کد خبر : ۹۸۴۳
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸
خودروکار بررسی کرد؛
تصور کنید در آینده و در شهری زندگی می کنید که ربات ها وظیفه حمل و نقل را بر عهده دارند و حتی نظارت بر آن ها هم کار کامپیوتر ها و گیرنده های اینترنتی و انواع تکنولوژی های جدید است.در چنین شهری هر آنچه در زنجیره حمل و نقل قرار می گیرد، متحول شده و به طور کلی تغییر کرده است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، در مفهوم شهر ماشینی یا CityCar که حدود 10 سال پیش از سوی موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی ماساچوست ارائه شد، خودروهای خودران، برقی، هوشمند و متصل راه را برای ایجاد تحول در زنجیره ای از بخش ها باز می کنند.

به این ترتیب که اگر تردد نسل آینده خودروهایی که عملکردشان شباهت زیادی به ربات دارد در شهر ها مرسوم شود، چیزی فراتر از یک انقلاب رخ خواهد داد و در پی این تحول بخشی از مجموعه های اقتصادی تحت تاثیر قرار می گیرند. در واقع سیستم حمل و نقل شهری، زیرساخت ها و جاده ها، بیمه، مالیات و فعالیت های تجاری در حوزه های مختلف دگرگون خواهند شد.

در واقع این تحول، بیش از یک قرن پیش رخ داده، یعنی زمانی که اسب ها در جاده های خاکی تردد می کردند. آن زمان مدفوع اسب ها جاده ها را آلوده می کرد و به علاوه همیشه این حیوانات قابل کنترل نبودند و در نتیجه باعث به وجود آمدن حوادث مرگباری می شدند. بعد ها خودروهای موتوری جای درشکه و اسب را در جاده گرفتند و قاتلان حمل و نقل با حیوانات، ضمن تلاش برای تامین ایمنی عمومی و امنیت جمعی راه را برای خودروهای مدرن تر هموار می کردند. سوال اینجاست که آن زمان، آیا کسی تصور می کرد این متحرک های موتوری روزی بتوانند ظاهر شهر های ما را به کلی و تا این حد تغییر دهند؟

حالا این داستان دوباره در سناریویی جدید در حال وقوع است. وکیل مدافعان خودروهای خودران، پلاگین و متصل امروزه چشم انداز مشابهی را برای آینده شهرها متصور می شوند. 10 سال پیش، محققان گروه شهر هوشمند موسسه تکنولوژی ماساچوست از مفهوم شهر ماشینی رونمایی کردند که در آن خودروهای برقی کوچک دوستدار محیط زیست مانند چرخ دستی های خرید فروشگاه ها این طرف و آن طرف می رفتند و و به نوعی حمل و نقل عمومی را رقم می زدند. حمل و نقل و جا به جایی این سبکی به گفته ویلیام میشل، مدیر گروه شهر هوشمند، به نسبت استفاده از خودروی شخصی بسیار پایدار تر است.

البته، هنوز دنیای امروز به طور کاربردی به چنین مفهومی دست نیافته و اگر چه مقدماتی از این پروژه در حال حاضر آغاز شده ولی باید برای تکامل آن یک، دو یا سه دهه منتظر بمانیم. اما می توانیم عواقب و پیامد های احتمالی روی کار آمدن خودروهای رباتی را که به عقیده تیم کوک مدیر شرکت اپل، « مادر همه پروژه های مرتبط با هوش مصنوعی و پیچیده ترین آنهاست » پیش بینی کنیم.

یوئیل باربیر، مدیر بخش دیجیتالیزاسیون سیسکو (شرکت آمریکایی تولیدکننده تجهیزات شبکه) که اکنون به عنوان محقق در دانشکده مدیریت لوزان فعالیت می کند، درباره آینده شهر ماشینی می گوید :« ظهور چنین پدیده ای به طور مستقیم و غیر مستقیم بر همه بخش های اقتصادی، چه خصوصی و چه دولتی اثر خواهد گذاشت.»

گابریل پلاس، یک آینده نگار در آژانس مدیریت محیط زیست و انرژی فرانسه(Ademe) ، پس از دستیابی به شهر ماشینی، یک اثر دومینویی را پیش بینی می کند و می گوید :« همه چیز از آمریکا یا کشور هایی شروع میشود که برای جذب مشاغل جدید رقابت می کنند. مثلا از ژاپن، کشور ربات ها و البته حرفه ای ها، یا چین که مقامات تصمیمات رادیکالی را یک شبه اتخاذ می کنند. »

چرخه خودرو ؛ اولین بخش متاثر
صنعت خودرو و به طور کلی چرخه خودرو، نزدیک ترین بخش به مرکز زلزله این تحول است. در واقع، تولیدکنندگان، سازندگان و تامین کنندگان حوزه خودرو اولین کسانی هستند که شوک های اولیه این پدیده را تجربه می کنند و در حال حاضر هم تا حدودی متوجه این تحرکات شده اند. به این ترتیب که در مواجهه با ظهور بازیکنان دیجیتال، صنعتگران و فعالان این بخش، سیاست های سرمایه گذاری خود را بازبینی می کنند و بیشتر به سمت ارئه خدمات و نرم افزار گرایش پیدا می کنند. بر اساس گزارش موسسه PwC، «نرم افزارها»  بیش از نیمی از هزینه یک خودرو را تا سال 2030 به خود اختصاص می دهند.

اما نگرانی ها تنها به تولیدکنندگان محدود نمی شود. اگر قرار باشد احتمال تصادف در خودروهای نسل آینده و هوشمند، بسیار کمتر شود، تکلیف صاحبان گاراژ که درآمد زیادی از اوراق خودروهای تصادفی به دست می آورند، چه می شود؟ از طرفی دیگر با گسترش خودروهای مستقل و آزاد، و همچنین با توجه به قیمت آن  ها، چه آینده ای در انتظار نمایندگی ها و موسسات کرایه خودرو خواهد بود؟ به این ترتیب می بینیم که چرخه صنعت خودرو با ظهور شهر ماشینی به کلی تغییر می کند.

لجستیک و حمل و نقل
فراتر از دایره اول، فعالیت هایی که از وسایل نقلیه تغذیه می شوند نیز تحت تاثیر قرار می گیرند. حمل و نقل و لجستیک (مدیریت جریان کالا) به سمت تردد کامیون های خودران در بزرگراه ها و ون های کوچک اتوماتیک در شهر ها تغییر می کنند. به گفته مشاوران موسسه مشاوره ای مک کینزی، صرفه جویی بالقوه در پی این تغییر تنها برای آمریکا، معادل سالیانه صدها میلیون دلاری خواهد بود که شامل حقوق کامیون دار ها و تحویل دهندگان محصولات و کالا ها می شود.  یا به همین ترتیب و با توجه به این که کسی با دست ها و پاهای خودش رانندگی نمی کند، دیگر موسسات آموزش رانندگی رونقی نخواهند داشت. همچنین به دلیل حمل و نقل هوشمند عمومی، در مناطق پر تردد شهر دیگر نیازی به پارک بان ها برای پیدا کردن جای پارک و پارکینگ نیست.

زیر ساخت و امور دولتی
ظهور شهر ماشینی، خشم شرکت ها و پیمان کار های دولتی را برمی انگیزد. چون باید برای فراهم کردن زیرساخت های تردد خودروهای خودران، برقی و متصل هزینه کنند و با شهر ماشینی منطبق شوند. در مورد مدیریت حمل و نقل شهری هم هم دیگر نیازی به مشاغل کنترلی نیست، چون خودروها مستقل و هوشمند هستند و همه چیز تحت کنترل کامپیوتر هاست. حتی پس از این تحول، عوامل جمع آوری زباله ها هم نگران می شوند، چون دیگر کامیون های رباتی حمل زباله در مواقع لزوم نسبت به جمع آوری زباله ها اقدام می کنند نه در فواصل منظم.

زلزله ای در نظام بیمه
یکی از مهم ترین تاثیرات، روی صنعت بیمه و بیمه گران نمود خواهد کرد که باید برای کسب درآمد بیشتر، برای تامین امنیت سایبری تلاش کنند. فیچ ریتینگز، شرکت خدمات مالی آمریکایی در مطالعه ای که به تازگی منتشر کرده معتقد است این تحول، به طور کلی صنعت بیمه خودرو را به دلیل کاهش قابل توجه تقاضای بازار و بازیکنان فعال در این بخش، تغییر خواهد داد. این موسسه معتقد است ضرری که به شرکت های بیمه وارد می شود با توجه به قیمت سنسور ها و نرم افزار های به کار رفته در خودروهای خودران و برقی و هوشمند، در چند سال آینده افزایش خواهد یافت. در واقع، خود تولیدکنندگان خودرو به این باور رسیده اند که 90 درصد از حوادث رانندگی، ناشی از خطاهای انسانی است و اگر قرار باشد انسان دخالتی در آن نداشته باشد، میزان وفوع حوادث به حداقل خواهد رسید.

تحولات رسانه ای
از سوی دیگر، با وقوع این تحول رسانه ها، انتشارات و بازیکنان بخش سرگرمی به شکم خود صابون می زنند. افزایش اوقات فراغت در پی ظهور شهر ماشینی،  به کسب و کار آن ها رونق می بخشد. طبق محاسبات موسسه مک کینزی، اگر هرکسی تنها 25 دقیقه بیشتر وقت آزاد در روز داشته باشد، این بازار مازاد ارزشی معادل 140 میلیارد دلار در سراسر دنیا خواهد داشت.

املاک، هتل ها و تجارت؛ قربانیان گروهی
همه چیز به زمین، برنامه ریزی شهری، املاک و مستغلات بازمی گردد. مساحت نسبتا زیادی از شهر بزرگی همانند پاریس را جاده ها و معابر تردد خودرو گرفته اند و همچنین 145 هزار جای پارکینگ در این شهر وجود دارد. یا در آمریکا، یک سوم مساحت زمین را خودروها اشغال کرده اند. از بین رفتن پارکینگ ها و بی ارزش شدن زمین، بخش املاک و مستغلات را تکان خواهد داد و با افزایش مساحت زمین های بی استفاده، قیمت زمین به طرز قابل توجهی سقوط خواهد کرد.
تصور کنید چراغ های راهنمایی و چرغ قرمز های طولانی از سر چهارراه ها ناپدید شوند، دیگر تبلیغات روی بیلبوردها چه معنایی خواهد داشت؟ یا هتل ها چگونه این واقعیت را می پذیرند که مردم می توانند در خودروی خود اقامت کنند در حالی که خودرو در جاده در حال سفر کردن است؟ اسون شوئیترتز، مدیر دیجیتال آئودی معتقد است مردم تا بیست سال آینده چنین راه حل هایی را به سبک زندگی کنونی ترجیح می دهند.

در نهایت نظام مالیاتی
آخرین مورد و شاید مهم ترین آن ها، تحول در نظام مالیاتی باشد. دولت ها پس از ظهور شهر ماشینی، با کمبود بودجه و کار مواجه می شوند و مجبورند برای جبران این کمبود، منابع تامین مالی را تغییر دهند. به این ترتیب این تغییر از نظام مالیات آغاز خواهد شد. گابریل پلاست، آینده نگار در آژانس مدیریت محیط زیست و انرژی فرانسه(Ademe) ،می گوید:« در چنین صورتی حتی می توان مالیات بر کیلومتر در هر سفر را متصور شد!»

ترجمه و گردآوری: گلنوش محب علی

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران