کد خبر : ۹۶۳۳
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
«خودروکار» گزارش می دهد؛
منصور معظمی، رییس هیأت عامل ایدرو طی روزهای گذشته، خبر تولید «کویید» را در قرارداد مشترک با رنو تایید کرد تا بازار ایران در انتظار ورود ارزان قیمت ترین و در عین حال کم کیفیت ترین محصول رنو باشد.

به گزارش خبرنگار خودروکار، در ماه های نخست پسابرجام که موضوع قرارداد رنو با دو خودروساز بزرگ ایران مطرح شد، به تفاهم نرسیدن بر تولید «کویید» به موضوع اختلاف تبدیل شد. ایران خودرو و سایپا هر دو متقاضی تولید این خودرو بودند و سرانجام رنو تصمیم گرفت به جای انتخاب میان این دو شرکت، به سمت امضای قرارداد با ایدرو کوچ کند. اما در زمان امضای این قرارداد هنوز تکلیف رنو کویید معلوم نبود و دلیل اصلی آن استاندارد پایین این محصول بود.

پیمان کارگر، مدیرعامل وقت رنو پارس در ایران، چند روز پس از امضای پیش نویس این قرارداد در نشستی خبری درباره سرنوشت تولید کویید در ایران گفت که شاید این محصول با تغییر در ایران به تولید برسد. پس از حدود دو سال بالاخره سرنوشت قرارداد رنو در ایران مشخص شد و این قرارداد با مشارکت سه جانبه رنو، ایدرو و هلدینگ ناصح در ایران به امضا رسید اما در حاشیه امضای این قرارداد، نماینده هلدینگ ناصح در گفت و گو با «خودروکار» عنوان کرد که هنوز مشخص نیست که کویید در قالب این قرارداد به تولید برسد.

اما تکلیف کویید سرانجام طی هفته جاری از سوی رییس هیأت عامل ایدرو روشن شد و او با قاطعیت از تولید این محصول در قالب قرارداد با رنو در ایران خبر داد.


پدیده‌ای به نام کویید
کویید یکی از مدل‌های ارزان قیمت خودروساز فرانسوی، رنو است است که در ابتدا منحصرا بازار هند را نشانه رفته بود اما رفته رفته خودش را در دل بازار کشورهای دیگر نیز جا کرد.

در حال حاضر این خودرو در دو کشور برزیل و هند تولید می‌شود که بر اساس آمار، کیفیت مدل‌های تولیدی در کشور برزیل بیشتر از مدل‌های هندی است. بازار هدف این خودرو مشتریانی هستند که با بودجه‌ای کم تمایل به خرید یک خودرو با ظاهری مدرن و تقریبا خوش چهره دارند که به نظر می‌رسد رنو توانسته به این هدف خود در بازار هند دست پیدا کند.

آمار فروش نشان می‌دهد که رنو کویید دومین خودرو پر فروش پس از "سوزوکی ماروتی آلتو 800" است و به دنبال آن "هیوندای Eon" در رده سوم قرار دارد.

این خودرو در پنج تیپ "STD"، "RXL"، "RXE"، "RXT" و "RXT(O)" با پیشرانه 0.8 لیتری و دو تیپ "RXT" و "RXT(O)" با پیشرانه 1 لیتری ارائه می‌شود.

اما این تمامی ماجرا نیست. با نگاهی عمیق‌تر به مشخصات این خودرو می‌توان دریافت که رنو تمامی تلاش خودش را برای کاهش هزینه‌های جانبی در این مدل انجام داده است.

نداشتن حتی یک عدد کیسه هوا در مدل پایه و داشتن تنها یک عدد کیسه هوا در مدل فول آپشن، پیشرانه ضعیف، ظرفیت باک 28 لیتری و طراحی ساده اتاق این خودرو از جمله نقاط ضعف بسیار بزرگ آن است. موسسه تست ایمنی "Global NCAP" نیز به مدل پایه این خودرو صفر ستاره کیفیت و به گران‌قیمت‌ترین مدل تنها یک ستاره ایمنی داده است.

کویید در بازار ایران جایی خواهد داشت؟
با تایید خبر تولید رنو کویید ، پیش بینی می‌شود این خودرو که زمانی قرار بود جانشینی برای پراید باشد، بیش از 35 میلیون تومان در بازار ایران قیمت گذاری شود. این در حالیست که این خودرو در بازار هند چیزی حدود 4 هزار و 700 دلار، که معادل 17 میلیون و 800 هزار تومان به واحد پول کشور ما قیمت دارد.

نکته دیگر این‌است که آیا این خودرو با داشتن امکانات بسیار کم قادر به پاس کردن استاندارد‌های سخت‌گیرانه ایران خواهد بود؟ 

بسیار خوشبینانه است اگر تصور کنیم که این خودرو با مشخصات فنی ضعیف، امنیت کم، قیمت بسیار زیاد و وجود رقبای کُره‌ای در بازار ایران، بتواند جایگاه مناسبی برای خود در بازار ایران پیدا کند و درحالیکه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزایش تعداد استانداردهای خودرو را به تصویب رسانده، تولید کویید با این استانداردها یک شوخی به نظر می رسد.

گزارشگر: مازیار جعفریه

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران