کد خبر : ۹۶۷۳
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
حدود ۴۰ سال از زمان تولید موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی‌سی می‌گذرد و در حالی که اجازه تولید و تردد این وسیله نقلیه در هیچ یک از کشورهای توسعه یافته داده نمی‌شود، اما همچنان عمده ترین موتورسیکلت تولیدی در ایران است.
به گزارش خودروکار، علی‌رغم رعایت استانداردهای تعیین شده توسط سازمان ملی استاندارد جهت شماره گذاری موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی‌سی اما خط تولید این وسیله نقلیه در دنیا متوقف شده است. وسیله نقلیه‌ای که تا سال گذشته ۹۵ درصد از میزان موتورسیکلت در ایران را شامل می‌شد و در سال جاری رقم آن به ۶۵ الی ۷۰ درصد کاهش یافته است. در نهایت به نظر می‌رسد همان گونه که خط تولید موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی سی در سایر کشورهای دنیا از مدت‌ها قبل متوقف شده باید در ایران نیز توقف خط تولید این وسیله نقلیه نیز در ایران نیز  آن در دستور کار قرار گیرد.
 
ابوالفضل حجازی – عضو انجمن صنعت موتورسیلکت ایران با بیان این که خط تولید موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی سی از سال‌ها قبل در دنیا متوقف شده است، اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته به هیچ وجه اجازه تولید موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی سی داده نمی‌شود و تولید این مدل از موتورسیکلت به ۴۰ سال قبل باز می‌گردد.
 
وی ادامه داد: هرچند موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی سی استانداردهای تعیین شده توسط سازمان ملی استاندارد به منظور شماره‌گذاری را اخذ می‌کنند، گفت: تعداد استانداردهای در نظر گرفته شده جهت شماره‌گذاری این مدل از موتورسیکلت بیش از ۲۰ مورد است، اما باید بدانیم علی‌رغم قبول استانداردهای تعیین شده، موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی‌سی باید به مورد زمان با توقف خط تولید مواجه شود.
 
عضو انجمن صنعت موتورسیلکت ایران با اشاره به این که تولید کنندگان موتورسیکلت قصد دارند سال به سال از میزان تولید موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی‌سی بکاهند، بیان کرد: باید سیاست‌های تشویقی لازم برای تولید کنندگان ایجاد شود تا بتوانند محصولات جدید را با قالب‌گذاری متفاوت و کیفیت بهتر تولید کنند.
 
حجازی با اعلام این که سالانه ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در کشور تولید می‌شود، خاطر نشان کرد: ۶۵ الی ۷۰ درصد موتورسیکلت‌های تولیدی در کشور ۱۲۵ سی‌سی است که حدود ۳۵۰ هزار دستگاه در سال می‌شود و این در حالی است که از یک سال قبل کاهش تولید موتورسیکلت ۱۲۵ سی‌سی در دستور کار تولید کنندگان قرار گرفته و میزان تولید آنها از ۹۵ درصد به ۶۵ الی ۷۰ درصد کاهش یافته است.
 
به گفته وی، پیش بینی می‌شود خط تولید موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی‌سی طی سه الی چهار سال آینده متوقف شده و جایگزین آن در بازار عرضه شود.
 
در مورد توقف خط تولید پراید به دلیل نداشتن استانداردهای خودرویی روز دنیا نیز مسائل مختلفی مطرح و لزوم توقف تولید این محصول از سال ها قبل احساس می شد تا در نهایت شرکت سایپا اخیرا از توقف تولید پراید خبر داد و اعلام کرد که سایپا تصمیم گرفته خود را با سیاست‌های جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت وفق دهد بنابراین تصمیمی برای مذاکره برای تمدید مهلت از رده خارج کردن پراید نداریم به‌گونه‌ای که تولید پراید قبل از مهلت تعیین شده در دی ماه ۱۳۹۷ متوقف خواهد شد. حال ضرورت توقف خط تولید موتورسیکلت های ۱۲۵ سی سی نیز همانند پراید احساس می شود و به نظر می رسد سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در این زمینه به صورت جدی ورود کرده تا توقف این وسیله نقلیه هرچه سریع تر در دستور کار قرار گیرد.
 

منبع: ایسنا
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران