کد خبر : ۹۵۲۲
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۲
از سال ۲۰۰۹ فروش خودروهای سایز بزرگ با رشد همراه بوده و به دنبال آن تنوع زیادی در بازار خودروهای کراس اوور، ون، پیکاپ و اس یو وی به وجود آمده است.

به گزارش خودروکار،  از سال ۲۰۰۹ فروش خودروهای سایز بزرگ با رشد همراه بوده و به دنبال آن تنوع زیادی در بازار خودروهای کراس اوور، ون، پیکاپ و اس یو وی به وجود آمد به همین سبب فروش این نوع خودروها ۵۷ درصد سهم از بازار را تنها در ایالات متحده، در سال ۲۰۱۵ به خود اختصاص داد و تا ماه نوامبر ۲۰۱۶ این مقدار به ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد.

اولین خودرو از این لیست خودرو های برگزیده سایز بزرگ، کراس اوور کامپکت کوچک کیا سول بوده نسل اول از این خودرو در سال 2009 با عنوان کراس اوور کامپکت کوچک به بازار معرفی نشد بلکه در کلاس خودرهای هاچ بک جعبه ای شکل قرار می گرفت مانند هوندا المنت، سایون xB و نیسان Cube. نسل دوم کیا سول در سال ۲۰۱۴ با همان طراحی جعبه مانند خود دقیقا هم‌زمان با موج شدید کراس اوورهای کامپکت کوچک وارد بازار شد.

موتور مورد استفاده در کیا سول جدید از نوع ۱۵۹۱ سی سی با ۴ سیلندر خطی و ۱۶ سوپاپ است که با داشتن سیستم تزریق سوخت مستقیم و سر سیلندر و بلوکی آلومینیومی قادر به تولید ۲۰۱ اسب بخار ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۹۵ پوند فوت ۱۵۰۰ دور در دقیقه بوده که توسط یکگیربکس ۷ سرعته به چرخ ها منتقل شود.

این خودرو به منظور افزایش ایمنی از سیستم های نظیر سیستم هشدار دهنده برخورد به جلو (FCWS)، سیستم هشدار خروج از لاین (LDWS)، سیستم تشخیص نقطه کور (BSD)و سنسور دنده عقب RCTA مجهز بوده است.

از خودروهای برگزیده در این لیست کراس اوور کامپکت کوچک لوکس بی‌ام‌ دبلیو X1 بوده که این کمپانی برای X1 مدل ۲۰۱۷ یک پیشرانه بنزینی در نظر گرفته که این نمونه یک موتور ۲.۰ لیتری چهار سیلندر مجهز به سیستم توربوشارژر بوده و قادر به تولید ۲۲۸ اسب بخار در دور موتور ۵.۰۰۰ RPM و گشتاور ۲۵۸ پاوند بر فوت (معادل ۳۵۰ نیوتون متر) است این نیرو توسط یک جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو در مدل sDrive28i و هر چهار چرخ در مدل xDrive28i منتقل می‌گردد.


قلب تپنده ی بی ام دبلیوX1 مدل ۲۰۱۷ در ۶.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعت آن ۱۲۹ مایل در ساعت برابر با ۲۰۷ کیلومتر در ساعت بوده و مصرف سوخت این موتور نیز بنا بر اعلام سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) برابر با ۲۳ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۱۰.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر شهری، ۳۲ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر بزرگراهی و ۲۶ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) در سیکل ترکیبی در مدل sDrive28i خواهد بود.

مصرف مدل xDrive28i اندکی بیشتر بوده و برابر با ۲۲ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۱۰.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر شهری، ۳۲ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر بزرگراهی و ۲۵ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۹.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) در سیکل ترکیبی است.

یکی دیگر از نکات جالب توجه در این خودرو این است که پیشرانه در این خودرو در حالت عرضی قرار گرفته و شاسی بر اساس دیفرانسیل جلو بودن طراحی شده است بی‌ام‌و قبلا تلاش کرد در نسل اول X1 از ترکیب سنتی خود استفاده کند و خودرو را بر اساس دیفرانسیل عقب بودن طراحی کند، این کار انجام شد و پیشرانه به‌صورت طولی در خودرو نصب شد؛ به‌طوری که امکان استفاده از یکی از نمادهای بی‌ام‌و یعنی پیشرانه‌های شش سیلندر خطی نیز در نسل اول X1 فراهم شد. اما با توجه به اینکه چنین چیدمانی فضای زیادی اشغال می‌کند و سبب کاهش فضای خودرو در مقایسه با سایر خودروهای این کلاس می‌شود، بی‌ام‌و سرانجام تصمیم به استفاده از پلتفرم دیفرانسیل جلو گرفت که با مدل‌های مینی نیز مشابه است.

یک پیشرانه‌ی تنفس طبیعی چهار سیلندر به حجم ۲.۴ لیتر مجهز به توربوشارژر که قادر به تولید ۱۸۴ اسب بخار قدرت و ۲۴۴ نیوتون متر گشتاور بوده از مشخصات فنی کراس اوور کامپکت هوندا CR-V مدل 2017 دیگر خودروی سایز بزرگ برگزیده در این لیست است این خودرو یک کراس اوور کامپکت 5 درب بوده و که به از یک گیربکس CVT هم برخوردار است که شتاب اولیه آن از حالت سکون 7.5 ثانیه بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن معادل 9.01 در هر 100 کیلومتر است.

با همکاری کمپانی گارمین کمپانی ژاپنی یک سیستم رهیاب ماهواره ای برای CR-V طراحی کرده هوندا به یک‌سری اقدامات برای سهولت کار با صفحه نمایش موجود در کابین اشاره کرده است که شامل قرار دادن کلید اصلی Volume در قسمت مرکزی است که کار با ان را آسوده کرده این سیستم همچنین به Apple CarPlay و Android Auto مجهز بوده و می توان برخی امکانات آن را با استفاده از فرامین صوتی فعال کرد سایرتجهیزات رفاهی این خودرو شامل سیستم تهویه‌ی مطبوع دو منطقه ای، استارت از روی ریموت، پورت شارژر USB برای سرنشینان عقب و ترمز پارک الکترونیکی می‌شود.

پورشه ماکان از دیگر گزینه های برگزیده در این لیست است تیپ GTS این کراس اوور کامپکت لوکس از یک پیشرانه 6 سیلندر توئین توربو، بلوک و سرسیلندر آلومینیومی با تزریق مستقیم سوخت برخوردار بوده که 360 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه قدرت و گشتاور 500 نیوتون متر در 1650 دور در دقیقه را تولید می کند این نیرو توسط یک گیربکس 7 سرعته ی اتوماتیک دوکلاچه با حالت تعویض دستی به چرخ ها منتقل می شود و شتاب اولیه این هاج بک قد بلند 4.8 ثانیه در تیپ GTS بوده که در دیگر تیپ های ماکان متفاوت است.

 


منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/ 

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران