوانین، چارچوب و روح حاکم بر قرارداد است.

این کارشناس صنعت خودرو تأکید می‌کند: داتسون یک شرکت ژاپنی محسوب می‌شود اما در باطن زیرمجموعه‌ای از جوینت ونچر رنو-نیسان به‌حساب می‌آید و نگاه فرانسوی که مدافع منافع رنو است در قرارداد آینده ایران‌خودرو و داتسون دخیل است.

زاوه یادآور می‌شود: در قرارداد آینده اگر منافع ملت مورد اهمیت است، دولت باید به‌گونه‌ای در این قرارداد رفتار کند تا منافع مردم حفظ شود زیرا ایران‌خودرو یک شرکت است و شرکت‌ها به دنبال منافع شخصی خود است.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد خودرو آینده داتسون و ایران‌خودرو به‌گونه‌ای در ایران تولید و قیمت‌گذاری می‌شود که بازار محصولات فرانسوی همچون تندر 90 و ساندرو و آینده کویید را مورد تعرض واقع نشود.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران