کد خبر : ۹۵۴۲
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰
بر اساس آمارهای رسمی روزانه 42.5 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند. به عبارت دیگر می‌توان اینطور مقایسه کرد که هر هفته به تعداد جان باختگان سقوط یک هواپیمای بوئینگ با 300 مسافر، در جاده‌ها تلفات داریم.
به گزارش خودروکار، سردار تقی مهری در نشست خبری که صبح امروز در شهرک آزمایش تهران برگزار شد با اشاره به حادثه رخ داده برای اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی اظهارکرد: ابتدا این حادثه را به خانواده دانش‌آموزان تسلیت عرض می‌کنم. در این حادثه هفت دانش آموز، یک مربی و یک کمک راننده جان خود را از دست دادند.
 
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید شیوه‌های جدیدی را برای اعزام دانش آموزان برنامه‌ریزی کند، گفت: ما برای راهیان نور نیز چنین اقداماتی را انجام دادیم و پیشنهاد می‌دهیم که آموزش و پرورش با هماهنگی پلیس و دیگر دستگاه‌های مرتبط شیوه‌نامه اردوهای دانش آموزی را تدوین کند تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.
 
رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا می‌توان برای اردوهای دانش‌آموزی ممنوعیت تردد شبانه را اعمال کرد یا خیر؟ گفت: این موضوع نیازمند شیوه‌نامه‌ای است که آموزش و پرورش باید تدوین کند و البته چنین موضوعی را می‌توان مد نظر قرار داد.
 
مهری با اشاره به بررسی کارشناسان پلیس راه از علت وقوع این حادثه، افزود: بررسی کارشناسان نشان می‌دهد که بی‌توجهی راننده به مسیر مقابل به دلیل خستگی و خواب آلودگی وی سبب واژگونی این اتوبوس شده است.
 
رئیس پلیس راهور ناجا درباره اینکه گفته می‌شود راننده ادعا کرده خواب آلود نبوده است، تصریح کرد: اطلاعات این اتوبوس در سامانه سپهتن ثبت شده است حتی تصاویری وجود دارد که نشان می‌دهد راننده در حین رانندگی خواب آلود بوده است؛ البته مسئولان قضایی در حال تحقیق درباره این موضوع هستند.
 
مهری تصریح کرد: برابر بررسی‌های ما اتوبوس مذکور کمک راننده داشته، سرعتش مجاز بوده و مشکل فنی نداشته است.
 
وی در ادامه یادآور شد: اگر بنا باشد که آموزش و پرورش شیوه‌نامه‌ای در این خصوص اجرا کند پلیس نیز به آن عمل می‌کند ولی در حال حاضر ممنوعیت برای تردد شبانه خودروها وجود ندارد.
 
آخرین وضعیت پرنده‌های ضرب و شتم مأموران راهور
 سردار مهری در پاسخ به سوالی درباره سرانجام پرونده‌های ضرب و شتم مأموران راهور در همدان و فرودگاه مهرآباد که توسط یکی از مسئولان دولتی و یک نماینده مجلس رخ داده بود گفت: پرونده ضرب و شتم مأمور راهور در همدان در حال صدور رأی نهایی است. در رابطه با پرونده فرودگاه مهرآباد و نماینده استان کردستان نیز این موضوع از طریق مجلس و مراجع قضایی و همچنین نماینده حقوقی ناجا در حال پیگیری است و مراحل قانونی و قضایی آن برای برخورد با نماینده خاطی در دست اقدام است.
 
وی درباره اینکه گفته می‌شود ریاست مجلس خواهان رضایت پلیس در این پرونده بوده است، گفت: تا زمانی که رأی نهایی صادر نشود نمی‌توان چیزی را به طور دقیق و قطعی اعلام کرد. اما آنچه که مشخص است این است که مامور ما از سوی این نماینده مجلس مورد ضرب و شتم و توهین واقع شده و امیدواریم که قوه قضاییه سریعتر به آن رسیدگی کند.
 
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به آمار تصادفات رانندگی در سال 84 اعلام کرد: از سال 84 تا کنون علی رغم افزایش تعداد خودروها و تعداد گواهینامه‌های صادر شده روند کاهشی در تعداد جان باختگان حوادث رانندگی را داشتیم. به طوریکه تعداد جان باختگان از حدود 27 هزار نفر در سال 84 به 16 هزار نفر در سال 95 کاهش یافت که یکی از عوامل مهم و اساسی در کاهش تلفات حوادث رانندگی، کنترل رفتار رانندگان است.
 
طرح ترافیکی ویژه پلیس برای روزهای باقیمانده از طرح تابستانه
وی با بیان اینکه تابستان پر ترددترین فصل سال و شهریور ماه پر ترددترین و متاسفانه پر تصادف‌ترین ماه سال است، گفت: با توجه به اینکه به روزهای پایانی تابستان نزدیک می شویم و با توجه به اهمیت شهریور ماه در روزهای باقیمانده از طرح تابستانه، طرح ترافیکی ویژه پلیس در این ایام پیش بینی شده و 4800 نفر تا ابتدای مهرماه به کمک ماموران راهور آمده‌اند و علاوه بر آن از دیگر یگان‌ها و بخش‌های انتظامی نیز ماموران به کمک پلیس راهور آمده‌اند.
 
وی عدم توجه به جلو، سرعت و سبقت غیر مجاز را از عوامل مهم در وقوع تصادفات رانندگی اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه تابستان فصل گرمی است، خستگی و خواب آلودگی رانندگان نیز عامل مهمی در وقوع تصادفات است.
 
وی با بیان اینکه امسال 33 درصد تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو بوده است ادامه داد: مسئله سرعت نیز موضوع مهمی است، 18 درصد تصادفات ما در شهریور ماه سال گذشته در پی سرعت غیر مجاز بوده است و 16 درصد تصادفات نیز در شهریور ماه پارسال به دلیل انحراف به چپ در جاده‌های دو طرفه بوده است.
 
مهری با تاکید بر اینکه پلیس به طور جدی بر تخلفات رانندگی نظارت دارد، گفت: در صورتی که راننده‌ای مرتکب دو تخلف حادثه ساز همزمان شود وسیله نقلیه‌اش تا 72 ساعت توقیف می‌شود.
 
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به آمارهای طرح تابستانه امسال تا کنون ادامه داد: آمارهای ما تاکنون نشان می‌دهد که جان باختگان حوادث رانندگی طی این مدت نسبت به مدت مشابه پارسال پنج درصد کاهش داشته است. البته در تیرماه با توجه به اینکه پارسال با ماه مبارک رمضان مقارن شده بود امسال سفرها افزایش داشته و تعداد تصادفات و جان باختگان نیز نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
 
وی با بیان اینکه تا پایان سال 95 دو میلیون دستگاه خودروی سواری به تعداد خودروهای کشور اضافه شده است، گفت: در پنج ماهه امسال نیز 769 هزار وسیله نقلیه به چرخه ترافیکی کشور اضافه شده است و طبیعی است که هرچه تعداد خودروها و ترددها افزایش پیدا کند خطر تصادفات بیشتر می‌شود.
 
اجرای طرح بازگشایی مدارس از 25 شهریورتا 10 مهر
وی با اشاره به طرح بازگشایی مدارس اظهار کرد: این طرح از 25 شهریور ماه آغاز شده و تا دهم مهرماه اجرایی می‌شود و هدف از آن ارتقاء نظم و انضباط و ایمنی تردد دانش آموزان است.  
 
دستورالعمل‌های ویژه بازگشایی مدارس نیز ابلاغ شده و ان شاء الله با همکاری شهرداری‌ها، وزارت راه و ... و همچنین ابلاغ وزارت کشور تمامی فعالیت‌های عمرانی که باعث ایجاد گره ترافیکی شود در این تاریخ ممنوع است.
 
مهری با اشاره به سرویس‌های مدارس نیز گفت: کنترل سرویس مدارس نیز هم از نظر فنی و هم از نظر مهارت راننده بررسی شده و پلیس حتما با متخلفان برخورد خواهد کرد.
 
به گفته مهری تهیه امکانات و تجهیزات پلیس مدرسه نیز فراهم شده است.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تصویب قانون هوای پاک اظهار کرد: قانون هوای پاک به تصویب رسیده و رئیس جمهوری نیز آن را ابلاغ کرده‌اند که امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد و پلیس نیز به وظایفی که در این خصوص دارد عمل خواهد کرد.
 
وی همچنین از تصویب پیشنهاد پلیس برای حمایت از معلولان و افراد دارای ویلچر در دولت خبر داد و گفت: آئین‌نامه‌ این موضوع تصویب شده و بر اساس آن معلولانی که از ویلچر استفاده می‌کنند عابر پیاده محسوب می‌شوند و تمامی قوانین باید در مورد آنان رعایت شود.
 
عصای سفید به منزله تابلوی ایست
وی همچنین اضافه کرد: در آئین‌نامه حمایت از معلولان برای رفاه حال روشندلان، عصای سفید برای عبور از عرض خیابان به منزله تابلوی ایست بوده و رانندگان تمام وسایل نقلیه با دیدن عصای سفید موظفند که در خیابان توقف کرده تا فرد روشندل از خیابان عبور کند.
 
وی در ادامه از پیشرفت طرح پلیس یاران نوجوان نیز خبر داد و گفت: آموزش‌های ویژه‌ای برای ارتقاء این فرهنگ ترافیکی پیش بینی کرده‌ایم و از نظر ما بهترین زمان برای آموزش دوران تحصیل است.
 
 
به گفته مهری بر اساس آمارهای رسمی روزانه 42.5 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند. به عبارت دیگر می‌توان اینطور مقایسه کرد که هر هفته به تعداد جان باختگان سقوط یک هواپیمای بوئینگ با 300 مسافر، در جاده‌ها تلفات داریم.
 
مهری درباره اسقاط موتورسیکلت‌ها نیز گفت: عمر مفید موتورسیکلت در کلانشهرها هشت سال و در سایر شهرها 10 سال است. در حال حاضر بین 500 تا 700 هزار موتورسیکلت در پارکینگ های ما موجود است که در این خصوص با دستور قضایی بخشی از این وسایل در اختیار ستاد اجرایی حضرت امام قرار می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: طبق برنامه ششم توسعه باید به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه، تلفات 30 درصد کاهش یابد که این موضوع در کمیسیون ایمنی راه‌ها و دیگر دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه در حال بررسی است و ما جلسات متعددی برای برنامه ریزی در این خصوص داشته‌ایم.
 
مهری در بخش دیگری از سخنانش از افزایش تعداد دوربین‌های ثبت تخلفات خبر داد و گفت: تا پایان سال 1397 باید بیش از 1800 دستگاه دوربین در جاده‌ها نصب شود که تا کنون بیش از 1200 دستگاه آن به بهره برداری رسیده است.
 
مهری با بیان اینکه حدود 72 درصد از جان باختگان حوادث رانندگی در سال جاری مربوط به تصادفات برون شهری بوده است، ادامه داد: استفاده از امکانات و تجهیزات مدرن در 34 هزار کیلومتر در جاده‌های شریانی کشور می‌تواند در کاهش این آمار موثر باشد. این دوربین‌ها می‌تواند اقدام به ثبت تخلف سرعت غیرمجاز کنند.
 
اعلام تعداد رانندگان پرخطر
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با بیان اینکه در سال گذشته 1200 وسیله نقلیه در تصادفات فوتی حضور داشتند که حدود نیمی از آنان مقصر نبودند، تصریح کرد: حدود 30 درصد نیز با خودرویی دیگر روبرو نبوده و به دلیل خستگی واژگون شده یا با شیء ثابت برخورد کرده‌اند. بنابراین می‌توان گفت که در مجموع تعداد رانندگان پرخطر حدود 3000 نفر است در حالیکه ما بیش  از 20 میلیون خودرو، 11.5 میلیون موتورسیکلت و 27 میلیون گواهینامه فعال داریم اما همین تعداد اندک مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد می‌کنند.

منبع: عصرایران
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران