کد خبر : ۹۸۱۸
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نکته فنی 20 شهریور ماه «خودروکار»؛
بررسی ایرادات رایج دسته موتورها و تاثیر آن در عملکرد خودرو را در این گزارش مشاهده کنید.
به گزارش خبرنگار خودروکار، دسته موتور قطعه ای است نگهدارنده که بین موتور و شاسی و یا بین گیربکس و شاسی خودرو قرار می گیرد. وظیفه این قطعه تحمل وزن مجموعه موتور و گیربکس و همچنین دفع ارتعاشات ناشی از عملکرد موتور و یا عبور از ناهمواری ها و البته دفع نیرو گشتاوری است که موتور به هنگام کار کردن ایجاد می کند.



به عبارت دیگر این نگهدارنده ها که در هر صورت آن ها را دسته موتور یا Engine Mount می نامند، موظف هستند هر حرکت بیش از میزان پیش بینی و طراحی شده در مجموعه انتقال نیرو خودرو را خنثی کنند تا این مجموعه به خوبی ایفا نقش کند.

انواع دسته موتور
دسته موتورها در چند نمونه مختلف ساخته می شوند که در بیشتر خودرو ها از نوع ساده و لاستیکی آن استفاده می شود و در برخی خودروهای خاص دیگر نمونه های هیدرولیکی و یا بادی نیز ممکن است به کار گرفته شود.



نمونه لاستیکی دسته موتور در حقیقت متشکل از دو صفحه فلزی است که یکی به موتور (یا گیربکس) متصل شده و صفحه دیگر به شاسی وصل می شود و همانطور که از نام آن پیدا است، قطعه پلاستیکی از نوع کاشتنی (نوعی پلاستیک با دوام با خاصیت الاستیکی و دوام طولانی مدت) میان آن ها قرار می گیرد که به دلیل داشتن حالت ارتجاعی تمام لرزه های مجموعه انتقال نیرو را در خود دفع می کند. در نمونه های هیدرولیکی یا بادی بین دو صفجه از جک هیدرولیکی یا بادی استفاده می شود.



این قطعه در دراز مدت به دلیل تحمل تکانه های شدید دچار گسستگی شده و ضمن از دست دادن خاصیت ارتجاعی خود آرام آرام متلاشی می شود که به اصطلاح این حالت را پاره شدن دسته موتور می نامند. پاره شدن دسته موتور در نمونه های بادی یا هیدرولیکی با خرابی پکینگ های داخلی جک و فرار روغن و یا هوا از درون سیلندر دسته موتور به وقوع می پیوندد و در هر صورت دسته موتور عملکرد خود را از دست می دهد.در موارد حاد بریدگی و خرابی دسته موتور ممکن است ادامه کار با خودرو غیر ممکن شود.

علائم پارگی دسته موتور
علائم پارگی دسته موتور وابسته به این که کدام دسته موتور در کدام نقطه از مجموعه انتقال نیرو پاره شده باشد می تواند تفاوت کند. در خودرو های پیشرانه جلو و متحرک عقب (مانند خودروهای اسپرت کوپه، شاسی بلندهای واقعی و ...) معمولا از 3 دسته موتور بزرگ استفاده می شود که دو تای آن زیر موتور و آخری زیر گیربکس نصب می شود.

اما در خودروهای موتور جلو و متحرک جلو (همانند پراید، 206 و بیشتر خودروهای اقصادی روز دنیا) معمولا 3 تا 5 دسته موتور به کار می رود که تنها یک دسته موتور از بالا به پوسته موتور متصل شده (در خودروهای پیشرانه جلو و متحرک جلویی که پیشرانه آن ها عرضی نصب شده است) و وظیفه دفع گشتاور تولیدی پیشرانه را بر عهده دارد و الباقی دسته موتور ها وظیفه نگهداشتن وزن سنگین و فشرده مجموعه موتور و گیربکس را بر عهده دارند.



به یاد داشته باشد که بروز صدای تلق تلق بخصوص به هنگام عبور از ناهمواری ها یکی از رایج ترین علائم خرابی دسته موتور در هر نوع خودرو است. اما در خودروهای موتور جلو و متحرک عقب پارگی یکی از دسته موتورهای زیر پیشرانه می تواند با لرزش و حرکت بیش از حد پیشرانه بخصوص به هنگام گاز دادن همراه باشد.

پارگی دسته موتور زیر گیربکس در این خودروها منجر به بد جا رفتن دنده ها و گیرکردن دنده ها درون یکدیگر (ایراد مشترک با خودروهای اتوماتیک)، برهم خوردن تنظیم پدال کلاچ در نمونه های سیمی یا اهرمی و تکان خوردن بیش از حد شیفتر دنده می شود.

در خودروهای موتور جلو و متحرک جلو این موضوع کمی حساس تر است چرا که وزن مجموعه انتقال نیرو انسجام و فشردگی بیشتری دارد و خرابی یک دسته موتور در صورت عدم رسیدگی میتواند به سرعت به بقیه دسته موتورها نیز سرایت کند.

در این خودرو ها خرابی دسته موتور بالا موجب چرخش گشتاوری بیش از حد موتور و تشدید تکانه های شدید به هنگام نیم کلاچ و یا تعویض دنده در نمونه های اتوماتیک بین دنده های جلو و عقب شود که در صورت عدم رسیدگی در دراز مدت و تحت فشار زیاد عبور پر سرعت از دست اندازها و یا شتابگیری های ناگهانی می تواند به سرعت موجب خرابی چهارشاخ پولوس ها شود و هزینه بیشتری را به جیب مالک تحمیل کند.

پارگی دسته موتور های پایین به وضوع افت ارتفاع پیشرانه و پاین تر رفتن آن را به همراه خواهد داشت. این اتفاق می تواند فشار مضاعف بر چهار شاخ پولوس های خودرو آورده و به دلیل چرخش احتمالی پیشرانه در جای خود جا رفتن یا بیرون آمدن گیربکس از دنده را دشوار و یا غیر ممکن سازد.

پیشگیری
ساده ترین راه پیشگیری از بروز پارگی دسته موتور ها بررسی گاه به گاه اما منظم آن ها حداقل در هر بار تعویض روغن موتور است. دسته موتورها عمر بالایی دارند و به سادگی خراب نمی شوند. حتی در صورت خرابی نیز تا لحظه بحرانی شدن تحمل بالایی از خود نشان می دهند از این رو درصورت بازدید مداوم و منظم در صورت ترک برداشتن یا پاره شدن می توان به سرعت برای تعویض آن ه اقدام کرد.

برای تست سلامت دسته موتورها در خودروهای دنده دستی باید یک نفر خودرو را در ترمز دستی قفل کرده سپس در دنده 1 و دنده عقب (به منظور وارد آوردن فشار در جهان مختلف) نیم کلاچ کند و نفر دوم بصورت همزمان رفتار و میزان له شدگی لاستیک دسته موتور یا بازی جک دسته موتورهای روغنی و بادی را بررسی کند. این کار در خودورهای اتوماتیک با جابه جا کردن کیربکس بین دنده  و عقب انجام می گیرد.

توجه داشته باشید هرگونه بریدگی و ترک هرچند کوچک بر روی دسته موتورهای لاستیکی به معنای سر آمدن موعد تعویض آن ها است و پیش از ان که این مشل به معضل زمین گیر شدن شما بیانجامد نسبت به تعویض آن ها اقدام کنید.

گزارشگر: مصطفی انیسی


شما از ما بپرسید! 

*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز می‌توانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آن‌ها پاسخ دهد. 

انتهای پیام/


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۲ - ۱۲:۰۸
0
0
با سلام و عرض خسته نباشید. از توضیحات مفیدتون متشکرم.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۱ - ۱۹:۴۸
0
0
ممنون از مطالب مفید و ارزشمندتون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۲ - ۱۷:۴۵
0
0
درود و سپاس
رحمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - ۲۲:۵۰
0
0
با سلام من یه سمندEF7دارم که 33 هزار تا کارکرده از صفر گرفتم که الان موقع حرکت اولیه و تعویض دنده یک به دو یه صدای تق میده که صدا تو کل بدنه پخش میشه دو جا نمایندگی بردم جلو بندی رو چک کردن مشکل نداشت دسته موتورها هم اشکال نداشتن وپیچها هم تا حد امکان سفت شدن ولی بازم مشکل پا برجاست
موندم چکار کنم
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - ۲۲:۵۰
سلام برادر صفحه کلاچ ودسک عوض کن ..چون موقع دنده یک ماشین به لرزه می افته
امید ایزدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۴ - ۰۹:۴۶
0
0
با سلام ماشین بنده سمند سورن هستش دیسک صفحه هم در عرض 4هفته با دو مارک متفاوت عوض کردم اولی اعظام دومی لوک در هر دو مورد لزرشی در کلاج چه در حالت ایستا چه در حالت حرکت هستش لرزش فقط در کلاج هست کلاج میلرزه لرزش تو اتاق نیست یا این تفاسیر استاید محترم مشکلش چیست
امید ایزدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۴ - ۰۹:۵۷
0
0
با سلام ماشین بنده سمند سورن هستش دیسک صفحه هم در عرض 4هفته با دو مارک متفاوت عوض کردم اولی اعظام دومی لوک در هر دو مورد لزرشی در کلاج چه در حالت ایستا چه در حالت حرکت هستش لرزش فقط در کلاج هست کلاج میلرزه لرزش تو اتاق نیست یا این تفاسیر استاید محترم مشکلش چیست
مظهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۲ - ۱۹:۴۷
0
0
ممنون و سپاس. بسیار راهگشا و اموزنده
سجادی
|
-
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۴ - ۰۸:۴۷
0
0
سلام و احترام
ممنون از مطالب ارزنده شما
من کمری 2007 دارم هنگام استارت موتور(پیشرانه) کمی به جلو متمایل میشه ممکنه از دسته موتو باشه؟ دوم اینکه مجوعه دریچه گاز مرتب لرزش دارن (با وجود اینکه دریچه را هم تمیز کردم -البته خودم) ایا ممکنه این هم از دسته موتو باشه البته ظاهر دسته موتور بالایی به نظر سالم میاد ممنون از پاسختون
تایان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۷ - ۲۳:۴۷
0
0
سلام.
بنده پراید ۱۳۲ مدل ۸۸ دارم.یک سالی هست ماشین درجا کار میکنه لرزش داره.اگر در زمان درجا کارکردن ماشین که لرزش حس میشه یه خورده گاز بدم و دور موتور بالای یک بیاد لرزش قطع میشه.در حال حرکت لرزشی نداره .دسته موتور های پایین را عوض کردم هیچ فرقی نکرد.موتوری هم تعمیرکار گفت مشکلی نداره.واقعانمیدونم چیکارش کنم.دسته موتور بالا رو تعمیرکار نگاه کرد گفت سالمه.
حجت موسوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۲ - ۱۰:۵۵
0
0
با سلام و خدا قوت به همه
من سمند EF7 دارم که 80 هزار کار کرده، به تازگی صدایی شبه صدای رد شدن از روی علامتهای هشدار جاده با سرعت 110 تا میده و درجند چند ثانیه خیلی زود هم قطع میشه.
اولین با این صدا از سمت چرخ راننده بود، 4 با این چرخ صدا داد و بار چهارم همراه با لرزش در پدال ها بود
یک بار هم چرخ سمت شاگرد
اگر لطف بفرمایید برای رفع ایراد و نحوه تشخیص بنده را راهنمایی بفرمایید متشکر میشوم
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران