کد خبر : ۹۸۱۰
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل:
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل گفت: برخی از خودروها با میزان بسیار پایینی به بازار عرضه می‌شوند تا قیمت‌ها همیشه در اوج باشد، در این شرایط نیاز مصرف‌کنندگان تنها عامل محرک بازار است.
به گزارش خودروکار، سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل با اشاره به قوانین جدید حاکم بر بازار خودرو، عنوان کرد: مردم امروزه دیگر مانند سابق به خودروها به چشم کالای سرمایه‌ای نگاه نکرده و تنها برای رفع نیاز، اقدام به خرید خودرو می‌کنند.

وی افزود: وضعیت بازار را باید قبول کنیم؛ وقتی افزایش قیمت خودروهای داخلی تداوم داشته و تغییری نیز در کیفیت و روزآمدی آن‌ها از سوی خودروسازان بوجود نیاید، تنها اشخاصی که نیاز مبرم به خودرو دارند، با توجه به سلیقه و بودجه اقدام به خرید می‌کنند و دیگر بحث زمانی مطرح نیست.

موتمنی با اشاره به عطش بازار برای عرضه خودروهای جدید داخلی تصریح کرد: اکنون مردم در خودروهای داخلی به دنبال تغییرات در خودرو و کیفیت هستند. در این بازار راکد، اکنون اگر خودرویی جدید عرضه گردد، مطمئناً با اقبال خریداران مواجه خواهد شد زیرا در حال حاضر همه به دنبال خودرویی جدید، با کیفیت و قیمت مناسب هستند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاثیر افزایش قیمت‌ها بر سنگین شدن رکود بازار افزود: این مشتری مداری نیست! مردم از خودروسازان توقع دارند که افزایش قیمت در ازای انجام تغییرات در خودروها و افزایش کیفیت باشد. وقتی که هیچ تغییری در خودرو انجام نشده و کیفیت هم روز به روز کاهش پیدا می‌کند، طبیعی است که برای این خودروها هیچ خریداری وجود نداشته و مردم تنها در صورت اجبار اقدام به خرید خودرو می‌کنند.

موتمنی محدودیت عرضه خودرو از سوی خودروسازان به بازار یکی از عوامل بالا ماندن قیمت‌ها دانست و گفت: برخی از خودروها با میزان بسیار پایینی به بازار عرضه می‌شوند تا قیمت‌ها همیشه در اوج باشد، در این شرایط نیاز مصرف‌کنندگان تنها عامل محرک بازار است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل همچنین با انتقاد از شرایط کنونی حکمفرما بر بازار خودرو و اشاره به ثبات بازار خودروهای وارداتی در دو سال گذشته گفت: برخی اوقات حتی قیمت خودروهای وارداتی در بازار بسیار پایین‌تر از نمایندگی بود؛ این مساله بدلیل عرضه خودرو توسط واردکنندگان متفرقه بود که حاضر بودند خودرو را با سودی بسیار پایین عرضه کنند. این واردکنندگان همیشه اهرمی برای حفظ تعادل بازار بودند.

موتمنی افزود: بسیاری از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی در حقیقت واسطه گری می‌کنند و در واقع وارد کننده نیستند چرا که سرمایه خود را در این راه نگذاشته اند. آن‌ها پول مشتریان را دریافت کرده و پس از زمان بسیار طولانی و با تاخیر زیاد خودرو را به مشتری تحویل می‌دهند. الان شرکتی هست که پس از 12 ماه نتوانسته خودرو را تحویل مشتری دهد. این شرکت‌ها که اسم نمایندگی خودروساز جهانی را یدک می‌کشند چگونه توانایی مالی ندارد خودرو را وارد کند و بعد به مردم عرضه کند؟ اگر پرونده این شرکت ها را بررسی کنید، می‌بینید که در این سال‌ها تنها نقش واسطه را بازی کرده اند.

این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: از زمانی که ثبت سفارش بسته شده، جو روانی در بازار بوجود آمده و اکنون بسیاری از افرادی که خودرو وارداتی در پارکینگ دپو کرده‌اند، آن را با قیمت گزاف عرضه می‌‌نمایند.

موتمنی با مثال زدن اختلاف قیمت 20 میلیون‌تومانی هیوندای سانتافه، 60 میلیون‌تومانی کیا سورنتو و افزایش قیمت بیش از 10 میلیون‌تومانی هیوندای النترا و کیا سراتو و بسیاری از خودروهای دیگر در بازار گفت: عرضه هر کالایی که با محدودیت همراه باشد، بازار سیاه بوجود خواهد آمد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل با اذعان به سوء استفاده دلالان از بسته شدن ثبت سفارش خودروهای وارداتی، گفت: هر خودرویی یک قیمت جهانی مشخص دارد؛ در این شرایط مشتریان تشخیص می‌دهند که حباب قیمتی وجود دارد و قطعاً اقدام به خرید نمی‌کنند.

وی ضمن توصیه به خریداران برای دقت بیشتر در شرایط کنونی بازار افزود: فرد آگاه کسی است که تا شکسته شدن حباب قیمتی خودروها دست نگه داشته و اقدام به خرید نکند.

موتمنی خاطرنشان کرد: اگر محدودیت عرضه خودروهای داخلی و وارداتی نباشد بازار در شرایطی است که می‌تواند تعادل را حفظ کند، ضمن اینکه در بحث خودروهای وارداتی هر زمان که ثبت سفارش باز شود، قیمت‌ها به روال سابق باز خواهد گشت.

منبع: جام جم آنلاین

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران