کد خبر : ۹۵۳۴
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸
خودروکار به مناسبت مرگ پرینسس ولز بررسی کرد:
پرینسس دایانا، در سال 1997 در سانحه پرحاشیه و مشکوک رانندگی با سرعت بالا در پاریس و در سن 36 سالگی کشته شد. او یکی از برجسته ترین چهره های سیاسی-اجتماعی دوران خود در جهان بود.

به گزارش خبرنگار خودروکار، از دید عوام شهرت پرینسس دایانا در همسری او با پرنس چارلز خلاصه می شود اما شخصیت مهربان و انسان دوست او و جنبش هایی که برای موقعیت های انسان دوستانه در سراسر جهان انجام داده بود باعث شد اون رکورد بیشترین عکسی که از یک خانم در جهان گرفته شده است را ازآن خود کند. پرینسس دیانا بدون شک شخصیت دیپلمات محبوب و سرشناس بود. اما برای خودرویی ها شهرت او نه در توان سیاسی و نه در جایگاه و حتی نه در محبوبیت اجتماعی او، بلکه در ارتباط وی با خودروها است.

مرسدس سیاه

شب تصادف، پرینسس دایانا سوار بر یک دستگاه مرسدس بنز 280S مشکی رنگ مدل 1994، اتاق W140 نسل سوم بود تا با سرعت زیاد از دست پاپاراتزی ها (عکاسان سمج مطبوعات) که او را تعقیب می کردند فرار کند. بصورت کاملا خلاصه و بدون اشاره به حاشیه های فراوان این حادثه، راننده خودرو پرینسس دایانا کنترل خود را در سرعت بالا از دست داده و با سرعت تقریبی 105 کیلومتر بر ساعت با سیزده امین ستون بتنی تونل برخورد می کند. سپس خودرو چرخیده از عقب به دیوار سنگی داخل تونل برخورد می کند. شدت برخود به اندازه ای زیاد بود که نیمه جلو مرسدس بنز در برخورد اول با ستون بتنی کاملا له می شود. در نتیجه راننده خودرو که گویی حالت طبیعی هم نداشت به همراه پرینسس دایانا و همراه دیگری وی در بخش عقبی خودرو که گویا کمربند ایمنی هم نبسته بودنه کشته می شوند. تنها بازمانده این سانحه بادیگارد شخصی پرینسس دایانا بود که در صندلی شاگرد نشسته بود.

در گزارش های ابتدایی اینطور آمده بود که خودرو پرینسس دایانا با سرعتی بالغ بر 190 کیلومتر بر ساعت با دیوار بتنی برخورد کرده است و به همین دلیل عقربه کیلومتر شمار خودرو در برابر این عدد قفل کرده بود. اما گزارش های بعدی سرعتی در حدود 90 تا 110 کیلومتر بر ساعت را تایید کردند که اگر چه همچنان قابل استناد نبود اما بطور قطع از سرعت مجاز آن تونل برابر 50 کیلومتر بر ساعت به مراتب فراتر بوده است.

مرسدس بنز W140 280S به پیشرانه 2.8 لیتری شش سیلندر توئین کم به قدرت 190 اسب بخار مجهز بود که همین قدرت برای نابود کردن نیمی از خودرو در سرعت 100 کیلومتر بر ساعت کفایت می کند. این اتاق بخصوص که در ایران به اتاق تانک معروف است در نمونه های بسیار خاص تر و تشریفاتی از پیشرانه های 5 لیتری V8 و یا 6 لیتری V12 استفاده می کند که به ترتیب در حدود 320 و 400 اسب بخار قدرت دارند. همچنین گیربکس های به کار رفته در آن ها سه نمونه 4 و 5 سرعته اتوماتیک و یا 5 سرعته دستی است. مرسدس بنز های W140 در زمره زیبا ترین اتاق های مرسدس در تاریخ تولید کلاس S در جهان به شمار می آید که در کشورهای مختلف از جمله ایران هنوز هم به عنوان یک خودرو لوکس دیپلماتیک و تشریفاتی استفاده می شود.

حاشیه های بسیاری در خصوص مرگ پرینسس دایانا از جمله دستکاری شدن مرسدس W140 280S که وی بر آن سوار بود یا دست داشتن ملکه انگلستان در مرگ وی مطرح شد. خودرو متلاشی شده پرینسس دایانا در سال 2009 به پاریس برگردانده شد اما از آن زمان تا به حال هیچ خبری مبنی بر جزئیات و محل این خودرو در دسترس نیست. براساس گفته هایی از یک مستند جدید، روایاتی مبنی بر بازسازی مجدد این مرسدس بنز سیاه رنگ به گوش می رسد. بر اساس پیشبینی متخصصان این خودرو می تواند در مزایده تا بیش از 10 میلیون یورو قیمت داشته باشد.

شخصیت برجسته و محبوب پرینسس دایانا باعث شد مراسم تدفین او یکی از بزرگ ترین و پربیننده ترین مراسم های تدفین در تاریخ جهان باشد که بسیاری از کشورهای جهان نیز این مراسم را بصورت زنده از تلویزیون های ملی خود نیز پخش کردند.

خودروشخصی پرینسس

در سال های پایانی عمر پرینسس، او بارها در یک خودرو آئودی کابریولت مدل 1994 دیده شد. اهمیت این خودرو نه تملک آن از سوی خانواده رویال سلطنتی انگلستان بلکه در تلاش شخصی پرینسس برای خریداری این مدل بخصوص است. روایت شده است که پس از اولین باری که پرینسس دایانا آئودی مشابه متعلق به فرزند پرینسس مارگارت را سوار شده بود از عملکرد و حس سواری آن بسیار ذوق زده شد و پس از آن بلافاصله برای خرید یک دستگاه از این مدل بخصوص اقدام کرد. اما محبوبیت وی باعث شد که یکی از نمایندگی های آئودی در لندن این خودرو را بصورت رایگان تقدیم او کند.


دریافت این خودرو مصادف با زمانی بود که به دلیل مشکلات شخصی از خانواده سلطنتی جدا شده بود و هر روز کمتر از خودروهای رویال چون جگوار و لندروور استفاده می کرد. از این رو بیشتر پشت فرمان آئودی 2.6 لیتری شش سیلندر خود در خیابان ها دیده می شد. پس از مرگ پرینسس دایانا در سال 1997 خودرو بدون سو استفاده مالی بصورت شخصی و بدون آگاهی دادن از ارزش تاریخی آن در سال 2004 به فرد دیگری فروخته شد. اما مالک کمی بعد در خصوص خودرو مورد تملک پرینسس دایانا به شک افتاد و اصالت خودرو خود را کشف کرد.

مالک فعلی خودرو خود را به منظور فروش در اختیار مزایده مشهور کویز (COYS) قرار داده است. انتظار می رود این آئودی بخصوص به قیمت بیش از 40 هزار یورو یعنی 40 برابر قیمت اصلی نمونه معمولی آن به فروش برسد. سخنگو مزایده کویز در رابطه با این خودرو گفت: "اهمیت این خودرو جز در رابطه مستقیم آن با پرینسس دایانا و شخصیت محبوب او نیست."

گزارشگر خودروکار: مصطفی انیسی

انتهای پیام/


نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران